2022-12-01, 20:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Förstår ditt resonemang.men hade jag samma pengar som du lagt i kontantinsats på börsen hade jag i hyresrätten varit rikare. Så vet inte vad som är ekonomiskt eller ej.
Har du då räknat på hur mycket mindre en bostadsrättsägare betalar för sin avgift än vad någon med hyresrätt betalar i hyra, och inkluderat vad som ofta ingår i en brf, som tvättmedel, internet...
Citera
2022-12-01, 20:33
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Har du då räknat på hur mycket mindre en bostadsrättsägare betalar för sin avgift än vad någon med hyresrätt betalar i hyra, och inkluderat vad som ofta ingår i en brf, som tvättmedel, internet...
Say what?
Citera
2022-12-01, 20:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Say what?
Hos oss så ingår tvättmedel. Inget slask med tvättmedel, det portioneras automatiskt.
Citera
2022-12-01, 20:37
Citat:
Hos oss så ingår tvättmedel. Inget slask med tvättmedel, det portioneras automatiskt.
Är det vanligt? Har aldrig någonsin hört talas om det.
Citera
2022-12-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Fick idag ett brev från styrelsen där det står att vår brf, med soliditet på runt 98%, kommer att höja hyran med 19%. Man skyller på ökade underhållsutgifter och en kommande större investering i centralgaraget. Wtf!? Till skillnad från flesta andra bolånetorskar, så har jag köpt min lägenhet med hårt intjänade pengar, alltså lägenheten är avbetalad. Denna hyreshöjning kommer att sänka värdet på lägenheten rejält, då det fram tills nu varit den billigaste brf:en i min stad och också anledningen till att jag köpte bostadsrätten. Hur ska ja resonera? Vem är det som blåser mig egentligen? Riksbanken som påstår att inflationen ligger på 10%, när den egentligen ligger på +20%? Svenska staten och banker som tillåtit alla bolånetorskar att låna och spendera långt över deras förmåga att betala tillbaka? Min brf som inte höjt hyran sedan 2007 och bestämt sig att göra en stor investering mitt i en pågående ekonomisk kris? Vad är bäst för en människa i min sits att göra framöver?

Bott i Bostadsrätt nr 4 nu
De höjer hyran hela tiden ja
Inget konstigt

Lägg pengarna på fonder istället för pommes frites 🍟
Citera
2022-12-01, 20:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Är det vanligt? Har aldrig någonsin hört talas om det.
Inte en aning, men hos oss ingår internet, ett gäng teve-kanaler, tvättmedel, gym, bastu.
Citera
2022-12-01, 20:42
Citat:
Inte en aning, men hos oss ingår internet, ett gäng teve-kanaler, tvättmedel, gym, bastu.
Jag ifrågasätter ingen av de andra sakerna. Var bara tvättmedel jag tyckte var märkligt. Men ja, det är en bisak som inte är så viktig.
Citera
2022-12-01, 20:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag ifrågasätter ingen av de andra sakerna. Var bara tvättmedel jag tyckte var märkligt. Men ja, det är en bisak som inte är så viktig.
Våra maskiner doserar tvätt- och sköljmedel efter vikt på tvätten, så vi behöver inte stoppa i eget.

Så har det varit i femton år. Nya maskiner sedan ett år.
Citera
2022-12-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Förstår ditt resonemang.men hade jag samma pengar som du lagt i kontantinsats på börsen hade jag i hyresrätten varit rikare. Så vet inte vad som är ekonomiskt eller ej.

Jepp jag bor själv i bostadsrätt sen några år tillbaks och mina indexfonder har givit värdet på min lägenhet stryk med råge.

Samt får man ju över tid en ränta på ränta effekten på sina aktier vilket man ej får av en bostad.

En bostad är ju ej en produktiv tillgång om man nu ej börjar hyra ut den och det enda många "hoppas" på är att värdet ökar för att behoven av bostäder blir större om nu befolkningen/inflyttningen till stället man bor på blir större än när man köpte.

Jag ser min bostad som konsumtion och ej en investering en investering.
Citera
2022-12-01, 21:48
Medlem
Citat:
En inte alltför dålig gissning är att du relativt lätt hade kunnat hitta en motsvarande bostadsrätt med en avgift på 5000. Så de där 50000 du pratar om hade du sparat in på under ett år.

Men visst är det väldigt bekvämt att bara kunna ringa värden när något pajar. Det säger jag ingenting om. Men det är inte ekonomiskt att bo i hyresrätt.

Att jag inte flyttat och köpt lägenhet är för att en lägenhet som köps i mitt område kostar ca 4-5 miljoner. för samma storlek som jag hyr. Dessutom bor jag redan i et bästa området i kommunen i mitt tycke,så jag vinner ingenting påatt flytta och ge upp min hyreslägenhetet.

Den är som sagt på bästa möjliga läge, med bokstavligt talat 5 meter till havet. Även om jag köper en lägenhet i samma område för 4 miljoner så kommer jag inte komma i närheten av samma närhet till havet, så varför förstöra för mig själv och köpa en lägenhet med sämre läge och betala 4 miljoner.... nej fan det vore idioti.
Citera
2022-12-01, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Att jag inte flyttat och köpt lägenhet är för att en lägenhet som köps i mitt område kostar ca 4-5 miljoner. för samma storlek som jag hyr. Dessutom bor jag redan i et bästa området i kommunen i mitt tycke,så jag vinner ingenting påatt flytta och ge upp min hyreslägenhetet.

Den är som sagt på bästa möjliga läge, med bokstavligt talat 5 meter till havet. Även om jag köper en lägenhet i samma område för 4 miljoner så kommer jag inte komma i närheten av samma närhet till havet, så varför förstöra för mig själv och köpa en lägenhet med sämre läge och betala 4 miljoner.... nej fan det vore idioti.
Ja, jag fattar absolut att det inte är lätt att kunna casha upp vad som behövs. Jag ifrågasätter inte ditt beslut, utan bara din motivering.
Citera
2022-12-01, 22:34
Medlem
många tomtar i denna tråd.

Hört talas om budget?

Om man gör en budget, och den visar att du måste höja avgifterna med xx%, så är det bara så.

OCH det är styrelsens jobb att ta dessa beslut, inget man tar på en årsstämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in