2022-12-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robtic
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Lön: 460k-510k
UC-score: 0.5(Mycket bra)
Inga betalningsanmärkningar
Inga lån
Inga skulder

Hur mycket ränta kan vi få på ett lån som är 600k?

Vad är det för vuxen idiot som inte klarar sin egen ekonomi?

Du tillhör uppenbarligen dem - som inte är så vanliga idag - som har det bättre ställt än föräldragenerationen - om ni är invandrare så förklarar de detta bra.

Många av mina egna vänner kommer inte att ha råd att skaffa köpebostäder med sina egna pengar där de är uppväxta.

Bor papzen i hyresOrätt är hans situation ännu sjuukaaree - men han kanske åker ferrari då

Låt honom bli boomeeraang daddy o flytta hem till dig - fler inkomster o en bostadskostnad är lösningen
Senast redigerad av SisterJones 2022-12-02 kl. 12:40.
Citera
2022-12-02, 12:46
Medlem
Citat:
Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).
Även om han står som medsökande kommer du inte slippa risken att ha hela skulden på dig, han behöver bara sluta betala och då är det dig kvar att driva in pengarna från.
Citera
2022-12-02, 13:00
Medlem
Robtics avatar
Jag är på jobbet just nu, men kommer att svara på era frågor och reda ut oklarheterna lite senare.
Citera
2022-12-02, 13:07
Medlem
Du borde ge din far en lektion hur man inte ska ta blankolån för att spendera på skit man inte har råd med.

Annars är det enklaste belåna på en befintlig fastighet ( Om ni äger någon, vilket jag ser som högst otroligt ).
Citera
2022-12-02, 13:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Inga lån
Inga skulder

För det första vet du vad din pappa har lånat dessa pengar till innan du själv sätter dig i skuld?
Är det spelskulder så är chansen stor att detta kommer att fortsätta och då sitter du där sen och får betala av pengarna. Kanske inte alls är som jag påpekat men förhoppningsvis så vet du vart pengarna har gått till och hoppas bara att han slutar med att låna mer pengar för annars sitter ni båda i en jävla rävsax.
Citera
2022-12-02, 13:32
Medlem
Det bästa är att söka skuldsanering. Ska han leva på 800kr i mån? Känns som han ljuger. Han betalar säkert mindre. Det dummaste du kan göra är att gå in som medlåntagare. Galet..
Citera
2022-12-02, 13:48
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Hej,

Mina uppgifter
Inga lån
Inga skulder

Du kan nog få hyfsat lån. Men gör det inte rakt av. Räkna först på hur mycket du klarar av att ha i lån och ändå behålla den standard du vill ha.
Din pappa har lån av en anledning, även om den anledningen är borta (som spelmissbruk, drogmissbruk eller egenföretag som gått omkull) så kan det komma igen.
Din pappa betalar inte av 20k i månaden på en lön som är 250k om året. Någon ljuger tyvärr för dig där.
Bra om du kan hjälpa honom, men ta inte på dig mer lån än du klarar av att betala även om din pappa slutar betala tvärt. Kostar lite mer i längden men risken är betydligt mindre, annars är risken stor att både du och din pappa sitter med skulder ni inte kan betala, inte bara han.
Senast redigerad av Doubt 2022-12-02 kl. 13:54.
Citera
2022-12-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu vill jag inte måla fan på väggen, men du tar en oerhörd risk.

1) Din pappa har uppenbarligen svårt med ekonomin och konsekvenserna av sitt handlande. Så det finns ingen garanti för att han sköter betalningarna på det nya lånet i fortsättningen. Eller undviker att skaffa sig nya skulder. Alla lär sig inte av sin misstag. En jag känner kunde inte betala sin hyra, fick hjälp av sina vänner via en insamling och var på fötterna igen. Nästa månaden köpte han plötsligt en bil och hade återigen inte råd med hyran. Så frågan är hur har din pappa lyckats komma upp i så stora lån? Vad har han använt pengarna till? Skulle han köpa samma saker igen om han fick en ordnad ekonomi?

2) Klarar inte din pappa av att betala lånet, blir det du som måste betala lånet i fortsättningen. Det kanske din ekonomi klarar av nu, men vad händer om din ekonomi försämras pga av sjukdom, arbetslöshet etc?

3) Vem ska se till att det nya lånet betalas månatligen? Ska du kolla upp varje månad att banken dragit summan från din pappas konto (att det funnits täckning), för det finns ju ingen garanti för att han sköter lånet. Eller ska han betala till dig och du i din tur betalat till banken? Då kan det vara så att han börjar leva över sin tillgångar (känner sig inte inte lika pressad av dig som av banken) och ber dig om uppskov. Säger att han inte kan betala lånet den månaden eller bara delar av lånet, men lovar att han ska betala allt nästa månad. Men så blir inte fallet.

Det kan kännas som att man gör en välgärning när man hjälper en familjemedlem med lån, men man måste alltid vara beredd på att saker kan gå åt skogen, att man själv får ta den ekonomiska smällen och vad det kan innebära för relationen. Så var beredd på att det kan få konsekvenser även för dig.

Har han sökt skuldsanering?

Mycket kloka ord. Man hjälper ingen om man skälper sigsjälv.

Jag har varit en av dom som hjälpte en kvinna med hyres skulder från att bli vräkt ( med 2 barn )
Vi skramlade ihop 5 månadshyror och hyresvärden gick med på att dra tillbaka vräkningen.
Hon hade jobb och normal inkomst som undersköterska men pga att hon hela tiden skickade pengar
hem till sin familj i Kenya så gick hon back hela tiden.
Så med inga hyresskulder och löfte till alla att betala hyran i tid, vad händer ?
Nästa månads hyra; ej betald. Varför: Skickat pengar till sin syster i Kenya.

Suck !
Citera
2022-12-02, 14:56
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu vill jag inte måla fan på väggen, men du tar en oerhörd risk.

1) Din pappa har uppenbarligen svårt med ekonomin och konsekvenserna av sitt handlande. Så det finns ingen garanti för att han sköter betalningarna på det nya lånet i fortsättningen. Eller undviker att skaffa sig nya skulder. Alla lär sig inte av sin misstag. En jag känner kunde inte betala sin hyra, fick hjälp av sina vänner via en insamling och var på fötterna igen. Nästa månaden köpte han plötsligt en bil och hade återigen inte råd med hyran. Så frågan är hur har din pappa lyckats komma upp i så stora lån? Vad har han använt pengarna till? Skulle han köpa samma saker igen om han fick en ordnad ekonomi?

2) Klarar inte din pappa av att betala lånet, blir det du som måste betala lånet i fortsättningen. Det kanske din ekonomi klarar av nu, men vad händer om din ekonomi försämras pga av sjukdom, arbetslöshet etc?

3) Vem ska se till att det nya lånet betalas månatligen? Ska du kolla upp varje månad att banken dragit summan från din pappas konto (att det funnits täckning), för det finns ju ingen garanti för att han sköter lånet. Eller ska han betala till dig och du i din tur betalat till banken? Då kan det vara så att han börjar leva över sin tillgångar (känner sig inte inte lika pressad av dig som av banken) och ber dig om uppskov. Säger att han inte kan betala lånet den månaden eller bara delar av lånet, men lovar att han ska betala allt nästa månad. Men så blir inte fallet.

Det kan kännas som att man gör en välgärning när man hjälper en familjemedlem med lån, men man måste alltid vara beredd på att saker kan gå åt skogen, att man själv får ta den ekonomiska smällen och vad det kan innebära för relationen. Så var beredd på att det kan få konsekvenser även för dig.

Har han sökt skuldsanering?

1) Pappa har varit den som arbetat regelbundet sedan vi var små tills idag. Själv. Mamma jobbade sporadiskt under vår uppväxt(totalt 10 år ungefär) och det är svårt att vara mamma till 8:a barn och jobba samtidigt, så hon slutade jobba och pappa blev den enda familjeförsörjaren. Hela lånekarusellen började med att vi skulle flytta från en lägenhet till en större lägenhet. Den föregående lägenheten var alldeles för lite för så han tackade ja. Vi var tvungna att flytta omedelbart och betala för både uppsägningsstiden(3 mån) och den nya lägenheten. Det var då han var tvungen att ta lån för att betala för både uppsägningen av den gamla lägenheten och den nya. Och sedan hamnade han i en ond cirkel där han var tvungen att låna pengar för att betala av räkningarna och skulderna. Och här är vi idag. Han har aldrig lånat pengar för droger, spel eller lyxkonsumtion. Jag kommer knappt ihåg senast han köpte kläder till sig själv. Han har hög blodtryck, diabetes och kronisk stress från skulderna idag. Jag SKA ställa upp för min pappa. Det är det minsta jag kan göra efter all uppoffring han har gjort.

Jag vill inte höra åsikter om min familj och anledningen till att mina föräldrar har 8 barn. Jag är stolt över min familj, älskar dem så mycket och är nöjd. Så åsikter om detta undanbedes och håll er till topic. Tack.

2) Som jag skrev tidigare så är jag väl medveten om vilken stor risk jag tar, men efter noggrann reflektion och diskussion med familjen så har jag tagit det beslutet att hjälpa till. Pappa kommer att betala månadsavgiften och skulle det hända något(pappa avlider eller blir sjuk) så kommer jag och mina syskon(och mamma om hon klarar av det men måste inte) betala tillsammans lånet.

3) Jag litar på att min pappa kommer sköta sin ekonomi efter detta. Planen är att de ska dra av från hans konto. Han har också erbjudit sig att jag ska ha fullmakt över hans konto så jag kan se hans utgifter.

Nej, vi har inte sökt någon skuldsanering då det skulle begränsa honom mycket de kommande 5 åren. Vi bor i en ganska dyr hyresrätt och om 5 år kommer flera av oss barnen ha flyttat ut hemifrån. Tanken är att han och mamma ska kunna få en mindre hyresrätt i framtiden.
Senast redigerad av Robtic 2022-12-02 kl. 15:44.
Citera
2022-12-02, 15:01
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ja, det stämmer. 5%? Jag räknade med lite högre ränta med tanke på dagens läge. Mellan 6-8% tänkte jag. Men det låter ju fantastiskt i sådana fall.

Vi tänkte på en amorteringstid på 10 år då vi inte vill att månadskostnaden ska vara för hög för pappa. Det är han som kommer att betala månadsvis. Finns det några fördelar med att ha kortare amorteringstid förutom det uppenbara att vi betalar av lånet snabbare?

Vi har diskuterat angående att spara pengar vid sidan för att sedan lösa in dem i förtid lite senare. Hur ska man göra då för att undvika att förlora på detta?

Att få 5% i ränta tror jag är omöjligt, jag menar bolånen ligger på ungefär 4%.
Citera
2022-12-02, 15:02
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Stämmer verkligen dina siffror? Om din pappa betalar av sina skulder med 20000kr per månad och har en årsinkomst på ca 250000kr får han kvar 10000kr per år att leva av, alltså 833kr per månad. Jag tycker det låter lite väl lite...
Om det är så att han har andra pengar han betalar de 20000kr per månad med borde han istället ta dessa pengar och betala av de lånen med högst ränta omgående.

Det stämmer, tyvärr. Han går i minus. Det är tack vare mig och några av mina syskon som han klarar sig. Vi hjälper till att betala av räkningarna.

Kostnaden av lånen är tydligen över 20k per månad. Runt 20k-25k nu när jag frågade pappa. Vi tänkte att efter att ha fått ner månadskostnaden så kan vi spara pengar i större summor och sedan betala av.
Senast redigerad av Robtic 2022-12-02 kl. 15:32.
Citera
2022-12-02, 15:08
Medlem
Hade aldrig låtit mina barn sabba sin egen ekonomin för att rätta till mina egna misstag.
Vad är orsaken till hans skulder?
Bättre om han gör personlig konkurs och satsar på skuldsanering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in