Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-31, 09:33
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Den känns som myter nu och alla sin egen favoritmyt om GPT-4.
– I den simulerade situationen stod GPT-4 i kontakt med en människa. Då kom den på att erbjuda människan betalning för att göra Captcha-testet åt den. Människan frågade. ”Jaha, är du en robot?” GPT-4 svarade: ”Nej, men jag är synskadad, därför behöver jag hjälp”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3roVk/larmet-ai-systemen-har-borjat-manipulera-manniskor

Hotet om AI kommer bli den nya klimathetsen. Sanningen ligger nog något mot det icke-troliga och går att förebygga det mesta.
Citera
2023-03-31, 11:40
Bannlyst
Fortfarande: "Signup is temporarily unavailable, please check back in an hour."
Citera
2023-03-31, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Fortfarande: "Signup is temporarily unavailable, please check back in an hour."
Du kanske kan få tillgång till Bing Chat då? Jag blev insläppt på en gång till den tjänsten, för någon vecka sedan.
Den bygger på chat gpt-4.

https://www.bing.com/new
Citera
2023-03-31, 11:52
Bannlyst
Vad tror ni här: kommer det bli lätt att systematiskt sprida lögner via ChatGPT? Gissningsvis kommer folk börja lita helt blint på AI-informationen, förr eller senare. Ungefär som wikipedia nu, eller delar av google-sökningar. Jag har inte koll alls på hur, när och var ChatGPT lär sig saker. Just nu hittar den väl på lite vad som helst, men om man planterar samma lögn på X antal strategiska ställen på internet kommer kanske ChatGPT, och annan AI, ta det som en sanning?
Citera
2023-03-31, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expanse
Du kanske kan få tillgång till Bing Chat då? Jag blev insläppt på en gång till den tjänsten, för någon vecka sedan.
Den bygger på chat gpt-4.

https://www.bing.com/new
Tack för tipset. Jag avvaktar lite till ändå.
Citera
2023-03-31, 12:42
Medlem
Fittfittas avatar
Ni andra som också står i väntelistan för plug-ins, säg gärna till när ni får tillgång till dem (om vi nu inte får tillgång exakt samtidigt vilket det kanske blir).
Citera
2023-03-31, 13:04
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Vad tror ni här: kommer det bli lätt att systematiskt sprida lögner via ChatGPT? Gissningsvis kommer folk börja lita helt blint på AI-informationen, förr eller senare. Ungefär som wikipedia nu, eller delar av google-sökningar. Jag har inte koll alls på hur, när och var ChatGPT lär sig saker. Just nu hittar den väl på lite vad som helst, men om man planterar samma lögn på X antal strategiska ställen på internet kommer kanske ChatGPT, och annan AI, ta det som en sanning?
Ja det är ju sånt här som är nackdelen med det tyvärr. I och med att chatgpt i likhet med andra medier/program/internetsidor (iaf när det gäller mainstream, vilket ju är vad de flesta ansluter sig till), är politiskt korrekt kommer det möjligtvis bli ännu mer stigmatiserat att ha alternativa åsikter. Men man får väl leva med baksidorna antar jag. Det är i stort sett omöjligt att vara anonym nu jämfört med tex 90-talet. Också en negativ effekt av ett alltmer teknologiskt utvecklat samhälle, och kanske mer specifikt övervakningssamhället i detta fall.
Citera
2023-03-31, 13:15
Medlem
Magnums avatar
Tjänsten begränsas i Italien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1086440
Citera
2023-03-31, 13:28
Medlem
X3treams avatar
Jag gillar besöksstatistiken till openai, vilket innebär chatgpt. 1 miljard besökare i månaden nu ungefär, rätt bra jobbat på 4 månader. Rankad topp 30 i världens mest besökta sidor. Nu är detta gamla siffror från första Mars, så troligtvis ännu högre nu givetvis.
Citera
2023-03-31, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Absolut. Inavel kanske.
Men det kan vara en bra ide att vara försiktig?
Tramset jag har hört. "Om det blir farligt kan man dra ut kontakten" osv.
Det den industriella revolution 3.0 och folk verkar sova.

Blir lite orolig för Eliezer Yudkowsky, han verkar helt förstörd stackarn, jorden kan gå under när som helst om man får tro honom.

Vill inte insinuera något men det verkar inte vara ett helt friskt beteende. Får mig att tänka på religiösa undergångssekter. Han verkar ha fastnat i en sci-fi roman.

Det finns så många andra problem här och nu som vi behöver ta tag i före ev. AGI dyker upp. Och själv gnäller han på de som forskar på strängteori....
Citera
2023-03-31, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag gillar besöksstatistiken till openai, vilket innebär chatgpt. 1 miljard besökare i månaden nu ungefär, rätt bra jobbat på 4 månader. Rankad topp 30 i världens mest besökta sidor. Nu är detta gamla siffror från första Mars, så troligtvis ännu högre nu givetvis.

Ja, ChatGPT är revolutionen som alla har väntat på. Lite bättre integration med samtiden så skulle en bot byggd på ChatGPT (eller GPT) kunna ersätta tangentbords-journalister som i regel bara tar befintlig och tillgänglig information och paketerar om det inkl. journalistens egna åsikter.
Citera
2023-03-31, 17:41
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Det är ju inte ChatGPT...

edit: haha såg du märkte det.

https://www.youtube.com/watch?v=5us8UBiNNnA

Nu är det integrerat där. Intressant början, lär utvecklas rätt mycket framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in