Citat:
Ursprungligen postat av
Godnattrunkaren
Vad äter man till vardags om man är övre medelklass med högskoleutbildning och respektabelt yrke och allt det där som hör övre medelklassen till; som hälsomedvetenhet och intresse för att äta naturliga råvaror och nyttiga livsmedel och den sociala signaleringen?
Jag tänker att mina matvanor är barnsliga. Köper all min mat på Picard och det är då mest färdiglagade rätter och bröd. Jag tror mitt anseende hos kolleger och kvinnor som jag skulle vilja attrahera inom den övre medelklassen kommer se ned på mig för att jag inte har för vana, kan eller vet hur man tillagar vardagsmat som är nyttig, hälsosam och som är det som den övre medelklassen äter.
Jag kan nog räkna mig till den typ av människor du menar.
Lagar för det mest enkel mat. Mycket "stekt röra utan recept" - typ olika grönsaker, rotfrukter och t.ex. kyckling, skär alltihop i bitar, stek i stekpanna och krydda med det man känner för just idag (t.ex. indiska kryddor, Thai-currypasta, etc.). Servera med ris, pasta, potatis eller som tacos. Äter rätt mycket vegetariskt, så då skippar jag helt enkelt bara kycklingen eller kör t.ex. djupfryst vegofärs eller jackfruit istället.
Ibland får jag för mig att följa recept, och då blir det mest husmanskost eller asiatiskt. Typ köttbullar, falukorv, torsk, lax, etc. Är inte mycket för stekar och biffar och sånt. Enligt mig tillhör det antingen överklass (sofistikerade blodiga stekar som är exakt 67.5 grader inuti) eller arbetarklass (fettdrypande flintastekar, helst marinerade i tändvätska).
Äter jag ute blir det oftast sånt jag inte orkar/kan laga själv, typ sushi. Eller burgare, pizza, falafelrulle, osv.
Är inget fel på korv i bröd enligt mig. Inget jag brukar laga till hemma, men gillar att åka ut och campa i naturen och då är korvgrillning över öppen eld halva nöjet.