• 1
  • 2
2022-12-02, 10:28
Medlem
Robtics avatar
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Lön: 460k-510k
UC-score: 0.5(Mycket bra)
Inga betalningsanmärkningar
Inga lån
Inga skulder

Hur mycket ränta kan vi få på ett lån som är 600k?
Senast redigerad av Robtic 2022-12-02 kl. 10:33.
Citera
2022-12-02, 10:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robtic
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har blivit påverkar psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ansöka samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k i månaden och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan våra relation(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Inga lån
Inga skulder

Menar du en årsinkomst på 460-510K? Man borde kunna få ett lån på ca 5% utan problem. Det borde ge en månadskostnad på initalt ca 12000 kr/mån efter ränteavdrag och rak amortering på 5 år. Om han vill ha samma månadskostnad som idag så bör han välja en amorteringstid på 3 år.

Man bör dock kolla lånen för en del avbetalningslån som man fått de senaste åren är räntefria och man betalar bara amorteringen på dem. Löser man in dem i förtid så förlorar man på det så dessa lån skall undantas från inlösen.
Senast redigerad av Megaforce 2022-12-02 kl. 10:38.
Citera
2022-12-02, 11:01
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Menar du en årsinkomst på 460-510K? Man borde kunna få ett lån på ca 5% utan problem. Det borde ge en månadskostnad på initalt ca 12000 kr/mån efter ränteavdrag och rak amortering på 5 år. Om han vill ha samma månadskostnad som idag så bör han välja en amorteringstid på 3 år.

Man bör dock kolla lånen för en del avbetalningslån som man fått de senaste åren är räntefria och man betalar bara amorteringen på dem. Löser man in dem i förtid så förlorar man på det så dessa lån skall undantas från inlösen.

Ja, det stämmer. 5%? Jag räknade med lite högre ränta med tanke på dagens läge. Mellan 6-8% tänkte jag. Men det låter ju fantastiskt i sådana fall.

Vi tänkte på en amorteringstid på 10 år då vi inte vill att månadskostnaden ska vara för hög för pappa. Det är han som kommer att betala månadsvis. Finns det några fördelar med att ha kortare amorteringstid förutom det uppenbara att vi betalar av lånet snabbare?

Vi har diskuterat angående att spara pengar vid sidan för att sedan lösa in dem i förtid lite senare. Hur ska man göra då för att undvika att förlora på detta?
Citera
2022-12-02, 11:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Nu vill jag inte måla fan på väggen, men du tar en oerhörd risk.

1) Din pappa har uppenbarligen svårt med ekonomin och konsekvenserna av sitt handlande. Så det finns ingen garanti för att han sköter betalningarna på det nya lånet i fortsättningen. Eller undviker att skaffa sig nya skulder. Alla lär sig inte av sin misstag. En jag känner kunde inte betala sin hyra, fick hjälp av sina vänner via en insamling och var på fötterna igen. Nästa månaden köpte han plötsligt en bil och hade återigen inte råd med hyran. Så frågan är hur har din pappa lyckats komma upp i så stora lån? Vad har han använt pengarna till? Skulle han köpa samma saker igen om han fick en ordnad ekonomi?

2) Klarar inte din pappa av att betala lånet, blir det du som måste betala lånet i fortsättningen. Det kanske din ekonomi klarar av nu, men vad händer om din ekonomi försämras pga av sjukdom, arbetslöshet etc?

3) Vem ska se till att det nya lånet betalas månatligen? Ska du kolla upp varje månad att banken dragit summan från din pappas konto (att det funnits täckning), för det finns ju ingen garanti för att han sköter lånet. Eller ska han betala till dig och du i din tur betalat till banken? Då kan det vara så att han börjar leva över sin tillgångar (känner sig inte inte lika pressad av dig som av banken) och ber dig om uppskov. Säger att han inte kan betala lånet den månaden eller bara delar av lånet, men lovar att han ska betala allt nästa månad. Men så blir inte fallet.

Det kan kännas som att man gör en välgärning när man hjälper en familjemedlem med lån, men man måste alltid vara beredd på att saker kan gå åt skogen, att man själv får ta den ekonomiska smällen och vad det kan innebära för relationen. Så var beredd på att det kan få konsekvenser även för dig.

Har han sökt skuldsanering?
Citera
2022-12-02, 11:23
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Inga lån
Inga skulder

Stämmer verkligen dina siffror? Om din pappa betalar av sina skulder med 20000kr per månad och har en årsinkomst på ca 250000kr får han kvar 10000kr per år att leva av, alltså 833kr per månad. Jag tycker det låter lite väl lite...
Om det är så att han har andra pengar han betalar de 20000kr per månad med borde han istället ta dessa pengar och betala av de lånen med högst ränta omgående.
Citera
2022-12-02, 11:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja, det stämmer. 5%? Jag räknade med lite högre ränta med tanke på dagens läge. Mellan 6-8% tänkte jag. Men det låter ju fantastiskt i sådana fall.

Vi tänkte på en amorteringstid på 10 år då vi inte vill att månadskostnaden ska vara för hög för pappa. Det är han som kommer att betala månadsvis. Finns det några fördelar med att ha kortare amorteringstid förutom det uppenbara att vi betalar av lånet snabbare?

Vi har diskuterat angående att spara pengar vid sidan för att sedan lösa in dem i förtid lite senare. Hur ska man göra då för att undvika att förlora på detta?

Även med lite högre ränta blir skillnaden inte så stor. Men man brukar försöka ha samma amorteringstid som de befintliga lånen, och de flesta är ju på 3-5 år. Det blir ungefär samma amorteringskostnad (runt 10.000 kr/mån), men det är räntekostnaden som skiljer (ca 2000 kr mot de 6000 han betalar idag efter avdrag.)

Men man kan göra det som du beskriver och som ibland kallas för buffertamotering, dvs man tar ett 10-årigt lån, amorterar ett visst belopp per månad, och sätter in samma belopp på ett räntebärande buffertkonto. När behållningen på buffertkontot uppgår till 2 årsinbetalningar så löser man in en del av lånet motsvarande ett års amortering. Detta gör att man får en buffert mot oförutsedda utgifter men lånet amorteras ändå på ca 6 år om man inte haft för mycket andra utgifter och kostnaden för det är ganska minimal. I beräkningarna utgår vi från rak amortering vilket innebär att räntekostnaden minskar med tiden så länge räntenivån är detsamma. Det brukar vara bästa sättet eftersom även om räntan går upp så går kostnaden inte upp lika mycket.
Citera
2022-12-02, 12:04
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Hej,

Mina uppgifter
Inga lån
Inga skulder

Hur har han dragit på sig lånen? Har han någon typ av missbruk? Du verkar ha det ordnat ekonomiskt och det vore ju tråkigt om han drar ner dig i skiten.

Jag kan tyvärr inte bidra till någon insikt gällande lånevillkor men önskar dig lycka till.
Citera
2022-12-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Stämmer verkligen dina siffror? Om din pappa betalar av sina skulder med 20000kr per månad och har en årsinkomst på ca 250000kr får han kvar 10000kr per år att leva av, alltså 833kr per månad. Jag tycker det låter lite väl lite...
Om det är så att han har andra pengar han betalar de 20000kr per månad med borde han istället ta dessa pengar och betala av de lånen med högst ränta omgående.
Reagerade också på den detaljen, siffrorna går inte ihop.
Citera
2022-12-02, 12:17
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hej,

Mina uppgifter
Inga lån
Inga skulder

Vid avbetalning så betala ALLTID på de lån med högst ränta först även om det är frestande att betala av smålånen för att få bort några.
Kolla med lånegivarna om de kan frysa räntan, värt ett par samtal och be snällt. Det är ju jul också😀

Lendo jämför väl egentligen bara olika lånegivare och många av dessa är just de som ger höga räntor till personer som har svårt att få lån på annat sätt.

Mitt råd är att gå till din pappas riktiga bank och helt enkelt med dig som medhjälpare få till ett lån där. Ni kommer få en mycket bättre ränta där även om det är ett konsumstionslån. Alternativ två är att kolla med pappans fackförbund om de har några bra låneavtal.

Lycka till och hoppas ni kan lösa det så din far kan få ett drägligare liv med lägre utgifter. Tänk bara att vid ett dödsfall eller annan händelse så kan du få hela skulden, dubbelkolla hur det ligger till innan så du inte landar i skiten.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-12-02 kl. 12:20.
Citera
2022-12-02, 12:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Reagerade också på den detaljen, siffrorna går inte ihop.

Om ni ser på inlägget av Megaforce med citat av trådstarten, så skrev TS först att pappans månadslön var 250 000 kr. Så jag skrev ett inlägg som handlade om att pappan kunde betala av minst 100 000 i månaden istället för ynka 20 000 kr. Men när jag skulle skicka mitt inlägg såg jag att trådstarten ändrats till 250 000 kr per år.

Om man har en månadslön på 250 000 kr, dvs FÖRE skatt, kan man inte betala av 20 000 kr i månaden. Man får ju inte ut 20 000 kr i månanden netto.

Nåt med siffrorna stämmer inte.
Citera
2022-12-02, 12:26
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om ni ser på inlägget av Megaforce med citat av trådstarten, så skrev TS först att pappans månadslön var 250 000 kr. Så jag skrev ett inlägg som handlade om att pappan kunde betala av minst 100 000 i månaden istället för ynka 20 000 kr. Men när jag skulle skicka mitt inlägg såg jag att trådstarten ändrats till 250 000 kr per år.

Om man har en månadslön på 250 000 kr, dvs FÖRE skatt, kan man inte betala av 20 000 kr i månaden. Man får ju inte ut 20 000 kr i månanden netto.

Nåt med siffrorna stämmer inte.

Nä precis. Jag valde att inte nämna skatten för det skulle få en redan orealistisk kalkyl att se ännu mer orealistisk ut.
Citera
2022-12-02, 12:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Nä precis. Jag valde att inte nämna skatten för det skulle få en redan orealistisk kalkyl att se ännu mer orealistisk ut.

Ja, exakt. Minusvärde. Fattar ingenting

TS får det att låta som att pappan skulle betala mer på lånen varje månad än han får i nettolön. Tämligen bisarrt med tanke på att han är urfattig och inte har medel utöver lönen.

Svårt att veta hur man ska svara på en trådstart som baseras på orealistiska siffror. Vore bra om TS kunde reda ut det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in