Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-21, 13:44
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Har inte läst tråden. Fick plötligt upp My AI i Snapchat som jag lekt lite med. Den verkar inte vara den smartaste där ute. T ex kan den ge svar på engelska fastän man ställt frågan på svenska. Den fattade inte min norgehistoria heller utan antog att det var en verklig händelse jag beskrev. Haha.

Hur bra förstår ChatGPT skämt, vitsar, gåtor osv?
Bing Chat (GPT-4?) hade inga problem med denna Norgehistoria:

https://i.imgur.com/vBZSh7T.png

När jag modifierade skämtet med att kvinnan senare avled på sjukhus ville dock Bing inte längre svara utan föreslog att vi skulle byta ämne.

edit: Bad också Bing förklara vad som är roligt med skämtet
Citat:
Hej! Detta är Bing. Jag kan försöka förklara vad som är roligt med detta skämt. 😊

Skämtet bygger på en stereotyp om att norrmän är dumma och svenskar är smarta och arroganta. Det är ett exempel på en skämtrelation mellan Norge och Sverige, där båda länderna driver med varandra [1,2]. Skämtet använder också en kontrast mellan Mercedes-märket som ett sikte för att träffa fotgängare och dörren som ett vapen för att slå dem. Skämtet antyder att norrmannen inte förstår ironin i svenskens svar och tar det bokstavligt. Skämtet är också absurt eftersom det föreställer en situation där två personer kör runt och försöker skada oskyldiga människor.
Senast redigerad av ncr04 2023-03-21 kl. 14:00.
Citera
2023-03-21, 15:00
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Var lite sådär över att lämna ifrån mitt mobilnummer, men den dagen den sorgen för ChatGPT har fullständigt förändrat mitt liv. Använder detta som ett verktyg för studierna. Nej den skriver inga tentor för mig (är rädd för att bli avstängt), men använder den t.ex till att skriva manus för redovisningar och konkretisera vad läraren vill att jag svarar på i en uppgift (vissa lärare har som tendens att ordbajsa frågor istället för att skriva vad de är ute efter).
Citera
2023-03-21, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Använd den inte till matte då.
Ja, jag ska inte klaga mer. Men jag är nyfiken att kolla nån gång i veckan och se om den har blivit bättre på matematik.
Citera
2023-03-21, 17:08
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Ja, jag ska inte klaga mer. Men jag är nyfiken att kolla nån gång i veckan och se om den har blivit bättre på matematik.

Den kommer aldrig att bli bra på matematik eftersom det är en ren språkmodell, men kommer garanterat andra chat AI i framtiden som bygger på flera olika modeller och låter lämpligast modell hantera frågan.

Just nu är det bättre att använda Wolfram Alpha om man är intresserad av mer matematik, statistik, rå information.
https://www.wolframalpha.com/
Citera
2023-03-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Den kommer aldrig att bli bra på matematik eftersom det är en ren språkmodell, men kommer garanterat andra chat AI i framtiden som bygger på flera olika modeller och låter lämpligast modell hantera frågan.

Just nu är det bättre att använda Wolfram Alpha om man är intresserad av mer matematik, statistik, rå information.
https://www.wolframalpha.com/
Är Googles Bard också en ren språkmodell?
Citera
2023-03-21, 17:21
Medlem
Givetvis skulle någon testa detta!
Nu tar de snart över lol!
Two AIs Talking To Each Other: Bing Meets ChatGPT

https://www.youtube.com/watch?v=mx7ggnsRwGM
Senast redigerad av expat2021 2023-03-21 kl. 17:25.
Citera
2023-03-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Var lite sådär över att lämna ifrån mitt mobilnummer, men den dagen den sorgen för ChatGPT har fullständigt förändrat mitt liv. Använder detta som ett verktyg för studierna. Nej den skriver inga tentor för mig (är rädd för att bli avstängt), men använder den t.ex till att skriva manus för redovisningar och konkretisera vad läraren vill att jag svarar på i en uppgift (vissa lärare har som tendens att ordbajsa frågor istället för att skriva vad de är ute efter).

Detta skulle jag säga kan komma tillbaka senare. Att behöva chatgpt för att kunna tyda vad en lärare skriver betyder ju att du borde lära dig det.

Samma sak med manus och redovisningar. Fine om man gjort det tusen gånger innan, nu är du ju dock student och ska studera.
Citera
2023-03-21, 17:54
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Är Googles Bard också en ren språkmodell?

Från vad jag kunde hitta lite snabbt, så ja, även Google Bard är en ren språkmodell.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2023-03-21 kl. 17:59.
Citera
2023-03-21, 18:03
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Detta skulle jag säga kan komma tillbaka senare. Att behöva chatgpt för att kunna tyda vad en lärare skriver betyder ju att du borde lära dig det.

Samma sak med manus och redovisningar. Fine om man gjort det tusen gånger innan, nu är du ju dock student och ska studera.

Har klarat mig 3 år utan chatgpt Har tyvärr inget exempel att ge, men ibland kan vissa frågor vara lite svårtolkade och man får tänka lite extra eller fråga en kamrat hur de har tolkat den. Det sker inte ofta, men när det väl händer men den enstaka professorn så får man bita ihop.

Nja, alltså jag gör ju all arbete själv (hitta fakta osv.) men kanske ber programmet lägga upp en mall eller förlänga texten lite.
Citera
2023-03-21, 18:14
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw

Finns många dåliga lärare, sen finns det många elever med bokstavskombinationer, de kan ju skapa sin egna lärare som de förstår, att alla ska skapas efter en mall likadant tillhör historien. Det jag tror många har missat gällande ChatGPT är detta, byt ut de första procenten han presenterar i denna video med Openai, de vändre sig inte till gemene man, jag orkar inte förklara, kolla denna Tiktok video.

https://www.tiktok.com/@exec_tok/video/7211986374512200966?q=exectok&t=1679418816645
Citera
2023-03-22, 10:45
Medlem
3 arkitekter testade om AI kunde göra deras jobb bättre än dom själva. - De blev ganska rejält nedslagna och mörbultade av AI. (redan idag) Målet var att konstruera en villa på en sluttning med utsikt och skriva en text om huset. När det kommer till design och kontruktion är AI redan bättre än apmänniskor.

Lite långdragen men mycket intressant video i ämnet. 14 min

We tried to compete with AI... [AI vs. ARCHITECT]
https://www.youtube.com/watch?v=N709ZrxoIP0
Citera
2023-03-22, 13:09
Medlem
jag prövade chatgpt webbversionen.

frågade hur män masturberar. såg att sidan laddades om. fick en glimt av ett det stod male masturbation technic. Men utfallet blev att chatgpt inte svarar på såna frågor och jag skulle vända mig till vården med såna frågor.

Hur svårt kan det vara att beskriva det?

men den kan förklara sexakten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in