2022-11-30, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Men hur ska du veta att avgiften är rimlig om du inte bemödar dig med att läsa årsredovisning eller vara med på styrelsemöten där dessa saker diskuteras?

Man jämför med vad andra äldre föreningar i samma område har för månadsavgifter?
Citera
2022-11-30, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Blir lite fundersam. Har en bekant i en äkta BRF och där bekostar de byten till säkerhetsdörr själv. Det är inget som klubbas i ett möte.

Balkongerna kom med en offert, men det var också frivilligt.

Kan knappast vara en grund till hyreshöjning.

Bor du i en storstad?

Har du koll på vilken ersättning styrelsen har?

Det nya för kriminella ( där pengar finns ) är just BRF. Där kan det tvättad pengar.

Bara att ta info och anmäla.

Balkongerna påstår de är en säkerhetsrisk och att dessa måste åtgärdas. Tycker det verkar mycket märkligt då vi har väldigt fräscha balkonger här.

Bor i ett mindre samhälle, ca 15 min till stad med ca 200.000 invånare.

Vart anmäler man en granskning?
Citera
2022-11-30, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Skatt är inte frivilligt. Bostadsrätt är det. Vill du inte ha att göra med föreningen så kan du ju skaffa en hyresrätt istället. Men du gör som du vill.

Bor kvar här ett tag till, men tack för din omtanke.
Citera
2022-11-30, 17:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Tycker du ska börja med att titta på protokoll från styrelsemötena, och framförallt de från årsstämman.
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Varför då?
Du vet, den svenska avundsjukan ;-)
Citera
2022-11-30, 17:03
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Fick idag ett brev från styrelsen där det står att vår brf, med soliditet på runt 98%, kommer att höja hyran med 19%. Man skyller på ökade underhållsutgifter och en kommande större investering i centralgaraget. Wtf!? Till skillnad från flesta andra bolånetorskar, så har jag köpt min lägenhet med hårt intjänade pengar, alltså lägenheten är avbetalad. Denna hyreshöjning kommer att sänka värdet på lägenheten rejält, då det fram tills nu varit den billigaste brf:en i min stad och också anledningen till att jag köpte bostadsrätten. Hur ska ja resonera? Vem är det som blåser mig egentligen? Riksbanken som påstår att inflationen ligger på 10%, när den egentligen ligger på +20%? Svenska staten och banker som tillåtit alla bolånetorskar att låna och spendera långt över deras förmåga att betala tillbaka? Min brf som inte höjt hyran sedan 2007 och bestämt sig att göra en stor investering mitt i en pågående ekonomisk kris? Vad är bäst för en människa i min sits att göra framöver?

Där har du svaret. Att du ens skapar en tråd om detta visar hur lite koll du har. Hyreslägenheter har fått ständigt höjd hyra som följer inflationen även när räntan legat runt noll eller minus har fastighetsbolagen höjt hyran varje år. Din förening tar igen för alla år de inte höjt hyran och då ska du vara tacksam för ynkliga 19%.

Sluta lipa och betala!
Citera
2022-11-30, 17:03
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Balkongerna påstår de är en säkerhetsrisk och att dessa måste åtgärdas. Tycker det verkar mycket märkligt då vi har väldigt fräscha balkonger här.

Bor i ett mindre samhälle, ca 15 min till stad med ca 200.000 invånare.

brn@bostadsratterna.se

Samma lika som hyresnämnden
Citera
2022-11-30, 17:05
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vem fan betalar 1000/mån för en fyra. Känner ingen. Det normala är 1000 för en etta, 2-3000 för en tvåa osv
Tro mig, de finns. Men du får betala där efter också. Finns en del skuldfria föreningar på Östermalm med bra hyresintäkter. Där kan du hitta dessa extremt låga hyror.

Finns några till i Sverige men inte som i Vasastan och på Östermalm.
Citera
2022-11-30, 17:05
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Där har du svaret. Att du ens skapar en tråd om detta visar hur lite koll du har. Hyreslägenheter har fått ständigt höjd hyra som följer inflationen även när räntan legat runt noll eller minus har fastighetsbolagen höjt hyran varje år. Din förening tar igen för alla år de inte höjt hyran och då ska du vara tacksam för ynkliga 19%.

Sluta lipa och betala!

Nu har du noll koll. Klart man har krav på hur en investering sköts.
Citera
2022-11-30, 17:08
Bannlyst
Citat:
brn@bostadsratterna.se

Samma lika som hyresnämnden

Tackar!
Citera
2022-11-30, 17:09
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Nu har du noll koll. Klart man har krav på hur en investering sköts.

Du vet att både hyran i en brf och hyreslgn har löpande kostnader som kan ändras med tiden? Du har haft samma hyra i femton år. Det är inget konstigt att din förening höjer 19%. Hade de höjt varje år hade du kanske fått 1-2% höjning för nästa år.
Citera
2022-11-30, 17:10
Medlem
Min förening höjer också. Självklart i dessa tider. Skulle några extra utgifter dyka upp i underhåll så är det bra att ha en kassa att ta av!
Citera
2022-11-30, 17:11
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Du vet att både hyran i en brf och hyreslgn har löpande kostnader som kan ändras med tiden? Du har haft samma hyra i femton år. Det är inget konstigt att din förening höjer 19%. Hade de höjt varje år hade du kanske fått 1-2% höjning för nästa år.

Jag har rätt bra koll, du behöver inte undervisa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in