2022-12-01, 19:57
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Viktigt att du inte kör med övervikt, väger bilen mer än 3500 så ryker körkortet direkt, då du har prövotid. Samt en jävla massa böter.

Varför skulle man bli av med plåten för det, utveckla.
Citera
2022-12-01, 20:07
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Jag har precis fått mitt körkort och dörrar har genast öppnats upp för mig. Jag har fått ett jobb för tillfället som innebär att jag kommer köra runt med en lätt lastbil i Stockholm trakterna, speciellt i Stockholm city. Jag har informerat chefen om att man är en nybörjare men han verkar inte bry sig... Han verkar vara glad att han har hittat en chaufför som kan köra hans gamla rostiga manuella lastbilar.

Jag har redan varit med om några trafikförseelser som lätt kunnat riskera mig mitt körkort, som tur är lär jag mig av mina misstag och tänker alltid på att förbättra mig själv. Men tanken av att förlora mitt körkort just nu under min prövotid ger mig mardrömmar, då mitt liv cirkulerar kring den.

Jag vill höra några uppmuntrande ord. Är det normalt att vara så här orolig? Är det bra att köra runt med lastbilarna i sån här tidig stadie? Jag vill verkligen inte gå tillbaka till livet då man sprang till bussarna på morgonen samt att sitta på de vägglöss infekterade, pissdränkta buss sitsarna, bredvid de otrevliga kärringarna som vägrar flytta på deras handväskor.

Hans skitbil kan bli ditt problem.
Inte alla åkare som vill att man ställer bilen på verkstad titt som tätt.
Då gäller det att slänga käft på rätt sätt annars finns jobbet inte kvar. Men det ska inte vara ditt problem. Det är din arbetsplats, ditt körkort och framförallt ditt liv,

Ta det lugnt i alla lägen, det vinner du på.
Citera
2022-12-01, 20:08
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Varför skulle man bli av med plåten för det, utveckla.
Jag känner fler som åkt dit för överlast och fortfarande haft prövotid på körkortet.
Citera
2022-12-01, 20:13
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Jag känner fler som åkt dit för överlast och fortfarande haft prövotid på körkortet.
Och? Överlast är inget man torskar plåten för. Böter till ägaren av fordonet.
Citera
2022-12-01, 20:17
Medlem
Följ trafikreglerna och kör som trafikskolan lärt dig så behöver du inte vara rädd.
Citera
2022-12-01, 20:25
Medlem
Citat:
Jag har precis fått mitt körkort och dörrar har genast öppnats upp för mig. Jag har fått ett jobb för tillfället som innebär att jag kommer köra runt med en lätt lastbil i Stockholm trakterna, speciellt i Stockholm city. Jag har informerat chefen om att man är en nybörjare men han verkar inte bry sig... Han verkar vara glad att han har hittat en chaufför som kan köra hans gamla rostiga manuella lastbilar.

Jag har redan varit med om några trafikförseelser som lätt kunnat riskera mig mitt körkort, som tur är lär jag mig av mina misstag och tänker alltid på att förbättra mig själv. Men tanken av att förlora mitt körkort just nu under min prövotid ger mig mardrömmar, då mitt liv cirkulerar kring den.

Jag vill höra några uppmuntrande ord. Är det normalt att vara så här orolig? Är det bra att köra runt med lastbilarna i sån här tidig stadie? Jag vill verkligen inte gå tillbaka till livet då man sprang till bussarna på morgonen samt att sitta på de vägglöss infekterade, pissdränkta buss sitsarna, bredvid de otrevliga kärringarna som vägrar flytta på deras handväskor.

Kom ihåg att man inte blir av med körkortet för varje liten förseelse bara för att man har prövotid. Det är en seglivad gammal myt som alla kommer dragande med.
Citera
2022-12-01, 20:28
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Och? Överlast är inget man torskar plåten för. Böter till ägaren av fordonet.
Ok?
Jag vet flera som åkt på höga böter samt blivit av med lappen.
Citera
2022-12-01, 20:33
Medlem
Citat:

Jag var med om två trafikolyckor, orsakade en av dem, och höll dessutom på att köra ihjäl en polis som gav stopptecken på grund av olycka, samt körde ofrivilligt ihjäl en massa djur (ekorrar, fåglar, grävlingar) de första två åren med körkort. Sedan dess har det inte hänt något, peppar, peppar. Om jag ska spekulera i orsaken så berodde nog allt det där på ovana snarare än övermod. Att köra runt i Stockholm hade varit katastrof de första åren. Jag har dock jobbat som postiljon där, fast det var senare i livet. Det är inte uppmuntrande, snarare varnande. Se upp i trafiken!
Citera
2022-12-01, 21:11
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ok?

Det är inte så reglerna fungerar. Man blir inte enklare av med körkortet bara för att man har prövotid, för tex fortkörning som normalt renderar i böter. Skillnaden är att om du blir av med körkortet under prövotiden måste du ta om körkortet.
Citera
2022-12-01, 22:44
Medlem
maxatdunders avatar
Du ska alltså köra lätt lastbil? Typ frakta mat runt omkring i Stockholm? Just nu är det så svårt det bara kan bli att köra i innerstan. Övertrafikerat, mycket kö, oerhört många skyltar, tullavgifter, avstängda filer, mycket ombyggnader, mörkt, halt, nästintill omöjligt att hitta lagliga "bra" parkeringar på vissa ställen i innerstan och dryg trafikanter som taxibilar som tutar m.m
Citera
2022-12-01, 22:47
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ok?

Överlast vid en viss gräns gör att man förlorar kortet
Citera
2022-12-01, 23:22
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Förstår ändå inte frågan. Om du kör efter alla regler du lärt dej då är det inga problem. Håll hastigheten, håll avstånd och följ skyltar.

Som ny i trafiken är detta det bästa tips man kan få och efterleva: HÅLL AVSTÅND till fordonet framför. Då har du tid att reagera, slipper häftiga inbromsningar och att köra in i någon annan. Det är mycket att hålla reda på och efter några månader eller år i trafiken så går det mesta med automatik; men som nybörjare så skall man hålla reda på allt och då är avståndet särskilt viktigt.

Gyllene regel. Håll minst avstånd till framförvarande bil så att du i lugn takt hinner räkna "1001-1002-1003" ("Ett tusen ett, Ett tusen två, Ett tusen 3") till du når en punkt där du tar sikte på var framförvarande bil befinner sig. Då har du tid att bromsa om framförvarande fordon tvärnitar - OM du är uppmärksam på framförvarande bil. Om du kör i tankarna eller är ovan, så behöver du ännu längre avstånd. Det är naturligtvis svårt i rusningstrafik - håller man avstånd till framförvarande bil, så smiter det gärna in någon emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in