Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johmar81
ChatGPT är ett hjälpverktyg som vilket annat verktyg som helst. Blender hjälper människor att modellera och ChatGPT kan hjälpa människor att skriva. Man får nog se det så istället för att hela tiden lägga fokus på att ChatGPT skulle skapa saker "på egen hand", det krävs fortfarande ganska mycket mänsklig handpåläggning för att resultatet ska bli unikt och tillföra världen något.

Invänta ett par generationer innan ni börjar prata om "självkörande". GPT-6 ser jag fram emot.

Tycker du det stämmer med detta:
These two drawings were created using the text prompt "A robot standing next to a painter's easel with a brush in the robot's hand" on NightCafe.

https://wpln.org/post/can-you-tell-the-difference-between-genuine-and-ai-generated-art/
Citera
2023-03-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Å där kom det igen. Ja du skriver gärna om hur värdelösa och ointelligenta andra är.

Det är väl inte mitt fel att du håller lägre nivå än ChatGpt. Sluta åtminstone med halmgubbar och svara på inlägget du citerar så kan du höja dig lite. Kanske kan du med ansträngningar nå upp till GPT-3.
Citera
2023-03-26, 18:29
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Tycker du det stämmer med detta:
These two drawings were created using the text prompt "A robot standing next to a painter's easel with a brush in the robot's hand" on NightCafe.

https://wpln.org/post/can-you-tell-the-difference-between-genuine-and-ai-generated-art/

Jag skrev från början att bild-AI-botarna är rätt duktiga. Jag har aldrig förnekat detta (även om jag klarade av de flesta på testet. Men det kanske är svårt om man saknar kulturell bildning som du? Du trodde bergis den bysantiska kyrkomålningspastichen var äkta?)

Det är du som påstår att AI kommer kunna producera litteratur och musik av samma eller högre verkshöjd än människor. Jag undrar fortfarande om du har exempel på detta.
Citera
2023-03-26, 18:30
Medlem
ChatGPT "gissade" vad jag tänkte på och rättade min fråga korrekt.

----------------------------------------------------------------------

- Hur många BMW tillverkas det per vecka?

Jag har ingen aktuell information om hur många BMW-bilar som tillverkas per vecka, men enligt BMW:s årsrapport för 2020 tillverkade BMW-koncernen totalt 2,3 miljoner fordon under året. Detta inkluderar alla bilmärken som tillhör koncernen, såsom BMW, MINI och Rolls-Royce. Antalet bilar som tillverkas per vecka kan variera beroende på faktorer som efterfrågan och produktionskapacitet.

- 2,3 dividerat med 2,3

Jag tror att det kanske var en miss i din senaste fråga. Om du menade att dividera 2,3 miljoner fordon med 52 veckor så skulle genomsnittet vara ungefär 44 231 bilar per vecka.
Men om du menade att dividera 2,3 med 2,3 så är svaret bara 1 eftersom 2,3/2,3 är lika med 1.
Citera
2023-03-26, 18:34
Medlem
Citat:
Jag skrev från början att bild-AI-botarna är rätt duktiga. Jag har aldrig förnekat detta (även om jag klarade av de flesta på testet. Men det kanske är svårt om man saknar kulturell bildning som du? Du trodde bergis den bysantiska kyrkomålningspastichen var äkta?)

Det är du som påstår att AI kommer kunna producera litteratur och musik av samma eller högre verkshöjd än människor. Jag undrar fortfarande om du har exempel på detta.

Jag skrev ovan vilken bild jag gissade fel på var, men du missade förstås det också som allt annat. Totalt obildad är du.

Du har heller ännu inte svarat på vilka av bilderna du anser saknar verkshöjd, är den frågan för svår för dig trots att det var du som tog upp verkshöjd och menade att AI inte kan nå upp till det?

Då måste du alltså anse att samtliga AI-genererade bilderna som jag länkat till saknar verkshöjd, menar du verkligen det?
Senast redigerad av expat2021 2023-03-26 kl. 19:02.
Citera
2023-03-26, 18:49
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XEXXE69
Till alla er som sitter och gissar.
Här kan ni lyssna på Lex samtal med Sam Altman: OpenAI CEO on GPT-4, ChatGPT, and the Future of AI
https://www.youtube.com/watch?v=L_Guz73e6fw&t=3761s

Personligen får jag riktigt obehagliga vibbar av honom.

Jag får inga dåliga vibbar av han. Det verkar som han tar sitt jobb på allvar och är intelligent. Verkar inte förtjust i kommunism, vilket är bra.
Citera
2023-03-26, 19:06
Medlem
Citat:
Jag undrar fortfarande om du har exempel på detta.
Det finns inget sådant exempel idag vad jag vet. Däremot är vi många som tror att det kan komma i närtid. Inga kognitiva uppgifter tycks omöjliga för LLMs.
Citera
2023-03-26, 19:21
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Det finns inget sådant exempel idag vad jag vet. Däremot är vi många som tror att det kan komma i närtid. Inga kognitiva uppgifter tycks omöjliga för LLMs.

Det är det jag inte tror , inte då det kommer till skönlitterärt berättande , humor eller musik.

Jag är fullt övertygad chatGPT kommer kunna tränas så de ersätter kundtjänster , göra storverk som hjälp i olika typer av sökmotorer, de kanske kan revolutionera hur allmänheten får tillgång till data i bibliotek och myndigheter och på annat vis. Gissar även den kommer vara till stor hjälp vid enklare kodande

Men just då det gäller litteraturen, och komiken. Där finns inte en tydlig formel som den kan imitera. I den typen av text arbetar du med nivåer utanför texten. Att vissa ord kan inge känslan av det, eller att personen INTE använder vissa ord, ödsligheten i en viss typ av inledning, hur man inleder och avslutar meningar. Att man använder ett visst typ av ord, det får en kanske att tänka på en viss kategori män i en viss generation. Eller hur författarrösten beskriver jaget - det skapar kanske "mellan raderna" en känsla av att berättarjaget är omedvetet om sig själv. Osv. Men går inte att lära ut formelartat av samma anledning alla försök att "förklara humor" misslyckas.

Men för informatörer eller nån som vill producera beskäftiga barnböcker kan säkert chatGPT-litteraturen hålla tillräckligt hög nivå.
Senast redigerad av swimp78 2023-03-26 kl. 19:23.
Citera
2023-03-26, 19:47
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Inga kognitiva uppgifter tycks omöjliga för LLMs.
ChatGPT har ju i realiteten noll kognitiv förmåga eftersom de inte kan tolka informationen (texter) till något annat ändamål än att på kommando statistiskt sammanställa vilken output (text ut) som matchar en input (text in). Ingen intelligens överhuvudtaget.
Senast redigerad av JagLurarDig 2023-03-26 kl. 20:03.
Citera
2023-03-26, 19:51
Medlem
Citat:
Det är det jag inte tror , inte då det kommer till skönlitterärt berättande , humor eller musik.

Jag är fullt övertygad chatGPT kommer kunna tränas så de ersätter kundtjänster , göra storverk som hjälp i olika typer av sökmotorer, de kanske kan revolutionera hur allmänheten får tillgång till data i bibliotek och myndigheter och på annat vis. Gissar även den kommer vara till stor hjälp vid enklare kodande

Men just då det gäller litteraturen, och komiken. Där finns inte en tydlig formel som den kan imitera. I den typen av text arbetar du med nivåer utanför texten. Att vissa ord kan inge känslan av det, eller att personen INTE använder vissa ord, ödsligheten i en viss typ av inledning, hur man inleder och avslutar meningar. Att man använder ett visst typ av ord, det får en kanske att tänka på en viss kategori män i en viss generation. Eller hur författarrösten beskriver jaget - det skapar kanske "mellan raderna" en känsla av att berättarjaget är omedvetet om sig själv. Osv. Men går inte att lära ut formelartat av samma anledning alla försök att "förklara humor" misslyckas.

Men för informatörer eller nån som vill producera beskäftiga barnböcker kan säkert chatGPT-litteraturen hålla tillräckligt hög nivå.
Jag vet inte om du är orolig för egen del, om du är i början av din karriär i ett kognitivt krävande yrke. Som jag skrivit tidigare så tror jag många människor har skäl att känna oro. Jag själv är orolig för mina brorsbarn. De har båda högsta betyg i alla ämnen och ska snart välja karriär, men jag har svårt att se vad som skulle passa. Om de lyssnade på mina råd (vilket de inte gör) så skulle jag råda dem att bli elektriker eller rörmokare eller kanske sjuksköterskor.

Det är möjligt att du har rätt i att romanförfattare kommer fortsätta vara biologiska varelser (även om jag tvivlar) men allt annat intellektuellt arbete kommer att kunna ersättas.
Citera
2023-03-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
ChatGPT har ju i realiteten noll kognitiv förmåga eftersom de inte kan tolka informationen (texter) till något annat ändamål än att på kommando statistiskt sammanställa vilken output (text ut) som matchar en input (text in). Ingen intelligens överhuvudtaget.
Problemet med det sättet att resonera är att vi inte riktigt vet vad intelligens är. Vi kan bara definiera det i termer av färdigheter. Med det som utgångspunkt kan man nu beräkna GPT-4as intelligens till c:a 115.

Vi vet vad som utgör basen för ”intelligensen” hos en stor språkmodell, nämligen next token prediction, men vi vet inte om detta även gäller människor, att grunden för vår intelligens består av next token prediction.
Citera
2023-03-26, 20:26
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag vet inte om du är orolig för egen del, om du är i början av din karriär i ett kognitivt krävande yrke. Som jag skrivit tidigare så tror jag många människor har skäl att känna oro. Jag själv är orolig för mina brorsbarn. De har båda högsta betyg i alla ämnen och ska snart välja karriär, men jag har svårt att se vad som skulle passa. Om de lyssnade på mina råd (vilket de inte gör) så skulle jag råda dem att bli elektriker eller rörmokare eller kanske sjuksköterskor.

Det är möjligt att du har rätt i att romanförfattare kommer fortsätta vara biologiska varelser (även om jag tvivlar) men allt annat intellektuellt arbete kommer att kunna ersättas.

Ja det är nog många yrken som kommer att ersättas, men det skapas ju alltid nya också.

De som jag tror kommer ersättas rätt snabbt är.
Content writer
SEO
programmering
Tolk
Räkenskapsförare
Alla lättare datajobb, skatteverket?
Kundtjänst och alla chatt "kundtjänster"

Ja listan kan säkert göras mycket längre, experter trodde på att 30-40% av alla kommer att påverkas på arbetsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in