Citat:
Ursprungligen postat av
Svenshult
Det finns inget sådant exempel idag vad jag vet. Däremot är vi många som tror att det kan komma i närtid. Inga kognitiva uppgifter tycks omöjliga för LLMs.
Det är det jag inte tror , inte då det kommer till skönlitterärt berättande , humor eller musik.
Jag är fullt övertygad chatGPT kommer kunna tränas så de ersätter kundtjänster , göra storverk som hjälp i olika typer av sökmotorer, de kanske kan revolutionera hur allmänheten får tillgång till data i bibliotek och myndigheter och på annat vis. Gissar även den kommer vara till stor hjälp vid enklare kodande
Men just då det gäller litteraturen, och komiken. Där finns inte en tydlig formel som den kan imitera. I den typen av text arbetar du med nivåer utanför texten. Att vissa ord kan inge känslan av det, eller att personen INTE använder vissa ord, ödsligheten i en viss typ av inledning, hur man inleder och avslutar meningar. Att man använder ett visst typ av ord, det får en kanske att tänka på en viss kategori män i en viss generation. Eller hur författarrösten beskriver jaget - det skapar kanske "mellan raderna" en känsla av att berättarjaget är omedvetet om sig själv. Osv. Men går inte att lära ut formelartat av samma anledning alla försök att "förklara humor" misslyckas.
Men för informatörer eller nån som vill producera beskäftiga barnböcker kan säkert chatGPT-litteraturen hålla tillräckligt hög nivå.