2022-11-30, 15:55
Medlem
MaxDeedss avatar
Fick idag ett brev från styrelsen där det står att vår brf, med soliditet på runt 98%, kommer att höja hyran med 19%. Man skyller på ökade underhållsutgifter och en kommande större investering i centralgaraget. Wtf!? Till skillnad från flesta andra bolånetorskar, så har jag köpt min lägenhet med hårt intjänade pengar, alltså lägenheten är avbetalad. Denna hyreshöjning kommer att sänka värdet på lägenheten rejält, då det fram tills nu varit den billigaste brf:en i min stad och också anledningen till att jag köpte bostadsrätten. Hur ska ja resonera? Vem är det som blåser mig egentligen? Riksbanken som påstår att inflationen ligger på 10%, när den egentligen ligger på +20%? Svenska staten och banker som tillåtit alla bolånetorskar att låna och spendera långt över deras förmåga att betala tillbaka? Min brf som inte höjt hyran sedan 2007 och bestämt sig att göra en stor investering mitt i en pågående ekonomisk kris? Vad är bäst för en människa i min sits att göra framöver?
Citera
2022-11-30, 15:56
Medlem
så vadå.?? vad är oklart...dyrare underhåll dyrare hyra.
Citera
2022-11-30, 15:58
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Fick idag ett brev från styrelsen där det står att vår brf, med soliditet på runt 98%, kommer att höja hyran med 19%. Man skyller på ökade underhållsutgifter och en kommande större investering i centralgaraget. Wtf!? Till skillnad från flesta andra bolånetorskar, så har jag köpt min lägenhet med hårt intjänade pengar, alltså lägenheten är avbetalad. Denna hyreshöjning kommer att sänka värdet på lägenheten rejält, då det fram tills nu varit den billigaste brf:en i min stad och också anledningen till att jag köpte bostadsrätten. Hur ska ja resonera? Vem är det som blåser mig egentligen? Riksbanken som påstår att inflationen ligger på 10%, när den egentligen ligger på +20%? Svenska staten och banker som tillåtit alla bolånetorskar att låna och spendera långt över deras förmåga att betala tillbaka? Min brf som inte höjt hyran sedan 2007 och bestämt sig att göra en stor investering mitt i en pågående ekonomisk kris? Vad är bäst för en människa i min sits att göra framöver?
19% på vadå?
Är det redan en väldigt låg avgift så gör det inte särskilt mycket. Sluta gnäll i övrigt och var med i styrelsen om du tycker det är för mycket.
Citera
2022-11-30, 15:59
Medlem
BrotherXIIs avatar
Du kan enkelt samla ihop tillräckligt med röster för att en sådan stor höjning inte kan tas av styrelsen utan endast av hela stämman.
Citera
2022-11-30, 16:03
Medlem
MaxDeedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
19% på vadå?
Är det redan en väldigt låg avgift så gör det inte särskilt mycket. Sluta gnäll i övrigt och var med i styrelsen om du tycker det är för mycket.
Det som spelar roll är att jag aldrig kommer att få en lönehöjning på 19%. Och att jag lockades till att köpa bostadsrätten pga dess låga månadsavgift och bra nyckeltal.
Citera
2022-11-30, 16:06
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Det som spelar roll är att jag aldrig kommer att få en lönehöjning på 19%. Och att jag lockades till att köpa bostadsrätten pga dess låga månadsavgift och bra nyckeltal.
Du skriver att föreningen är skuldfri.
Skuldfria föreningar brukar ha extremt låga hyror.

Sitter du med en fyra och betalar en tusenlapp i månaden. Då är inte 19% särskilt farligt. Priset kommer då inte påverkas nämnvärt heller.
Citera
2022-11-30, 16:07
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vad är bäst för en människa i min sits att göra framöver?
Att gå på styrelsemötena, att läsa årsredovisningen, kanske att bli en del av styrelsen.

Och antagligen ska du oroa dig mer för räntan, om du nu inte köpte lägenheten kontant.
Citera
2022-11-30, 16:09
Medlem
CoralinesGhosts avatar
19% på en redan låg avgift kan ju inte bli så fasligt mycket. I princip alla brf:er kommer att höja sina avgifter skulle jag tro så din avgift kommer att fortsätta befinna sig i den lägre skalan. Jag förväntar mig ett liknande brev från min förening, och jag förstår inte varför du är överraskad egentligen. Det är väl bra att de höjer avgiften lite så att föreningen får in pengar i ett kasst samhällsekonomiskt läge?
Citera
2022-11-30, 16:11
Medlem
6stringlevins avatar
Skall de ta lån för att betala ökade omkostnader för el och fjärrvärme?

Man lånar till investeringar. Inte konsumtion.
Citera
2022-11-30, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Du kan enkelt samla ihop tillräckligt med röster för att en sådan stor höjning inte kan tas av styrelsen utan endast av hela stämman.

Hur går man tillväga då? Vi fick höjning på 5% till 2023 och jag betalar 4200 redan nu. Det är en gammal HSB förening som upprättades i slutet på 60 talet.

Förstår inte vart alla pengarna tar vägen?
Citera
2022-11-30, 16:14
Medlem
Medianas avatar
Citat:

Vad fasiken är problemet. Hade du förväntat dig att avgiften aldrig skulle gå upp? Att det aldrig skulle behöva göras investeringar i fastigheten. Var ska de pengarna komma ifrån annars? Du skriver ju själv att avgiften inte gått upp sedan 2007. 19% känns inte mycket om avgiften är låg. Det intressanta är hur mycket den höjts i kr.
Citera
2022-11-30, 16:18
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Hur går man tillväga då? Vi fick höjning på 5% till 2023 och jag betalar 4200 redan nu. Det är en gammal HSB förening som upprättades i slutet på 60 talet.

Förstår inte vart alla pengarna tar vägen?

Det fårstår man om man läser årsredovisningen, som finns efter varje årsmöte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in