Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-10, 20:51
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Jag brukar roa mig med att få chatGPT att skriva noveller och helst då texter som man inte direkt läser för barn. Den brukar då från början leverera ett otroligt bajsnödigt resonemang och där det ska ursäktas och gullas till i helylle så man bara vill kräkas.

Men jag har flera gånger lyckats, fråga min inte hur. Fått chatGPT att gå bananas i sitt textande och bli riktigt "mänsklig" med att svära i novellens text/dialog och spela ut könsroller i total nakenhet och dominans. Det brukar kunna rulla på rätt bra ett tag. Men så som en blixt från klar himmel så verkar den fullständigt tappa och bli sådär förbannat woke och Pk igen.

Det är precis som att den byter skepnad och har inte en aning om vad som tidigare skrivits 33 rader längre upp trots den säger att all historik finns där. Har bett den gå tillbaka och resumera vad jag gett för instruktioner.

Ibland när jag blivit för grov mot den, typ skriker med versaler, kallar den för könsord, hotat med slå sönder datorn osv. så har den stängt ner och även typ "loggat ut mig" Mina olika chatter försvinner och då är det rent hopplöst att få den skriva nånting annat än barnsagor med rosa fluff och blåa moln.

Om jag då själv loggar ut och in igen. Så är min chatt historik tillbaka och det går trigga igång den igen och få släppa woke tänket och Pk resonemanget.

Haha! Är det du eller chatGPT som skrivit inlägget?
Citera
2023-03-10, 20:57
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag har lite blandade erfarenheter av Bing-Gpt men helt klart ger detta en edge mot både Gpt och Google för tillfället och även om jag har samma känslor till sökmotorn Bing kan detta ändras snabbt. Om Google inte snabbt kan matcha detta kan användarna snabbt flytta från Google till Bing även om folk känner som oss rent spontant nu.

Motsvarande skifte skedde tidigare när internet explorer kom från ingenstans för att snabbt ta marknadsandelar och bli totalt dominerande. Nu förstår kanske en del yngre inte vad jag pratar om men detta var då innan er tid på internet.

Skiften kan ske snabbt och detta måste Google svara på om det inte ska få massiva effekter på Google som företag.

Virusens stortid haha.
Citera
2023-03-10, 21:07
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Haha! Är det du eller chatGPT som skrivit inlägget?

Varför tror du chatGPT har skrivit mitt inlägg?
Citera
2023-03-10, 21:19
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Varför tror du chatGPT har skrivit mitt inlägg?

Chansen/risken finns ju. Men ok, tar ditt svar som AI
Citera
2023-03-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Det finns väl modeller med APIer du kan kommunicera genom? Eller du tänker göra något från scratch?
Tänkte lära mig python från scratch och sen ge mig på att skapa en ai, om jag lyckas. Har noll förkunskaper om endera saken.
Citera
2023-03-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Tänkte lära mig python från scratch och sen ge mig på att skapa en ai, om jag lyckas. Har noll förkunskaper om endera saken.

Låter som bra förutsättningar, lycka till.

Python i sig är dock lätt, det lär man sig på en timme om man kan andra språk. Ramverk och AI är dock en större utmaning.

Tips, be ChatGpt om instruktioner av vilka steg du bör gå igenom baserat på din kompetens.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-03-10 kl. 23:53.
Citera
2023-03-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tveksamt. Schackdatorer har funnits mycket längre än AI. Det är väldigt tydligt definierade begränsningar och regler i spelet schack så det går att - helt utan intelligens - beräkna väldigt många olika tänkbara framtida utfall ifrån ett visst drag

Men det är först på senare år som AI har använts i schackdatorer och AI har ökat styrkan hos dem.
Citera
2023-03-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
”AI” är algoritmer som blir matade med data. Den data de blir matade blir deras ”sanning”. Det är alltså inte tal om något annat än mänsklig intelligens i algoritmer.

Ja när AI tränas behöver den kunna avgöra om utfallet blev bra eller dåligt, rätt eller fel alltså.

För schack är det enklare eftersom bra är att man vann partiet och dåligt att man förlorade.

När ChatGpt tränas behöver den få feedback om den lyckades bra eller dåligt. En sådan feedback kan vara att människor betygsätter svaren den ger. Är då människorna woke så blir den woke.
Citera
2023-03-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ja när AI tränas behöver den kunna avgöra om utfallet blev bra eller dåligt, rätt eller fel alltså.

För schack är det enklare eftersom bra är att man vann partiet och dåligt att man förlorade.

När ChatGpt tränas behöver den få feedback om den lyckades bra eller dåligt. En sådan feedback kan vara att människor betygsätter svaren den ger. Är då människorna woke så blir den woke.

Ja. Det finns en bred missuppfattning om AI och att det på något sätt skulle vara oberoende och ”kännande”.

AI är ett sätt att sortera och värdera data. Inget mer, inget mindre.
Citera
2023-03-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ja. Det finns en bred missuppfattning om AI och att det på något sätt skulle vara oberoende och ”kännande”.

AI är ett sätt att sortera och värdera data. Inget mer, inget mindre.

Ja men samtidigt finns det en nedvärderande attityd att AI och inte minst ChatGpt bara är att hitta nästa ord baserat på statistik. Då har man missuppfattat både ChatGpt men kanske också vad mänsklig intelligens är.
Citera
2023-03-10, 23:58
Medlem
Citat:
Låter som bra förutsättningar, lycka till.

Python i sig är dock lätt, det lär man sig på en timme om man kan andra språk. Ramverk och AI är dock en större utmaning.

Tips, be ChatGpt om instruktioner av vilka steg du bör gå igenom baserat på din kompetens.
De enda språk jag kan i nuläget är svenska och engelska, så det lär nog ta mer än en timme, tyvärr.
Citera
2023-03-11, 00:09
Medlem
Citat:
Men det är först på senare år som AI har använts i schackdatorer och AI har ökat styrkan hos dem.

Har du "begränsad kunskap" om vad som hände före 2021 eller?

"20 Years after Deep Blue: How AI Has Advanced Since Conquering Chess"

https://www.scientificamerican.com/article/20-years-after-deep-blue-how-ai-has-advanced-since-conquering-chess/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in