Citat:
Ursprungligen postat av
Robtic
Hej,
Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.
Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).
Mina uppgifter
Lön: 460k-510k
UC-score: 0.5(Mycket bra)
Inga betalningsanmärkningar
Inga lån
Inga skulder
Hur mycket ränta kan vi få på ett lån som är 600k?
Vid avbetalning så betala ALLTID på de lån med högst ränta först även om det är frestande att betala av smålånen för att få bort några.
Kolla med lånegivarna om de kan frysa räntan, värt ett par samtal och be snällt. Det är ju jul också😀
Lendo jämför väl egentligen bara olika lånegivare och många av dessa är just de som ger höga räntor till personer som har svårt att få lån på annat sätt.
Mitt råd är att gå till din pappas riktiga bank och helt enkelt med dig som medhjälpare få till ett lån där. Ni kommer få en mycket bättre ränta där även om det är ett konsumstionslån. Alternativ två är att kolla med pappans fackförbund om de har några bra låneavtal.
Lycka till och hoppas ni kan lösa det så din far kan få ett drägligare liv med lägre utgifter. Tänk bara att vid ett dödsfall eller annan händelse så kan du få hela skulden, dubbelkolla hur det ligger till innan så du inte landar i skiten.