2022-11-27, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Den vanligaste tolkningen är ju bildningsnivå och bakgrund.
Men idag är det definitivt enklare att klättra rakt in i gruppen utan något av dessa kriterier. Titta tex på Klarnas grundare som är från en invandrarfamilj från Polen och nu bor i ett jättehus i Stocksund och därmed har biljett rakt in i finrummen.

Men det är väl bara bra att vi utvecklas och släpper det här med att vara från "fin familj"? Däremot kan ju bakgrund många gånger påverka våra val och hur vi väljer att leva våra liv.

Jo men dom seglar ju rakt in i överklassen, utan att behöva passera igenom den här smoggen av existentiell ångest som övre medelklassen utgör och kan vara som folk och äta det som är Gött.

Har man startat upp klarna kan man sitta och äta bea med sked ur en skål och slipper hela det här krånglet med att varje ingrediens i en maträtt måste fungera både som födoämne och bränsle till att föra en uppåt i hierarkin.
Citera
2022-11-27, 11:47
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Akademisk utbildning med tillhörande karriär, därav allt krångel och ängslighet runt den här samhällsklassen när det gäller allt från vad dom äter till vilka kläder dom bär.

Ica-handlare och åkeriägare gör sig icke besvär. Diskade direkt oavsett ekonomi och matvanor.

Viss är det så, förmodligen därför dom har så mycket mag/tarm -relaterade problem och förhållandevis höga psykiska ohälsotal.

Människor mår helt enkelt inte bra av att gå runt och låtsas hela dagarna, först på jobbet (pk) och sen hemma med vännerna (social positionering)

Vilket leder till extra krångel med maten.

Äter man lunch ute där många akademiker käkar tar det alltid två eller tre gånger så lång tid att beställa maten pga att alla födoämnesallergier ska redas ut och varje enskild råvara spåras etc.

Du verkar rätt skitnödig rent generellt. Eller bor du i en låtsasvärld?

ÅkeriÅke äter bara tre saker.

Varför tycker du att vissa låtsas mer än andra?
Citera
2022-11-27, 11:49
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Alltid undrat varför man inte äter fasan oftare. Är det ett hemligt svullande nuförtiden?

Fasan är ju inte så gott.
Dom är vackra och kul att skjuta men t.ex. anka är ju betydligt godare.
Citera
2022-11-27, 11:53
Medlem
Det som kännetecknar gruppen är att det endera finns ett stort intresse och kunskap för matlagning eller i princip obefintliga kunskaper där det mest är från hemkunskapen. Mellanläget saknas.

Annars skulle jag säga gärna närproducerat.
Citera
2022-11-27, 11:53
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Vad äter man till vardags om man är övre medelklass med högskoleutbildning och respektabelt yrke och allt det där som hör övre medelklassen till; som hälsomedvetenhet och intresse för att äta naturliga råvaror och nyttiga livsmedel och den sociala signaleringen?

Jag tänker att mina matvanor är barnsliga. Köper all min mat på Picard och det är då mest färdiglagade rätter och bröd. Jag tror mitt anseende hos kolleger och kvinnor som jag skulle vilja attrahera inom den övre medelklassen kommer se ned på mig för att jag inte har för vana, kan eller vet hur man tillagar vardagsmat som är nyttig, hälsosam och som är det som den övre medelklassen äter.

Jag hade en vän en gång på den tiden innan Über fanns som bodde som ungkarl på Östermalm. Eftersom han alltid åt ute var hans kyl och frys i stort sett tomma så en gång så har den övre medelklassen bjudit på snabbmakaroner och ketchup med Bollinger till vickning.
Citera
2022-11-27, 11:55
Medlem
Kan ni inte bara ge exempel på vad övrre medelklassare kökar? Metadiskussionen om vad som är och inte är, eller vad som definierar vilken klass kan ni fan föra i någon annan tråd. Och vet man inte ens vad övre medelklass är så undrad jag varför i helvete man ens svarar i tråden. Det borde inte vara så jävla svårt. Vet du vad man käkar till vardags - så skriv det. Vet du inte - håll käften.

Äter man mycket såna här ramensoppor och sånt det inbillar jag mig att man gör tror jag att dom har pratat om på jobbet. Jag tränar på lunchen så jag vet inte vad dom äter eller om dom går ut och äter.
Citera
2022-11-27, 11:58
Medlem
JustZlatans avatar
Mycket socker och friterat som alla andra samhällsklasser.
Citera
2022-11-27, 12:01
Citat:
Kan ni inte bara ge exempel på vad övrre medelklassare kökar? Metadiskussionen om vad som är och inte är, eller vad som definierar vilken klass kan ni fan föra i någon annan tråd. Och vet man inte ens vad övre medelklass är så undrad jag varför i helvete man ens svarar i tråden. Det borde inte vara så jävla svårt. Vet du vad man käkar till vardags - så skriv det. Vet du inte - håll käften.

Äter man mycket såna här ramensoppor och sånt det inbillar jag mig att man gör tror jag att dom har pratat om på jobbet. Jag tränar på lunchen så jag vet inte vad dom äter eller om dom går ut och äter.

Ja verkligen. Krogguiden och bokabord brukar vara populära sajter har jag hört. Lägg dig i en prisklass som du tycker definierar övre medelklass beträffande klientel så får du nog med dig i stort sett allt de äter.
Citera
2022-11-27, 12:04
Medlem
Christopher.s avatar
Ser inte problem med att äta en blodig köttbit och dricka baginboxvin och vara belåten?
Citera
2022-11-27, 12:13
Medlem
Pughs avatar
Saken hör till att i dessa tider så äter inte den övre medeklassen så jädrans bra. Visst, inte så mycket fryspizza och Felix pytt i panna, men inte heller en massa fina råvaror och kötträtter som vissa här menar på. Beror ju också mycket på ifall de har barn eller inte i huset också.
Citera
2022-11-27, 12:29
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pugh
Saken hör till att i dessa tider så äter inte den övre medeklassen så jädrans bra. Visst, inte så mycket fryspizza och Felix pytt i panna, men inte heller en massa fina råvaror och kötträtter som vissa här menar på. Beror ju också mycket på ifall de har barn eller inte i huset också.

Vad är ens överklass numer? Kungafamiljen?

Har hängt en hel del med Silvias brorsbarn och bodde både i ”stan” och inget var speciellt på Sturecompagniet
Citera
2022-11-27, 13:27
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Vad ska jag då öva på och vad ska jag ha för livsmedel i kylskåpet och vad kan jag så där enkelt svänga ihop?
Gör Paella [páelja] och berätta att det var regissör Mr. Arson Wells favoriträtt alla år i España.

Skippa chicken, om Gästen är Jyrrättsaktivist. Om Vegan, så ditcha alla skaldjuren åxå.

Servera Naturvin, djupt orange till färgen. Alkofria alternativ, som ni aldrig rör under kvällen. Ha substanser i den snygga ädelträlådan (exotiskt hantverk) på ditt soffbord.

Kylskåpet: Allt noga arrangerat av dig där. Ekologiskt och Rättvisemärkt och Antirasistiskt. Kylskåpsmagneter, med knytnävs-skogans ifrån Antifa, E X P O och B L M .

Om hon är Milli tant (tusen och en notte-milf, tänk Ylva-Maria Thmpson) så är du hemma.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in