Citat:
Ursprungligen postat av
Havamal.
Hur ska lärare, professorer, universitet mm motverka detta som kommer användas och som garanterat redan använts av elever och studenter?
En sorts AI för att upptäcka om en text är skriven av AI?
Hur kommer det systemet fungera rent tekniskt?
Ingen aning, men jag passar på att gräva guld nu.
Senaste labbrapporten samt kommentarerna till koden var i princip helt skriven av ChatGPT.
Säkert en tredjedel av koden också för den delen.
Så länge inte ChatGPT plötsligt stänger ner så känner jag att jag har mitt på det torra med distanstentan (i annan kurs) om 3 veckor, för 60% (vilket är godkänt) har ChatGPT bevisat sig kunna klara utan någon extra input.
Alltså har jag över två timmar på mig att reviewa svaren och fixa till en del genom att bläddra i boken för att peta upp procenten lite till.
Tråkigt att som lärare sitta och läsa datorskriven text som inte representerar elevens kunskaper, visst.
Men jag tyckte det var enormt tråkigt att kommentera kod och skriva labbrapporter också.
Sedan om AI ska ta jobbet jag inte ens har fått än, då är det inte mer än rätt att AI tar och gör mina examinationer också, så att jag kan fokukera på roligare och mer relevanta saker.
Och ja, det kan tyckas kontraproduktivt att helt enkelt inte lära sig ämnet för tentan själv.
Men den här tentan är totalt irrelevant till det jag hade velat jobba med och går det här programmet för ändå, så om jag slipper läsa något som är både jättesvårt och i princip onödigt så tackar jag gladeligen och tar emot.