2022-11-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Det här kanske kommer som en chock, så håll i dig nu.

Om man säljer sitt boende, så kan man faktiskt köpa ett annat boende!
Vad är det för fel på ditt nuvarande boende? Trivs du inte eller är det bara avgiftshöjningen som stör dig?
Citera
2022-11-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Är lite i samma sits. Allt beror på vilka idioter som idioterna till grannar röstar in som styrelse av föreningen.

Oftast är det helt inkompetenta idioter.

Haha...ditt klappträ, är sjukt svårt att få folk till att bli med i en styrelse, folk vill istället bara sitta på röven i sina bostadsrätter utan att komma på några årsmöten eller ens läsa årsredovisningen.

Varför är du inte själv med i styrelsen eller är du en sådan idiot?
Citera
2022-11-30, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Du har rätt, egoisterna tid är här. Man vill både ha äta kakan och ha den kvar.

Ja, hemskt och egoistiskt att investera, förvärvsarbeta...och sen få ut något av det!

Vi borde skänka alla pengarna till någon fond? Till förmån för miljön, bögarna och muslimerna gissar jag på?

Du kan börja, jag gör det.....senare 😉
Citera
2022-11-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Vad är det för fel på ditt nuvarande boende? Trivs du inte eller är det bara avgiftshöjningen som stör dig?

Jag trivs kanon, har lite frågor gällande avgiften bara.
Citera
2022-11-30, 20:36
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Haha...ditt klappträ, är sjukt svårt att få folk till att bli med i en styrelse, folk vill istället bara sitta på röven i sina bostadsrätter utan att komma på några årsmöten eller ens läsa årsredovisningen.

Varför är du inte själv med i styrelsen eller är du en sådan idiot?
För att jag inte orkar tvinga mig in i styrelsen, det finns andra som slåss om det i min förening (här ges bra arvode), jag har däremot varit revisor under flera år. Så läsa årsredovisningarna är det minsta jag gör varje år idiot.
Citera
2022-11-30, 20:38
Medlem
Mattsson69s avatar
Vår förening höjer våra med 29% !! 1 januari 2023.

Dom säger att anledningarna är höga gaspriser och räntan på deras egna lån är högre.. så du kunde fått det värre. Jag får dö i min lägenhet innan jag får den såld.
Citera
2022-11-30, 20:41
Medlem
Citat:
Balkongerna påstår de är en säkerhetsrisk och att dessa måste åtgärdas. Tycker det verkar mycket märkligt då vi har väldigt fräscha balkonger här.

Bor i ett mindre samhälle, ca 15 min till stad med ca 200.000 invånare.

Vart anmäler man en granskning?

"Granskning"? Om du får med dig en tiondel av medlemmarna kan du begära en extra föreningsstämma:
https://lawline.se/answers/hur-kalla...srattsforening
Med risk att bli idiotförklarad om du inte har på fötterna...
Citera
2022-11-30, 20:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Det som spelar roll är att jag aldrig kommer att få en lönehöjning på 19%. Och att jag lockades till att köpa bostadsrätten pga dess låga månadsavgift och bra nyckeltal.

Hur stor är lgh och vad är hyran? Är ganska intressant med tanke på att du skriver att den höjs med 19%
Citera
2022-11-30, 20:46
Medlem
Kontakta valberedningen och ställ upp som kandidat till styrelsen så kan du direkt påverka dessa beslut i framtiden och får samtidigt en insyn i kostnaderna.
Citera
2022-11-30, 20:49
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ja, hemskt och egoistiskt att investera, förvärvsarbeta...och sen få ut något av det!

Vi borde skänka alla pengarna till någon fond? Till förmån för miljön, bögarna och muslimerna gissar jag på?

Du kan börja, jag gör det.....senare 😉

Du skapar en tråd där du ifrågasätter, men för att förstå måste du bryta ner det till grundtanken, varför föreningslivet kom till även inom bostäder.

Tanken är kollektivet först och enskilda människan sedan. Det är så Sverige är uppbyggt.

Jag har själv gjort ett par miljoner på bostadsrätter. Men i de styrelserna jag suttit i har jag alltid tagit föreningen främst före egna intressen.

Korkat vem vet, men utan kollektivet hade det inte blivit några miljoner överhuvudtaget.
Citera
2022-11-30, 20:49
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Är man intresserad av sitt boende, ekonomi och värdering av bostad så bör man vara aktiv i sin förening, som t ex styrelseledamot.

När jag bodde i lägenheten var jag med i styrelsen och vi behövde göra stora underhåll som skjutits upp i 10+ år. Jag fick projektleda upphandlingar för miljoner kronor i ett område där jag hade noll erfarenhet och kunskap.

Vi gick till och med ut och efterfrågade personer med kompetens. Visade sig att det fanns, men ingen ville hjälpa till.

På årsmötet så knorrade några över att vi höjde avgifter, ökade kostnader etc. Men ingen av dem hade engagerat sig.

Så är man förvånad över höjningar eller motsätter sig det eller har åsikter så får man fan engagera sig och inte gnälla från sidlinjen.
Citera
2022-11-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Är man intresserad av sitt boende, ekonomi och värdering av bostad så bör man vara aktiv i sin förening, som t ex styrelseledamot.

När jag bodde i lägenheten var jag med i styrelsen och vi behövde göra stora underhåll som skjutits upp i 10+ år. Jag fick projektleda upphandlingar för miljoner kronor i ett område där jag hade noll erfarenhet och kunskap.

Vi gick till och med ut och efterfrågade personer med kompetens. Visade sig att det fanns, men ingen ville hjälpa till.

På årsmötet så knorrade några över att vi höjde avgifter, ökade kostnader etc. Men ingen av dem hade engagerat sig.

Så är man förvånad över höjningar eller motsätter sig det eller har åsikter så får man fan engagera sig och inte gnälla från sidlinjen.
Ni fundera inte på att anlita en förvaltare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in