Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-01, 18:30
  #1
Medlem
hazey1526s avatar
Jag har precis fått mitt körkort och dörrar har genast öppnats upp för mig. Jag har fått ett jobb för tillfället som innebär att jag kommer köra runt med en lätt lastbil i Stockholm trakterna, speciellt i Stockholm city. Jag har informerat chefen om att man är en nybörjare men han verkar inte bry sig... Han verkar vara glad att han har hittat en chaufför som kan köra hans gamla rostiga manuella lastbilar.

Jag har redan varit med om några trafikförseelser som lätt kunnat riskera mig mitt körkort, som tur är lär jag mig av mina misstag och tänker alltid på att förbättra mig själv. Men tanken av att förlora mitt körkort just nu under min prövotid ger mig mardrömmar, då mitt liv cirkulerar kring den.

Jag vill höra några uppmuntrande ord. Är det normalt att vara så här orolig? Är det bra att köra runt med lastbilarna i sån här tidig stadie? Jag vill verkligen inte gå tillbaka till livet då man sprang till bussarna på morgonen samt att sitta på de vägglöss infekterade, pissdränkta buss sitsarna, bredvid de otrevliga kärringarna som vägrar flytta på deras handväskor.
Citera
2022-12-01, 18:36
  #2
Avstängd
LordCuntworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Jag har precis fått mitt körkort och dörrar har genast öppnats upp för mig. Jag har fått ett jobb för tillfället som innebär att jag kommer köra runt med en lätt lastbil i Stockholm trakterna, speciellt i Stockholm city. Jag har informerat chefen om att man är en nybörjare men han verkar inte bry sig... Han verkar vara glad att han har hittat en chaufför som kan köra hans gamla rostiga manuella lastbilar.

Jag har redan varit med om några trafikförseelser som lätt kunnat riskera mig mitt körkort, som tur är lär jag mig av mina misstag och tänker alltid på att förbättra mig själv. Men tanken av att förlora mitt körkort just nu under min prövotid ger mig mardrömmar, då mitt liv cirkulerar kring den.

Jag vill höra några uppmuntrande ord. Är det normalt att vara så här orolig? Är det bra att köra runt med lastbilarna i sån här tidig stadie? Jag vill verkligen inte gå tillbaka till livet då man sprang till bussarna på morgonen samt att sitta på de vägglöss infekterade, pissdränkta buss sitsarna, bredvid de otrevliga kärringarna som vägrar flytta på deras handväskor.

Jag var skit orolig för samma sak när jag fick mina C/CE körkort!

Hade både B/C/CE körkort, sedan släppte oron. Och jag åkte dit för grov rattfylla, och har inte kvar något körkort. Men livet funkar ändå.


Du kan inte göra ett skit, för du vet aldrig vart livet tar dig. Du kan hålla hur hårt du vill i den där lappen, men du kanske får hjärtstillestånd imorgon vid kl 13.44?


Lev livet för dagen är mitt tips, du kommer aldrig levande ur det här ändå.

Alla nojar i början när man tagit kortet, det släpper efter 1-2 månader. Sen kommer du inte ens tänka på att du har det.
Citera
2022-12-01, 18:40
  #3
Medlem
Mlyrics avatar
Mitt liv skulle också försvåras oerhört utan körkort. Vet inte vad du menar med att du begått trafikförseelser, alltså typ nybörjarfel? Försök att köra lugnt och sansat, bättre för sakta och ha några arga trafikanter bakom dig än för fort och slarvigt. Det är en vanesak
Citera
2022-12-01, 18:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Jag har precis fått mitt körkort och dörrar har genast öppnats upp för mig. Jag har fått ett jobb för tillfället som innebär att jag kommer köra runt med en lätt lastbil i Stockholm trakterna, speciellt i Stockholm city. Jag har informerat chefen om att man är en nybörjare men han verkar inte bry sig... Han verkar vara glad att han har hittat en chaufför som kan köra hans gamla rostiga manuella lastbilar.

Jag har redan varit med om några trafikförseelser som lätt kunnat riskera mig mitt körkort, som tur är lär jag mig av mina misstag och tänker alltid på att förbättra mig själv. Men tanken av att förlora mitt körkort just nu under min prövotid ger mig mardrömmar, då mitt liv cirkulerar kring den.

Jag vill höra några uppmuntrande ord. Är det normalt att vara så här orolig? Är det bra att köra runt med lastbilarna i sån här tidig stadie? Jag vill verkligen inte gå tillbaka till livet då man sprang till bussarna på morgonen samt att sitta på de vägglöss infekterade, pissdränkta buss sitsarna, bredvid de otrevliga kärringarna som vägrar flytta på deras handväskor.

Förvisso inte Stockholm men jag körde konstant för fort på allt utom 30-väg i 10 år efter att jag fått körkortet innan farbror blå ville låna det en månad. Dock enbart fortkörning och möjligen överlastat släp någon gång. Men visst, prövotid är en reell grej.

Håll hastighetsgränsen, använd blinkers och kör som folk bara?
Citera
2022-12-01, 18:42
  #5
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Jag var skit orolig för samma sak när jag fick mina C/CE körkort!

Hade både B/C/CE körkort, sedan släppte oron. Och jag åkte dit för grov rattfylla, och har inte kvar något körkort. Men livet funkar ändå.


Du kan inte göra ett skit, för du vet aldrig vart livet tar dig. Du kan hålla hur hårt du vill i den där lappen, men du kanske får hjärtstillestånd imorgon vid kl 13.44?


Lev livet för dagen är mitt tips, du kommer aldrig levande ur det här ändå.

Alla nojar i början när man tagit kortet, det släpper efter 1-2 månader. Sen kommer du inte ens tänka på att du har det.

Tack för dina fina ord, nojjan släpptes lite.
Citera
2022-12-01, 18:48
  #6
Medlem
LostinDarknesss avatar
Alltså nej. Du låter inte redo för att sitta och åka runt i sthlm trafiken ännu. O det är inget dumt menat. Men du ska alltså framföra ett fordon som är större än en normal personbil bland den stressiga och kaos fyllda sthlms vägarna. Det handlar inte enbart om dit5t körkort. Utan om både ditt liv och andras.

Det är skillnad emot att du kör någon gång med privat bil.. men du ska alltså sitta som nybörja i denna trafiken som bla jag inte ens gillar att köra i o då har jag både A B o C kort och har kört jävligt mycket men inte i sthlm.

Har kört lite i sthlm dock o vad jag vet är att gps:en (google maps) suger totalt där då man konstant tappar täckningen och det är stressigt och fartfyllt.. ( folk runt hörnet som helt plötsligt kommer med sina elsparkcyklar i full fart osv. )

Om ditt liv kretsar kring körkortet så råder jag dig att faktiskt söka ett annat jobb. Inte bara det utan vintern är ju på väg o du ska alltså mer eller mindre få din första riktiga erfarenhet i dåligt väglag samtidigt som du redan har begått trafikförseelser redan innan och dessutom ha ett stressfyllt jobb?

Säger bara, Nej nej o nej! Om inte för din egna skull så för andras.

Bra av dig ändå att fundera på detta, hoppas du kommer fram till det bättre alternativet. Jobb finns det alltid någon annanstans.

O juste, tur du enbart har råkat ut för trafikförseelser än så länge då isåfall... men nästa gång kan det lika gärna vara en mamma med 2 ungar i bilen i en krock istället.

Det som gör att jag är extra starkt emot detta är som jag skrev att det är vintertid dessutom. Kanske det hade gått om det var sommar för dig.. men återigen, Nej. Ingen vill ha på sitt samvete att den har kört ihjäl någon skulle jag tro.
__________________
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-12-01 kl. 18:56.
Citera
2022-12-01, 18:48
  #7
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlyric
Mitt liv skulle också försvåras oerhört utan körkort. Vet inte vad du menar med att du begått trafikförseelser, alltså typ nybörjarfel? Försök att köra lugnt och sansat, bättre för sakta och ha några arga trafikanter bakom dig än för fort och slarvigt. Det är en vanesak

Vid en högersväng från en korsning, förbi ett rött trafikljus. Slog sidospegeln på en buss så den vek inåt när jag körde lastbil, utan någon skada dock. Ett annat fall då jag tror jag råkat skrapa en annan bil vid en parkering...
Citera
2022-12-01, 18:48
  #8
Medlem
casiis avatar
Bara tuta och köra. Du kommer in i det snabbt!
Ett av mina första jobb var att köra ut byggmaterial med en gammal röten Sprinter.
Tog några dagar sen kunde man bilen och vägarna (enligt en 19 årings mindset) som ett proffs.
Ta det lugnt bara. GLHF.
Citera
2022-12-01, 18:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Jag var skit orolig för samma sak när jag fick mina C/CE körkort!

Hade både B/C/CE körkort, sedan släppte oron. Och jag åkte dit för grov rattfylla, och har inte kvar något körkort. Men livet funkar ändå.


Du kan inte göra ett skit, för du vet aldrig vart livet tar dig. Du kan hålla hur hårt du vill i den där lappen, men du kanske får hjärtstillestånd imorgon vid kl 13.44?


Lev livet för dagen är mitt tips, du kommer aldrig levande ur det här ändå.

Alla nojar i början när man tagit kortet, det släpper efter 1-2 månader. Sen kommer du inte ens tänka på att du har det.

Ja du verkar ju vara synnerligen smart…
För att själv vara deltagande att styra sitt liv är väl inte att tänka på….. Att sköta sig och satsa på att skaffa sig bra jobb etc etc.

Är man som dig mer eller mindre inställd att vara nån form av förlorare, ja då har man ju själv orsakat sitt eget elände och påverkat framtiden negativt. För det var väl du själv som söp bort ditt körkort, eller hotade nån dig med kniv att dricka dig full och köra…..?

Till TS, den största risken att drulla bort körkortet i Sthlm är fortkörning och rödljuskörning. Så. Det är bara att du bestämmer dig själv för att köra bra, så som körskolan lärde dig, och se till att ha koll på trafikljus och hastighet
Citera
2022-12-01, 18:50
  #10
Medlem
Ichwills avatar
Viktigt att du inte kör med övervikt, väger bilen mer än 3500 så ryker körkortet direkt, då du har prövotid. Samt en jävla massa böter.
Citera
2022-12-01, 18:50
  #11
Medlem
Håll kill på lastvikt så inte arbetsgivare vill lasta för mycket...det är du som får stå för det tyvärr
Citera
2022-12-01, 18:51
  #12
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Viktigt att du inte kör med övervikt, väger bilen mer än 3500 så ryker körkortet direkt, då du har prövotid. Samt en jävla massa böter.

Jag har hört att de inte gör så många vikt kontroller i Stockholm, mest utanför Stockholm?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback