2022-11-30, 14:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Intressant i sammanhanget är att man glorofierar Nazister när det passar.
Någon som känner igen rasismen och hatet från 30-talets Hitler-Tyskland?
Rasism? Näe det här är ju PK och helt i sin ordning!
Ja! Hatet mot tyskarna var väldigt utbrett i stora delat av världen under och efter andra världskriget. Det berodde förmodligen på rasism mot tyskar. Tyskofober.
En annan orsak kan förstås vara att hatet mot ryssarna faktisk har samma grund som tyskhatet. Alltså att det beror på att man anfaller andra länder, även om ryssarna inte utfört någon förintelse, än i alla fall.
Senast redigerad av EnCarte 2022-11-30 kl. 14:31.
Citera
2022-11-30, 16:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Hur många miljarder extra har inte svenska militären norpat åt sig sedan 70-talet på att sprida rena lögner och rysshat? En månad innan ny budget skulle läggas dök en ny ubåt upp i typ 20 års tid...att det mer eller mindre aldrig var ryssar spelade ju mindre roll nästa år.

Personligen tar jag linjen att ryssar och ukrainare är samma pack.
Citera
2022-11-30, 18:55
Medlem
zergrushs avatar
Det här ständiga dravlet om "russofobi" från Ivan och statliga ryzka propagandakanaler för tankarna till om man 1945 direkt hade gripit tag i alla judar som släpptes ut från Auschwitz, skällt ut dem och krävt att de skulle sluta vara så "nazifobiska", lol...

Orcherna förstår helt enkelt inte de naturliga konsekvenserna av deras egna handlande och ser inte vad de håller på med som kontroversiellt:
https://meduza.io/en/feature/2022/04...-i-want-to-you
Citat:
‘I can do whatever I want to you’ Russian soldiers raped and murdered Ukrainian civilians in the village of Bohdanivka
Citera
2022-12-02, 08:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Jag vill få er som anser sig vara antirasister, eller inte är fientliga mot folkgrupper allmänt förstå att ni är rasister i olika grad omedvetet.
Samhället har via sin propaganda fått er att inte vilja ha ryssar som era närmsta grannar om ni fick välja.
Ryssar är läskiga, opålitliga och spioner.

Det är inte samma sak som nazisternas judehat, eller är det exakt det som det är?
Byt ut ryssar mot, svarta, judar, thailändare vad som helst och känn propagandans makt över folket och förstå de psykologiska funktionerna som skapar halva världen till att bli antisemiter, sorry- russofober eller vad man kan kalla denna form av rasism mot ryssarna.

Om du inte är drabbad så känner du igen det på andra, på nätet, på jobbet etc.
Ryssar har alltid varit suspekta i Sverige, så steget till ren rasism var kort och ingen fattade att de blivit rasister då det är normaliserat att ogilla judar/ryssar beroende på sekel och politiska vindar.
Och jag är ingen russofil som något snart kommer att påstå, så fick jag det sagt.

Det blir löjligt när du låtsas ha något emot rasism. Enligt din egen posthistorik så kallar du dig själv rasist och är stolt över det. Dessutom är du Putin-anhängare, vilket förstås är anledningen till att du upprörs.

Men jag håller med lite. Ryssarna har en särställning, för de är det enda folket som västerlänningar är rädda för. Det är mycket prat om en "folksjäl", om den ryska björnen, "ränderna går aldrig ur" osv. Det resonemanget hör man aldrig om kineser t ex.
Men finns väl goda skäl. De uteblivna ryska protesterna mot kriget beror inte så mycket på repressiv politik, som på det faktum att ryssarna stöttar kriget.
Citera
2022-12-19, 12:00
Medlem
Man kan avsky den efterblivna ryska statsbildningen, den vidriga ryska ockupationsarmén och förakta ryssarnas kollektiva ryska förnekelse av alla övergrepp de begått mot andra historiskt men ändå ge enskilda ryssar en chans på samma sätt som andra människor.

Nej, rysshat är inte rasism om den inte är just rasistisk.
Citera
2023-12-30, 09:23
Bannlyst
Jo det är det ju. Det är vita mot vita men hatet är detsamma. Rysshatarna vill ställa till med folkmord och folkfördrivningar. Rysshatarna kan liknas vid tjeckerna som rensade Sudeterna på tyskar efter andra världskriget. Man körde inte bara ut dem, man pucklade på, våldtog, torterade, plundrade....så att alla tyskar gav sig av. Man njöt av att göra detta också.

Det här är gammalt som gatan. Staten och näringslivet hetsar och folket får genast blodsmak och är med på tåget. Sverige 2023 eller Kina under kulturrevolutionen är samma sak fast bara i mindre skala. Ska Sverige i krig måste alla vara motiverade. Hat motiverar.
Senast redigerad av Tjoenlai 2023-12-30 kl. 09:27.
Citera
2023-12-30, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Finns det verkligen ett utbrett rysshat? Inget jag märker av i min normala vardag och umgängeskrets iaf.

Jag har känt av de på kvinnor som tittar på SVT och läser DN varje dag. PK-folk. De ger inte ett intelligent intryck utan ger bara intrycket av att vara hjärntvättade och att framgångsrikt ha blivit hetsade. Finns någon fjant här och där som saknar taktkänsla men framförallt kvinnorna är värst.
Citera
2023-12-30, 11:34
Medlem
Citat:
Jag vill få er som anser sig vara antirasister, eller inte är fientliga mot folkgrupper allmänt förstå att ni är rasister i olika grad omedvetet.
Samhället har via sin propaganda fått er att inte vilja ha ryssar som era närmsta grannar om ni fick välja.

Det är inte samma sak som nazisternas judehat, eller är det exakt det som det är?
Byt ut ryssar mot, svarta, judar, thailändare vad som helst och känn propagandans makt över folket och förstå de psykologiska funktionerna som skapar halva världen till att bli antisemiter, sorry- russofober eller vad man kan kalla denna form av rasism mot ryssarna.

Ryssar har alltid varit suspekta i Sverige, så steget till ren rasism var kort och ingen fattade att de blivit rasister då det är normaliserat att ogilla judar/ryssar beroende på sekel och politiska vindar.
Och jag är ingen russofil som något snart kommer att påstå, så fick jag det sagt.
Det påstådda rysshatet är bara ett argument för Putin som gör att han kan motivera krig mot "hela västvärlden ".
Givetvis finns inget utbrett hat mot ienskilda ryssar på riktigt.
Citera
2023-12-30, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det påstådda rysshatet är bara ett argument för Putin som gör att han kan motivera krig mot "hela västvärlden ".
Givetvis finns inget utbrett hat mot ienskilda ryssar på riktigt.

Det finns inget "påstått" rysshat. I Sverige blommar det fullt ut sedan 2022. Man tryckte på knappen och hatet flödar. Det är en del i att få svenskarna att sluta upp bakom NATO. Därför tillåter även Facebook hets mot folkgruppen ryssar, fast ingen hets mot andra människogrupper. Hatet uppmuntras också så att europeerna går med på att finansiera Ukraina och beväpna Ukraina. Det räcker dock inte till att få europeerna och amerikanerna att gå ut i storkrig mot Ryssland. Den viljan finns inte.
Citera
2023-12-30, 14:35
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Finns inget utbrett hat mot Ryssar som håller sig i skinnet och befinner sig på sin egen hemmaplan. Rysshat finns bara mot mördarorcer som åker till främmande land och våldtar, mördar och sprider terror dvs ungefär samma som för alla andra folkslag.
Nej, precis. Något rysshat känner nog inte många.

Personligen hatar jag ingenting men är mycket kritisk till banditerna i Kreml. Men det är inte detsamma som att hata Ryssar.

Tvärtom anser jag att det Ryska folket förtjänar bättre ledare.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-12-30 kl. 14:47.
Citera
2023-12-30, 14:52
Medlem
Vilket rysshat? Det existerar inte. Däremot avskyr de allra flesta regimen i Kreml men det är en helt annan sak.
Citera
2023-12-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Det finns inget "påstått" rysshat. I Sverige blommar det fullt ut sedan 2022. Man tryckte på knappen och hatet flödar. Det är en del i att få svenskarna att sluta upp bakom NATO. Därför tillåter även Facebook hets mot folkgruppen ryssar, fast ingen hets mot andra människogrupper. Hatet uppmuntras också så att europeerna går med på att finansiera Ukraina och beväpna Ukraina. Det räcker dock inte till att få europeerna och amerikanerna att gå ut i storkrig mot Ryssland. Den viljan finns inte.
Du syftar på hat mot landet Ryssland och allt vad det står för, inte hat mot ryssar i allmänhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in