• 1
  • 2
2022-11-26, 22:05
Medlem
Vad äter man till vardags om man är övre medelklass med högskoleutbildning och respektabelt yrke och allt det där som hör övre medelklassen till; som hälsomedvetenhet och intresse för att äta naturliga råvaror och nyttiga livsmedel och den sociala signaleringen?

Jag tänker att mina matvanor är barnsliga. Köper all min mat på Picard och det är då mest färdiglagade rätter och bröd. Jag tror mitt anseende hos kolleger och kvinnor som jag skulle vilja attrahera inom den övre medelklassen kommer se ned på mig för att jag inte har för vana, kan eller vet hur man tillagar vardagsmat som är nyttig, hälsosam och som är det som den övre medelklassen äter.
Citera
2022-11-26, 22:15
Medlem
I smyg äter de grillad med bröd.
Klandrar inte dem, fan vad gott med en sådan med extra ketchup.
Citera
2022-11-26, 22:20
Medlem
CyberIngmars avatar
Matkasse.

Vem hinner handla. Finns ett dussintal olika inriktningar, märken på kassarna och priser.
Citera
2022-11-26, 22:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Vad äter man till vardags om man är övre medelklass med högskoleutbildning och respektabelt yrke och allt det där som hör övre medelklassen till; som hälsomedvetenhet och intresse för att äta naturliga råvaror och nyttiga livsmedel och den sociala signaleringen?

Jag tänker att mina matvanor är barnsliga. Köper all min mat på Picard och det är då mest färdiglagade rätter och bröd. Jag tror mitt anseende hos kolleger och kvinnor som jag skulle vilja attrahera inom den övre medelklassen kommer se ned på mig för att jag inte har för vana, kan eller vet hur man tillagar vardagsmat som är nyttig, hälsosam och som är det som den övre medelklassen äter.

Jag och min sambo äter vanlig husmankost och det vi känner för skulle jag säga men väldigt lite halvfabrikat. Vi gör det mesta från grunden men givetvis inte allt. Vi båda tycker om att laga mat men är ändå inte fanatiska.
Citera
2022-11-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
I smyg äter de grillad med bröd.
Klandrar inte dem, fan vad gott med en sådan med extra ketchup.

I smyg?
Nej varför skulle man smyga med det? Det sker helt öppet, jag lovar.
Citera
2022-11-26, 23:00
Medlem
Jag skulle säga att det som skiljer den här gruppen från grupper med lägre utbildning och sämre levnadsstandard är kunskaper inom mat, måltider och hälsa. Vi äter vällagat och varierat, tycker om att prova nya recept eller att äta klassisk husman på bra råvaror.

Jag tror också att vi köper mer ekologiskt. Själv hör jag till dem som tror att det förekommer enormt mycket fusk med ekologiska produkter, men jag ser ju tydligt att det blivit en statusmarkör att handla eko.
Citera
2022-11-26, 23:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Ofta överprisad mat, man handlar ofta och dyrt per tillfälle. Slösar mycket på vissa dyra ingredienser trots att de knappt kan laga mat.

De kan spendera 120kr på en Carbonara för två trots att den smakar hästsko och att den är värdelös näringsmässigt.

Men den har Guanciale.
Citera
2022-11-26, 23:17
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Husmanskost blandat med lite finare kötträtter, istället för tacos på fredagen blir det fläsk eller oxfile med pommes tex.. Även mycket grillat på sommaren
Citera
2022-11-26, 23:29
Medlem
Det äter väl de tycker är gott, kycklingrätter, biffrätter, vegetariskt, pastarätter m.m
Citera
2022-11-26, 23:30
Medlem
Mycket bra kött, inget fläskkarré på grillen.
Annats äter vi normal mat, tacos, pasta. Blir dock mycket utemat då fantasin är dålig men plånboken hyfsat stor
Citera
2022-11-26, 23:52
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren

Jag kan nog räkna mig till den typ av människor du menar.

Lagar för det mest enkel mat. Mycket "stekt röra utan recept" - typ olika grönsaker, rotfrukter och t.ex. kyckling, skär alltihop i bitar, stek i stekpanna och krydda med det man känner för just idag (t.ex. indiska kryddor, Thai-currypasta, etc.). Servera med ris, pasta, potatis eller som tacos. Äter rätt mycket vegetariskt, så då skippar jag helt enkelt bara kycklingen eller kör t.ex. djupfryst vegofärs eller jackfruit istället.

Ibland får jag för mig att följa recept, och då blir det mest husmanskost eller asiatiskt. Typ köttbullar, falukorv, torsk, lax, etc. Är inte mycket för stekar och biffar och sånt. Enligt mig tillhör det antingen överklass (sofistikerade blodiga stekar som är exakt 67.5 grader inuti) eller arbetarklass (fettdrypande flintastekar, helst marinerade i tändvätska).

Äter jag ute blir det oftast sånt jag inte orkar/kan laga själv, typ sushi. Eller burgare, pizza, falafelrulle, osv.

Är inget fel på korv i bröd enligt mig. Inget jag brukar laga till hemma, men gillar att åka ut och campa i naturen och då är korvgrillning över öppen eld halva nöjet.
Citera
2022-11-26, 23:52
Medlem
Tänk så här om jag rent hypotetiskt ”spontant” ska bjuda en barnlös övremedelklasskvinna i medelåldern som är välutbildad och jag verkligen vill få det att framstå som att jag vet vad jag gör och att det är den maten jag vanligtvis äter. Vad ska jag då öva på och vad ska jag ha för livsmedel i kylskåpet och vad kan jag så där enkelt svänga ihop? Och hur går man vidare om det blir fler spontana middagar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in