• 8
  • 9
2022-12-03, 22:46
Medlem
Hej,

bra jobbat med bra inkomst och bra att du vill hjälpa din pappa!

Jag tycker däremot att båda ekonomiskt eller vad gäller er relation väljer ni fel om du tar en samlingslån. 650t i konsumptionslån (dvs inte bo- eller studielån) är mer, mycket mer än vad någon med svennelön kan klara bara sådär. Fråga din pappa, inte konstigt att hans hälsa sviker när han har så stora skulder. Men: ni måste minimera riskerna. Vad är det värsta som kan hända honom om han hamnar hos Kronofogden? Svaret: typ ingenting. Ingen kommer att tvinga honom bort från hans hyres, jag antar att han inte har andra stora tillgångar, han skulle förmodligen tvingas leva på existensminimum, vilket är högre än vad han har idag.

Vad händer med dig med 650t i skuld som inte är bolån, investering i din företag, studier? Du får en enorm varningsflagga för livet hos varenda bank. Även om du betalar. Händer något med din pappa kan du glömma bort att plugga, köpa eget osv. Tänk att du slutar 10e termin som läkarstudent och din pappa blir sjukskriven eller går bort. Du kan inte slutföra dina studier. 650t som konsumptionslån för en ung människa KAN faktiskt förstöra livet. Fråga din pappa hur mycket det begränsar hans liv. Det är mycket värre för en ung, då hen måste plugga, köpa bostad, bil, starta ett liv, spara inför föräldraledighet osv.

Du kanske inte är singel, men ett exempel att det inte bara begränsar dig ekonomiskt: de allra flesta människor med sund ekonomi dejtar inte med någon som har så stora skulder. Ingen kommer att säga det rakt ut utan kommer med löjliga klisheer att kärleken övervinner allt osv. Det är dock tufft för dagens unga. För att kunna flytta till ett område där det inte skjuts varannan dag måste två med bra inkomster spara för flera år. Har det ena flera hundratusen i skuld så flyttar man inte från sitt hyresetta i Tensta innan båda fyller 40. (Annorlunda förstås om man bor i Jokkmokk.) Hur som, så stora skulder kan kosta dig 10-15 år av ditt liv, vilket är alldeles för mycket.

Jag hoppas att din pappa lever upp till 120 år, men tänk om något händer med honom? Har han lån och dör han - inget problem (ekonomiskt). Men tänk att du förlorar din pappa och 7 år senare du fortfarande betalar hans lån... Inom ekonomin gäller det att minimera riskerna. Du riskerar mer än din pappa.

Jag förstår dock att räntorna måste ner. Jag skulle hjälpa min pappa på följande sätt:

1. Ring tillsammans till varenda bank, företag han har skulder hos. Berätta att nu är det högre priser på allt, hans hälsa är inte det bästa, och han kämpar så gott han kan, men ni vill ändå fråga om de kunde hjälpa till på något sätt. Några av dem kommer att gå med på fryst ränta, där vinner ni mycket. Jag vet att det är tuff att ringa och supernervöst, men ni måste börja där.

2. När ni har varje siffra på papper, vilka lån med hur mycket ränta, då kan ni planera. Jag skulle erbjuda att ta ett samlingslån på 100, max 150t kr i ditt namn och du betalar varje månad, som din hyra. Eftersom du har bra lön och bor hemma kan du lätt amortera mycket. MEN: se till att spara åt dig själv också. Du kommer att behöva det om du vill plugga. Du kan inte räkna med att du har tid att jobba extra medans du pluggar till läkare. I detta scenario binder du dig för 1-4 år vilket är rimligt. Ni kan också komma överens om flera upplägg, t.ex. du betalar 5t som hyra, din pappa står för resten osv.

3. Kanske din bror kan göra detsamma om några månader? Ta samlingslån för en mindre summa, 50-100t? Ju mer ni sprider risken desto bättre och säkrare för alla inblandade.

4. Efter lånet i ditt namn försvinner räknar ni om. Du kanske hjälper honom igen. Du kanske väntar barn då och har inte möjligheten, men ett av dina syskon har.

Din pappa kanske sitter i skiten för att han har skaffat en jättestort familj, men det är också en tillgång till honom nu när ni blir vuxna. Det är dock helt orimligt att du ensam tar hela smällen. Er styrka är att ni är fler i familjen. Kanske går allt bra och han kan betala. Men risken är alldeles för stor, nästan 100% att något kommer att gå fel. Vilket betyder att relationer kommer att gå sönder för alltid. Inte bara mellan din pappa och dig utan mellan syskonen. Sprid risken mellan er så mycket det bara går.

Lycka till och ta hand om varandra!
Citera
2022-12-03, 23:05
Medlem
Jag glömde: det är värt att vara pushy när ni ringer, inte fel att ringa flera gånger, kanske en annan handläggare fattar annorlunda beslut. Ibland går de med på att ni bara betalar ränta utan amortering, eller minskad amortering för 1-2 år. Lyckas ni med det för ett lån med 10% ränta kan ni amortera mer på lånet med 30% ränta. För en bekant gick en storbank med att pausa hela lånet för två år. Han betalade ingenting för 2 år vilket gjorde möjligt för honom att betala av en skitlån med hög ränta. De var snälla där pga hans cancer - lång sjukskrivning, så säkert händer inte ofta.

Och just därför glöm lendo, utan gå till din vanlig bank. Glöm inte skillnaden mellan nominell-effektiv ränta heller.
Citera
2022-12-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robtic
Även om räntan kommer troligen öka i vår? Bara boräntan kommer att ligga på 4.5 i vår enligt prognos.

Om jag ansöker om lån nu bara för att titta på vad de erbjuder, kommer det påverka mig nästa gång om jag skulle bestämma mig att ansöka lånet i april istället? Det har inte tagits kreditupplysningar på mig som jag vet. Annars kan jag betala 29 kr för att ta reda på det utan att det syns på kreditupplysningen.

Ansök inte om lån direkt utan gå till flera banker och be dem ge dig en uppskattad ränta istället. Du smutsar bara ner din kreditvärdighet genom att testa att söka. Ofta säger banken att de måste göra en UC för det är lättast för dem, de är lata och ointresserade. Det stämmer inte, det finns en dom från marknadsrätten att banken måste uppge en ränta innan de tar UC, acceptera inte att de tar UC på slentrian, stå på dig.
Och gå till flera banker. Använd inte Lendo eller andra institut, de kommer inte ge dig en bättre ränta än banken gör vid en direkt kontakt. Dessutom lär du dig något genom att prata med bankerna själv. Du är såpass okunnig att det är en väldigt god idé att faktiskt träffa banker och sätta dig in i hur de resonerar och vilka möjligheter som finns.
Du kommer inte få ett privatlån utan säkerhet på 650 papp av en seriös bank med tanke på att du just börjat jobba och har en relativt låg lön. Kolla vilka lån din pappa har som har högst ränta och låna sen så att du kan betala av dem, så lättar din pappas situation betydligt.
Och säg inte ett ord till banken om att du ska börja plugga.
Och samlingslån är samma sak som privatlån. Det är bara användningen av lånet som gör att man kallar det samlingslån.
Eftersom du är så bestämd på att låna pengar så gör det då, men sätt dig ner och räkna på hur lång tid det skulle ta dig att spara ihop de där 650. Efter skatt, efter att hyra, mat, resor mm betalats, hur mycket kan du spara per månad. Så att du inser vilket enormt åtagande du gör.
Senast redigerad av intemittnamn 2022-12-03 kl. 23:22.
Citera
2022-12-03, 23:35
Medlem
Citat:
1) Hela lånekarusellen började med att vi skulle flytta från en lägenhet till en större lägenhet. Den föregående lägenheten var alldeles för lite för så han tackade ja. Vi var tvungna att flytta omedelbart och betala för både uppsägningsstiden(3 mån) och den nya lägenheten. Det var då han var tvungen att ta lån för att betala för både uppsägningen av den gamla lägenheten och den nya. Och sedan hamnade han i en ond cirkel där han var tvungen att låna pengar för att betala av räkningarna och skulderna. Och här är vi idag. Han har aldrig lånat pengar för droger, spel eller lyxkonsumtion. Jag kommer knappt ihåg senast han köpte kläder till sig själv. Han har hög blodtryck, diabetes och kronisk stress från skulderna idag. Jag SKA ställa upp för min pappa. Det är det minsta jag kan göra efter all uppoffring

Så tre månaders extra hyresbetalningar (~30.000?) har växt till 650.000. Jag tycker det låter som att din pappa inte är helt ärlig. Du bör inte ta över lånet vilket är vad du riskerar göra med din lösning.

En bättre lösning om du vill hjälpa till är att du och dina syskon som arbetar hjälper till att betala på befintligt lån. Du har då mycket bättre kontroll och riskerar inte mer pengar än de du lägger ut.

Eftersom du fortfarande bor hemma så kan ni se det som att du betalar en hyra.
Senast redigerad av Bushbuck 2022-12-04 kl. 00:08.
Citera
2022-12-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosimo
Hej,

Jag tycker däremot att båda ekonomiskt eller vad gäller er relation väljer ni fel om du tar en samlingslån. 650t i konsumptionslån (dvs inte bo- eller studielån) är mer, mycket mer än vad någon med svennelön kan klara bara sådär. Fråga din pappa, inte konstigt att hans hälsa sviker när han har så stora skulder. Men: ni måste minimera riskerna. Vad är det värsta som kan hända honom om han hamnar hos Kronofogden? Svaret: typ ingenting. Ingen kommer att tvinga honom bort från hans hyres, jag antar att han inte har andra stora tillgångar, han skulle förmodligen tvingas leva på existensminimum, vilket är högre än vad han har idag.

Vad händer med dig med 650t i skuld som inte är bolån, investering i din företag, studier? Du får en enorm varningsflagga för livet hos varenda bank. Även om du betalar. Händer något med din pappa kan du glömma bort att plugga, köpa eget osv. Tänk att du slutar 10e termin som läkarstudent och din pappa blir sjukskriven eller går bort. Du kan inte slutföra dina studier. 650t som konsumptionslån för en ung människa KAN faktiskt förstöra livet. Fråga din pappa hur mycket det begränsar hans liv. Det är mycket värre för en ung, då hen måste plugga, köpa bostad, bil, starta ett liv, spara inför föräldraledighet osv.

Du kanske inte är singel, men ett exempel att det inte bara begränsar dig ekonomiskt: de allra flesta människor med sund ekonomi dejtar inte med någon som har så stora skulder. Ingen kommer att säga det rakt ut utan kommer med löjliga klisheer att kärleken övervinner allt osv. Det är dock tufft för dagens unga. För att kunna flytta till ett område där det inte skjuts varannan dag måste två med bra inkomster spara för flera år. Har det ena flera hundratusen i skuld så flyttar man inte från sitt hyresetta i Tensta innan båda fyller 40. (Annorlunda förstås om man bor i Jokkmokk.) Hur som, så stora skulder kan kosta dig 10-15 år av ditt liv, vilket är alldeles för mycket.

Jag hoppas att din pappa lever upp till 120 år, men tänk om något händer med honom? Har han lån och dör han - inget problem (ekonomiskt). Men tänk att du förlorar din pappa och 7 år senare du fortfarande betalar hans lån... Inom ekonomin gäller det att minimera riskerna. Du riskerar mer än din pappa.

Jag förstår dock att räntorna måste ner. Jag skulle hjälpa min pappa på följande sätt:

1. Ring tillsammans till varenda bank, företag han har skulder hos. Berätta att nu är det högre priser på allt, hans hälsa är inte det bästa, och han kämpar så gott han kan, men ni vill ändå fråga om de kunde hjälpa till på något sätt. Några av dem kommer att gå med på fryst ränta, där vinner ni mycket. Jag vet att det är tuff att ringa och supernervöst, men ni måste börja där.

2. När ni har varje siffra på papper, vilka lån med hur mycket ränta, då kan ni planera. Jag skulle erbjuda att ta ett samlingslån på 100, max 150t kr i ditt namn och du betalar varje månad, som din hyra. Eftersom du har bra lön och bor hemma kan du lätt amortera mycket. MEN: se till att spara åt dig själv också. Du kommer att behöva det om du vill plugga. Du kan inte räkna med att du har tid att jobba extra medans du pluggar till läkare. I detta scenario binder du dig för 1-4 år vilket är rimligt. Ni kan också komma överens om flera upplägg, t.ex. du betalar 5t som hyra, din pappa står för resten osv.

3. Kanske din bror kan göra detsamma om några månader? Ta samlingslån för en mindre summa, 50-100t? Ju mer ni sprider risken desto bättre och säkrare för alla inblandade.

4. Efter lånet i ditt namn försvinner räknar ni om. Du kanske hjälper honom igen. Du kanske väntar barn då och har inte möjligheten, men ett av dina syskon har.

Din pappa kanske sitter i skiten för att han har skaffat en jättestort familj, men det är också en tillgång till honom nu när ni blir vuxna. Det är dock helt orimligt att du ensam tar hela smällen. Er styrka är att ni är fler i familjen. Kanske går allt bra och han kan betala. Men risken är alldeles för stor, nästan 100% att något kommer att gå fel. Vilket betyder att relationer kommer att gå sönder för alltid. Inte bara mellan din pappa och dig utan mellan syskonen. Sprid risken mellan er så mycket det bara går.

Du tar upp någon väldigt viktigt. Om TS pappa avlider så skrivs hans skulder av direkt. Om däremot TS tar ett samlingslån så kommer han att ha kvar lånet även om fadern dör. Därför är det dumt av TS att ta ett lån i sitt namn. Bättre då att skänka bort tusentals kronor i månaden för att hjälpa sin pappa att amortera bort skulden i snabb takt. Om 3 personer hjälps åt med amorteringen så bör stor del av skulden vara borta på 2 år och räntan bli rätt så överkomlig. Bättre och framförallt säkrare att hjälpa till med pengar än att gå i borgen.
Citera
2022-12-05, 01:11
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Så tre månaders extra hyresbetalningar (~30.000?) har växt till 650.000. Jag tycker det låter som att din pappa inte är helt ärlig. Du bör inte ta över lånet vilket är vad du riskerar göra med din lösning.
...

Precis min tanke. Låter konstigt. 650.000 är 5000kr i månaden i 10år.

TS: under vilken tidsrymd har skulderna tagits?

Om pappan lyckas gjort av med så mycket mer pengar än han fått in, hur ska denne då minska konsumtionen till att plus-minus noll per månad PLUS betala av lånen? Om jag var TS skulle jag sitta ner med pappan och gå igenom ekonomin och se exakt till vilka utgifter pengarna har gått till. I något jävla konstigt hål har pengar plöjts ner.

Beroende på pappans ålder/tillgångar så skulle jag fundera på att låta honom gå i personlig konkurs. Sedan får denne leva på existensminmum. Pengarna som TS hade tänkt att "låna" ut kan han då använda för att stödja pappan.
Citera
2022-12-05, 06:46
Medlem
Duerfs avatar
Du kommer aldrig kunna stå på halva lånet och din far på halva. Vi har solidariskt betalningsansvar på lån i Sverige.

Jag tror också att de flesta låneinstitut inte kommer vilja ha dig och din far på samma lån.
Citera
2022-12-05, 16:41
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosimo
Hej,

Väldigt goda råd. Tack
Citera
2022-12-05, 16:43
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du kommer aldrig kunna stå på halva lånet och din far på halva. Vi har solidariskt betalningsansvar på lån i Sverige.

Jag tror också att de flesta låneinstitut inte kommer vilja ha dig och din far på samma lån.

Jag är väl medveten om att jag skulle ta över skulden om något skulle hända. Har aldrig gett sken av att jag inte är medveten om det.

Jag och min pappa kommer inte söka tillsammans, så det är inte relevant.
Citera
2022-12-05, 16:57
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Precis min tanke. Låter konstigt. 650.000 är 5000kr i månaden i 10år.

TS: under vilken tidsrymd har skulderna tagits?

Om pappan lyckas gjort av med så mycket mer pengar än han fått in, hur ska denne då minska konsumtionen till att plus-minus noll per månad PLUS betala av lånen? Om jag var TS skulle jag sitta ner med pappan och gå igenom ekonomin och se exakt till vilka utgifter pengarna har gått till. I något jävla konstigt hål har pengar plöjts ner.

Beroende på pappans ålder/tillgångar så skulle jag fundera på att låta honom gå i personlig konkurs. Sedan får denne leva på existensminmum. Pengarna som TS hade tänkt att "låna" ut kan han då använda för att stödja pappan.

Ni måste läsa mina tidigare inlägg i tråden. Om ni har läst det, läs mer noggrannt. Många av dina frågor är redan besvarade i föregående inlägg.

Skulden har tagits under 12 års tid för att betala räkningar efter räkningar.

Jag har suttit med pappa och tittat var alla utgifter går till. Mestadels av pentarna går till lånet. Han får ca 200 000 efter skatt varje år. Resterande utgifter(hyra, el, mat) står vi för.

Vi har diskuterat angående skuldsanering. Just nu har vi kommit fram till att det inte är ett bra alternativ då många av oss kommer att flytta inom snar framtid (mindre än 5 år) och päronen vill flytta till en mindre hyreslägenhet. Det kommer bli svårt med en skuldsanering.
Citera
2022-12-05, 17:04
Medlem
Robtics avatar
Såhär har vi bestämt:

Vi väntar till april tills lillebrorsan får sin första inkomst på strax över 300000kr och min inkomst ligger på ca 540 000kr. Vi har båda mcket goda UC score och inga betalningsanmärkningar. Då har vi spridit ut riskerna emellan oss. De andra har svurit på heder och samvete, framför alla, att de kommer betala tillsammans med oss om det skulle hända pappa något. Och förhoppningsvis går det bra.

Tack för era fina råd
Citera
2022-12-06, 10:57
Medlem
Citat:
Såhär har vi bestämt:

Vi väntar till april tills lillebrorsan får sin första inkomst på strax över 300000kr och min inkomst ligger på ca 540 000kr. Vi har båda mcket goda UC score och inga betalningsanmärkningar. Då har vi spridit ut riskerna emellan oss. De andra har svurit på heder och samvete, framför alla, att de kommer betala tillsammans med oss om det skulle hända pappa något. Och förhoppningsvis går det bra.

Tack för era fina råd
Varför vänta? En inkomstdeklaration är inte värd mer än lönebesked eller liknande. Har din bror ingen fast anställning tvivlar jag på att banken skulle se honom som en värdefull medsökande.

Vad är den genomsnittliga räntesatsen för din pappas skulder? Det behöver du räkna ut om ni inte redan vet. Jag misstänker nämligen att ett lån via Lendo/Zmarta skulle innebära minst lika hög ränta.

Steg två bör vara att du kontaktar din bank och undersöker möjligheten till lån och eventuella villkor. Du har fått många anledningar till att INTE skuldsätta dig redan men dessa måste vägas mot nyttan av ett lån. Om ni kan få ett lån med betydligt lägre ränta kanske det är värt riskerna, men det är viktigt att du tar det beslutet själv utan påtryckningar från din familj.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in