Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-22, 11:09
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Vet du vilka kunder de har och hur abonnemangen ser ut?
Tycker du själv att det är en obefogad gissning att ChatGPT med sitt standardplusabonnemang på 200/månad har minst en miljon betalande användare?
Självklart finns det många som använder vanliga GPT i playground eller via API också, men just när det i kom i utförandet ChatGPT så blev det så enkelt att alla och deras moster kunde använda det.

I mars hade ChatGPT över 100 miljoner användare..
Det är inte befängt att anta att minst 1% av dessa betalar.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-22 kl. 11:15.
Citera
2023-04-22, 12:04
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej självklart kommer inte Google straffa SEO för att det är AI-genererat, Google straffar det som swimp78 föreslog: "mängder med innehållslös utfyllnadstext för att fånga upp så många sökmotorer som möjligt". Detta har Google gjort sedan lång tid tillbaks.

Google har inget emot bra och relevant SEO oavsett vad som har genererat det.

Det beror på hur man definierar innehållslös text. Jag menar inte ren nonsensext utan sammanhängande text som man hittar om man söker efter ett visst ämne . Säg. Hur gör jag X på min iPhone för att Y”. Eller whatever.

Då dyker det upp en massa sidor som på ett omständigt sätt förklarar det med att ”dra ut” en text som kunnat vara 1/5 så lång, texten utlovar att komma till saken, ”tar om” vissa fraser , försöker förmå de som söker informationen att scrolla sig över sidan och passera så många annonser som möjligt.

Det finns alltmer såna texter och jag gissar chatgpt inte kommer att minska antalet såna siter.

Det är ju nåt slags informationsdegenerering, men eftersom de hamnar på Google är de väl lyckade ut ”seo”-synpunkt…
Citera
2023-04-22, 12:10
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det beror på hur man definierar innehållslös text. Jag menar inte ren nonsensext utan sammanhängande text som man hittar om man söker efter ett visst ämne . Säg. Hur gör jag X på min iPhone för att Y”. Eller whatever.

Då dyker det upp en massa sidor som på ett omständigt sätt förklarar det med att ”dra ut” en text som kunnat vara 1/5 så lång, texten utlovar att komma till saken, ”tar om” vissa fraser , försöker förmå de som söker informationen att scrolla sig över sidan och passera så många annonser som möjligt.

Det finns alltmer såna texter och jag gissar chatgpt inte kommer att minska antalet såna siter.

Det är ju nåt slags informationsdegenerering, men eftersom de hamnar på Google är de väl lyckade ut ”seo”-synpunkt…

Jag tror basic information som du beskriver kommer att besvaras av alexa eller siri eller whatever du använder, du kommer inte att behöva besöka en hemsida för att få den informationen, jag tror du bara kan prata rakt in i telefon och få infon direkt, kanske du använder snapchat. facebook, google, iphone, samsung huawei, alla kan besvara det direkt utan att du behöver slösa tid på att bläddra omkring på en massa hemsidor som du beskriver. Tiktok har redan idag tagit enormt mycket sök från Google, vilket jag förstår.
Citera
2023-04-22, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Tiktok har redan idag tagit enormt mycket sök från Google, vilket jag förstår.
Här sitter jag och sover. Det visste jag inte om, men så har mitt intresse för internet varit nästan icke-existerande dom senaste åren också. Jag läste lite om det där nu. Varför förstår du att TikTok tagit väldigt mycket sök från google?
Citera
2023-04-22, 13:29
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Här sitter jag och sover. Det visste jag inte om, men så har mitt intresse för internet varit nästan icke-existerande dom senaste åren också. Jag läste lite om det där nu. Varför förstår du att TikTok tagit väldigt mycket sök från google?

Ta ett matrecept som ett exempel, du får ju upp de mest spännande videos, och de som sysslar med det lägger ju in recept i videos direkt, eller i kommentatorsfältet. Så du kan på några sekunder se en person tillaga det som du vill göra samt du får recept. Sen tillbringar ju människor extremt mycket tid på Tiktok så det blir naturligt att man följer de som har något att erbjuda, oavsett om det är matrecept, seo trafik expert, matbutikspersonal, journalist, författare eller vad det nu kan tänkas vara.

Jag själv lyssnar nästan uteslutet musik nu på Tiktok, jag sade upp Spotify, Google och sparade 100 lappar i månaden, streamar ju gratis där så. Sen kommer allt nytt ut, oavsett musik, ukraina kriget, mat recept, whatever, det är alltid ute först på Tiktok. Hade det inte varit för TikTok hade inte jag skaffat ChatGPT samma dag som det lanserades.
Citera
2023-04-22, 15:50
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
ChatGPT svarade detta på vem som äger OpenAI.
---
Enligt de tillhandahållna webbsökningsresultaten ägs OpenAI av ett vinstdrivande företag som heter OpenAI LP och dess moderbolag, en ideell organisation som heter OpenAI Inc. [1].
Företaget grundades i San Francisco 2015 av en grupp individer
inklusive Sam Altman, Elon Musk, Greg Brockman, Ilya Sutskever och Wojciech Zaremba [3].
Musk hoppade av styrelsen för OpenAI i februari 2018 [3].
OpenAI:s uppdrag är att främja och utveckla vänlig artificiell intelligens som gynnar mänskligheten som helhet [2].

Jag har ett tillägg i google chrome så att ChatGPT hämtar svar, från en google sökning,
med varje fråga.

Jag har nu också ett tillägg i online versionen Visual Studio Code / codespaces så att jag har ChatGPT där som stöd.

Folk över hela världen har kastat sig över ChatGPT för att skapa program runt den.
Otroligt spännande nu.....

MagI
----
Hur fungerar det här med ChatGPT? Typ som ett öppet lexikon, där en ai inhämtar all information, utifrån den fråga du ställer?
Vilket tillägg kör du? Merlin?

Hur bra är ChatGPT utifrån uppsatser, examinationer, nationella prov tex på universitet?
Citera
2023-04-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Står väl på hemsidan, tror de allra flesta kunder är företagare, alla kategorier, skolor, jag tror inte så många betalar för att sitta och enbart söka, utan förbättra och effektivisera företag, utbildning med mera, så deras kundgrupp är ju perfekt.
Jo, jag tänkte bara att någon här kanske hade bra koll.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Tycker du själv att det är en obefogad gissning att ChatGPT med sitt standardplusabonnemang på 200/månad har minst en miljon betalande användare?
Självklart finns det många som använder vanliga GPT i playground eller via API också, men just när det i kom i utförandet ChatGPT så blev det så enkelt att alla och deras moster kunde använda det.

I mars hade ChatGPT över 100 miljoner användare..
Det är inte befängt att anta att minst 1% av dessa betalar.
"tyckande" är jag helt ointresserad av. Finns mycket irrelevant tyckande.

Nu kollade jag hur det var för ChatGPT och det är då 20 eldolores per månad. Det man får som icke-gratisanvändare är kortare väntetider och tidigare access till nya features.

Jag kan inte riktigt avgöra vem som vill betala för det. Vem vill betala 2400/år?
De som skall kolla om den är woke eller inte lär inte betala. Studenter lär inte betala. Någon forskare i området kanske. Men vem annars?
Citera
2023-04-22, 17:13
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Jo, jag tänkte bara att någon här kanske hade bra koll.

"tyckande" är jag helt ointresserad av. Finns mycket irrelevant tyckande.

Nu kollade jag hur det var för ChatGPT och det är då 20 eldolores per månad. Det man får som icke-gratisanvändare är kortare väntetider och tidigare access till nya features.

Jag kan inte riktigt avgöra vem som vill betala för det. Vem vill betala 2400/år?
De som skall kolla om den är woke eller inte lär inte betala. Studenter lär inte betala. Någon forskare i området kanske. Men vem annars?

Det beror såklart på hur mycket mer värde man får för plus-versionen jämfört med gratisversionen, men för miljoner utvecklare världen över är 200 kr/mån ingenting om det gör dem lite effektivare i sitt jobb.
Citera
2023-04-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det beror såklart på hur mycket mer värde man får för plus-versionen jämfört med gratisversionen, men för miljoner utvecklare världen över är 200 kr/mån ingenting om det gör dem lite effektivare i sitt jobb.

Ja och det integreras direkt i verktyg som vscode och liknande.
Att företag betalar licenskostnader för verktyg är inget konstigt, speciellt inte när produktiviteten och kvaliteten ökar kraftigt.
Citera
2023-04-22, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Hur bra är ChatGPT utifrån uppsatser, examinationer, nationella prov tex på universitet?
Jag läste en artikel som länkades här och skrev lite kring det: (FB) Det makalöst fantastiska ChatGPT Jag tror inte någon har kommenterat det här jag menar med att ChatGPT kanske kan jämföras med en student som sitter med facit, mer eller mindre: tillgång till all information utan dom extrema minnesbrister vi människor har. Det framgår inte i artikeln om ChatGPT kan använda sig av internet under proven.
Citera
2023-04-22, 17:37
Bannlyst
Citat:
Studenter lär inte betala. Någon forskare i området kanske. Men vem annars?
Folk som svämmar över internet med, så kallad, "SEO-optimerad" text. Dom flesta lär väl i och för sig använda deras API, jag vet inte om det kostar. Orkar inte kolla heller.
Citera
2023-04-22, 17:47
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag läste en artikel som länkades här och skrev lite kring det: (FB) Det makalöst fantastiska ChatGPT Jag tror inte någon har kommenterat det här jag menar med att ChatGPT kanske kan jämföras med en student som sitter med facit, mer eller mindre: tillgång till all information utan dom extrema minnesbrister vi människor har. Det framgår inte i artikeln om ChatGPT kan använda sig av internet under proven.
Tack! Ska kolla upp och läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in