Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-24, 23:19
Medlem
kalle55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Musk är en av flera investerare i företaget bakom ChatGPT men han har väl knappast bidragit aktivt till produkten?
Det är alltså inte hans företag och inte hans utveckling.
ChatGPT svarade detta på vem som äger OpenAI.
---
Enligt de tillhandahållna webbsökningsresultaten ägs OpenAI av ett vinstdrivande företag som heter OpenAI LP och dess moderbolag, en ideell organisation som heter OpenAI Inc. [1].
Företaget grundades i San Francisco 2015 av en grupp individer
inklusive Sam Altman, Elon Musk, Greg Brockman, Ilya Sutskever och Wojciech Zaremba [3].
Musk hoppade av styrelsen för OpenAI i februari 2018 [3].
OpenAI:s uppdrag är att främja och utveckla vänlig artificiell intelligens som gynnar mänskligheten som helhet [2].

Jag har ett tillägg i google chrome så att ChatGPT hämtar svar, från en google sökning,
med varje fråga.

Jag har nu också ett tillägg i online versionen Visual Studio Code / codespaces så att jag har ChatGPT där som stöd.

Folk över hela världen har kastat sig över ChatGPT för att skapa program runt den.
Otroligt spännande nu.....

MagI
----
Citera
2022-12-25, 14:39
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Den har inga problem med att ge mig ett scrollprogram i assembler till commodore 64, men tydligen vill den inte skriva en romantisk komedi baserad på Hitlers tal i Nürnburg.
Novel AI kanske funkar för det. Den är mindre censurerad än ChatGPT och kan även generera bilder baserat på en bildbeskrivning. Dock är det en betaltjänst.

https://en.wikipedia.org/wiki/NovelAI
Citera
2022-12-25, 18:09
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
---
Om några veckor släpps nästa generation gpt-4 fri som är 100 till 1000 ggr starkare.
Så håll i hatten....

Men varför är det ingen som ger Elon Musk ett slags erkännande
för hans utveckling av OpenAI produkt ChatGPT ?

Det hans företag har gjort är faktiskt enormt.....

Men någon måste nog alltid hålla en hand på power off knappen.

För tänk om den börjar berätta sanningen för folk om allt
och den börjar skriva avhandlingar som ger den bevis för sina slutsatser.

Tänk om den helt plötsligt berättar vad religion egentligen är och liknande saker.

MagI
-----

Det är väl ryska nördar med 20cm långa naglar och inte haft sex på 10 år som ligger bakom det hela. Elon Musk är vad jag har hört ingen höjdare på att programmera.
Citera
2022-12-26, 08:08
Medlem
Havamal.s avatar
Hur ska lärare, professorer, universitet mm motverka detta som kommer användas och som garanterat redan använts av elever och studenter?

En sorts AI för att upptäcka om en text är skriven av AI?

Hur kommer det systemet fungera rent tekniskt?
Citera
2022-12-26, 16:58
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.
Hur ska lärare, professorer, universitet mm motverka detta som kommer användas och som garanterat redan använts av elever och studenter?

Ingen aning, men jag passar på att gräva guld nu.
Senaste labbrapporten samt kommentarerna till koden var i princip helt skriven av ChatGPT.
Säkert en tredjedel av koden också för den delen.
Så länge inte ChatGPT plötsligt stänger ner så känner jag att jag har mitt på det torra med distanstentan (i annan kurs) om 3 veckor, för 60% (vilket är godkänt) har ChatGPT bevisat sig kunna klara utan någon extra input.

Alltså har jag över två timmar på mig att reviewa svaren och fixa till en del genom att bläddra i boken för att peta upp procenten lite till.

Tråkigt att som lärare sitta och läsa datorskriven text som inte representerar elevens kunskaper, visst.
Men jag tyckte det var enormt tråkigt att kommentera kod och skriva labbrapporter också.
Sedan om AI ska ta jobbet jag inte ens har fått än, då är det inte mer än rätt att AI tar och gör mina examinationer också, så att jag kan fokukera på roligare och mer relevanta saker.

Och ja, det kan tyckas kontraproduktivt att helt enkelt inte lära sig ämnet för tentan själv.
Men den här tentan är totalt irrelevant till det jag hade velat jobba med och går det här programmet för ändå, så om jag slipper läsa något som är både jättesvårt och i princip onödigt så tackar jag gladeligen och tar emot.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-12-26 kl. 17:03.
Citera
2022-12-26, 20:04
Medlem
Eponumoss avatar
Språkade lite om jultomten och gårdstomten.

Citat:
Ursprungligen postat av ChatGPT
Jultomten är oftast en äldre man med rött skägg och röd klänning som reser runt till olika hus och lämnar presenter under julen. Jultomten är en mytologisk figur som har sina rötter i den germanska mytologin och som har utvecklats i olika kulturer runt om i världen.
Citera
2022-12-26, 20:11
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ingen aning, men jag passar på att gräva guld nu.
Senaste labbrapporten samt kommentarerna till koden var i princip helt skriven av ChatGPT.
Säkert en tredjedel av koden också för den delen.
Så länge inte ChatGPT plötsligt stänger ner så känner jag att jag har mitt på det torra med distanstentan (i annan kurs) om 3 veckor, för 60% (vilket är godkänt) har ChatGPT bevisat sig kunna klara utan någon extra input.

Alltså har jag över två timmar på mig att reviewa svaren och fixa till en del genom att bläddra i boken för att peta upp procenten lite till.

Tråkigt att som lärare sitta och läsa datorskriven text som inte representerar elevens kunskaper, visst.
Men jag tyckte det var enormt tråkigt att kommentera kod och skriva labbrapporter också.
Sedan om AI ska ta jobbet jag inte ens har fått än, då är det inte mer än rätt att AI tar och gör mina examinationer också, så att jag kan fokukera på roligare och mer relevanta saker.

Och ja, det kan tyckas kontraproduktivt att helt enkelt inte lära sig ämnet för tentan själv.
Men den här tentan är totalt irrelevant till det jag hade velat jobba med och går det här programmet för ändå, så om jag slipper läsa något som är både jättesvårt och i princip onödigt så tackar jag gladeligen och tar emot.

Finns redan på github en AI detector som kan identifiera om texten blivit genererad av GPT. Google kan redan detektera det, det finns flertal videos uppe om att du inte kan tjäna pengar på youtube om du laddar upp content som är AI genererat. Flertal användare har blivit nekade. Så var försiktig med hur ni använder det, om ni riskerar mycket genom att använda så skriv av texten GPT genererar. Edit: när detta blir mer välkänt och använt i Sverige / världen så lär alla lärare få tillgång till en detektor precis som plagiatkontroll
Citera
2022-12-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Finns redan på github en AI detector som kan identifiera om texten blivit genererad av GPT. Google kan redan detektera det, det finns flertal videos uppe om att du inte kan tjäna pengar på youtube om du laddar upp content som är AI genererat. Flertal användare har blivit nekade. Så var försiktig med hur ni använder det, om ni riskerar mycket genom att använda så skriv av texten GPT genererar. Edit: när detta blir mer välkänt och använt i Sverige / världen så lär alla lärare få tillgång till en detektor precis som plagiatkontroll

har för mig jag läste att GPT planerar att lägga in nån slags kryptering i allt som den producerar så att det kommer gå att identifiera på det viset också
Citera
2022-12-26, 20:17
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
har för mig jag läste att GPT planerar att lägga in nån slags kryptering i allt som den producerar så att det kommer gå att identifiera på det viset också

Jo, watermark. Går nog lätt att passera dock. Frågan är om konvertering från engelska till svenska eller vice verse kan komma förbi det, annars finns det en rephraser på internet som heter quillbot. I värsta fall får man skriva om vad gpt har skrivit med egna ord. Den här ialf här nu och bör ses som miniräknaren. När den kom till var det säkert många som tyckte den var fusk.
Citera
2022-12-26, 20:23
Medlem
Citat:
Jo, watermark. Går nog lätt att passera dock. Frågan är om konvertering från engelska till svenska eller vice verse kan komma förbi det, annars finns det en rephraser på internet som heter quillbot. I värsta fall får man skriva om vad gpt har skrivit med egna ord. Den här ialf här nu och bör ses som miniräknaren. När den kom till var det säkert många som tyckte den var fusk.

översättning från eng till sve lär inte funka så bra gissar jag för det funkar inte bra om man försöker sno content i dagsläget och översätta den

inte hört talas om quillbot men kanske är det lite liknande en article spinner?

men ja som du säger så lär det vara mänsklig redigering som man lär behöva pyssla med

men man kan ju få hjälp med att skapa en struktur/mall att utgå från och det är rätt nice ändå

har personligen redan använt den en hel del för att få fram information om vissa saker och det är SÅ mycket smidigare än att sitta o googla skiten med allt vad det innebär
Citera
2022-12-26, 20:32
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
översättning från eng till sve lär inte funka så bra gissar jag för det funkar inte bra om man försöker sno content i dagsläget och översätta den

inte hört talas om quillbot men kanske är det lite liknande en article spinner?

men ja som du säger så lär det vara mänsklig redigering som man lär behöva pyssla med

men man kan ju få hjälp med att skapa en struktur/mall att utgå från och det är rätt nice ändå

har personligen redan använt den en hel del för att få fram information om vissa saker och det är SÅ mycket smidigare än att sitta o googla skiten med allt vad det innebär

Yes precis article spinner. Ja, nu behövs det bara en GPT-3 assistant som google assistant. Sedan lär den ju kunna tränas att ta över patientfall inom vården, mekaniker, apoteket och allt möjligt. GPT-4 kommer ju i feb-januari.

Citat:
The world's most powerful AI is about to be overruled
GPT-4 is significantly larger and more powerful than GPT-3, with 170 trillion parameters compared to GPT-3's 175 billion parameters. This allows GPT-4 to process and generate text with greater accuracy and fluency.

Notera TRILLION. Den är ungefär 1000 gånger starkare. Bara någonting som vore dubbelt så starkare än GPT-3 vore väldigt användbart.
Citera
2022-12-26, 20:49
Medlem
Citat:
Yes precis article spinner. Ja, nu behövs det bara en GPT-3 assistant som google assistant. Sedan lär den ju kunna tränas att ta över patientfall inom vården, mekaniker, apoteket och allt möjligt. GPT-4 kommer ju i feb-januari.

Notera TRILLION. Den är ungefär 1000 gånger starkare. Bara någonting som vore dubbelt så starkare än GPT-3 vore väldigt användbart.

Helt jävla sanslöst, det här kommer förändra mycket. Gäller att hänga med i svängarna och försöka förutspå dess användningsområden så man kanske kan vara lite i framkant när det gäller att nyttja det till fullo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in