2022-11-27, 11:03
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Jag är i gränslandet mellan överklass och medelklass. Jag äter mycket grönkål och ädelost varvat med proteindrinkar och steroider. Ungarna får falukorv och makaroner. Frugan gillar pizza.

HAHAHA!
Tren till frukost och toppat med en rejäl testospruta?

Hur kan man definiera sig som överklass och medelklass?
Jag måste uppenbart läsa på hur de här gränserna definieras?
Fungerar gränsdragningarna mellan klasstillhörigheter olika lokalt?
Gäller samma regler i Kalix som Helsingborg?

Kan man äta äggröra med vit tryffel utan att behöva bekänna sig till överklassen?
Likaså, kan man njuta en tunnbrödsrulle med dubbla grillade korvar utan att ingå i medelklass?

Hur funkar det här egentligen?
Citera
2022-11-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu vet jag inte vad du väger in i begreppet ”klimatpåverkan” men det är såklart bra att vi använder mindre gifter i tillverkningen av mat om det går.

Ett litet sidospår här är att jag är ganska ensam i bekantskapskretsen om att inte ägna mig åt klimathyckleri. Och jag begriper självklart att det är bra om vindruvorna inte är doppade i gift innan de åker in i munnen, men för de allra flesta handlar det oftast om att samla sociala statuspoäng genom att visa hur klimatmedveten man är.

Det räcker att skrapa lite på ytan för att se att det mestadels är show off och handlar om hur man vill uppfattas av sin omgivning. Ekomaten är inte klimatvänligare, däremot är många ekoprodukter bra för den biologiska mångfalden.
Citera
2022-11-27, 11:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ett litet sidospår här är att jag är ganska ensam i bekantskapskretsen om att inte ägna mig åt klimathyckleri. Och jag begriper självklart att det är bra om vindruvorna inte är doppade i gift innan de åker in i munnen, men för de allra flesta handlar det oftast om att samla sociala statuspoäng genom att visa hur klimatmedveten man är.

Det räcker att skrapa lite på ytan för att se att det mestadels är show off och handlar om hur man vill uppfattas av sin omgivning. Ekomaten är inte klimatvänligare, däremot är många ekoprodukter bra för den biologiska mångfalden.

Nu snackar du om ”klimatet” igen. Vet inte vad du väger in i detta begrepp.

Att jag väljer vissa ekologiska produkter handlar främst om att jag vill begränsa intaget av gifter i min egen kropp. Jag käkar såklart hellre hemodlade grönsaker som är obesprutade än grönsaker som besprutats med massa gifter och färdats kors och tvärs i lastbilar.
Citera
2022-11-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
HAHAHA!
Tren till frukost och toppat med en rejäl testospruta?

Hur kan man definiera sig som överklass och medelklass?
Jag måste uppenbart läsa på hur de här gränserna definieras?
Fungerar gränsdragningarna mellan klasstillhörigheter olika lokalt?
Gäller samma regler i Kalix som Helsingborg?

Kan man äta äggröra med vit tryffel utan att behöva bekänna sig till överklassen?
Likaså, kan man njuta en tunnbrödsrulle med dubbla grillade korvar utan att ingå i medelklass?

Hur funkar det här egentligen?

Det är klart att det kan kännas tramsigt och förlegat att diskutera klasskillnader, men har du något bättre förslag på hur man borde benämna olika grupper i samhället?

Låt oss säga att du vuxit upp i ett hem där ingen av föräldrarna har någon utbildning och att du har ett okvalificerat jobb som industriarbetare och är nyfiken på vad högutbildade akademiker som får fem gånger så mycket i lönekuvertet har för matvanor... hur skulle du formulera det för att få andra att förstå vilka grupper och skillnader du menar?
Citera
2022-11-27, 11:30
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Det är klart att det kan kännas tramsigt och förlegat att diskutera klasskillnader, men har du något bättre förslag på hur man borde benämna olika grupper i samhället?

Låt oss säga att du vuxit upp i ett hem där ingen av föräldrarna har någon utbildning och att du har ett okvalificerat jobb som industriarbetare och är nyfiken på vad högutbildade akademiker som får fem gånger så mycket i lönekuvertet har för matvanor... hur skulle du formulera det för att få andra att förstå vilka grupper och skillnader du menar?

Såklart att det finns skillnader.
Det är just de här glasklara gränserna - hur definieras dem och vad avgör om man är övre medelklass eller lägre överklass?

Räcker det med handsydda engelska skor och en fäbless för dyrt vin för att kunna få kalla sig övre medelklass?
Eller måste man född på fideikommiss?
Citera
2022-11-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vad är övre medelklassen ? Jag har inte riktigt greppat detta. Tex har jag en släkting som är snickare och vvs are med eget företag och han tjänar kosing mer än många högutbildade. En som driver och äger en ica butik med anställda kan tjäna rätt så bra ochså

Vissa som bara har ett mindre åkeri, eller är en större bonde med ganska så stor djurpark av kor, mekaniker som driver eget tjänar inga dåliga pengar heller när de avbetalat hela sin verksamhet efter några år

Gemensamt är att ingen av dem är högutbildade ev mångutbildade om de kan flera saker

Akademisk utbildning med tillhörande karriär, därav allt krångel och ängslighet runt den här samhällsklassen när det gäller allt från vad dom äter till vilka kläder dom bär.

Ica-handlare och åkeriägare gör sig icke besvär. Diskade direkt oavsett ekonomi och matvanor.

Citat:

Viss är det så, förmodligen därför dom har så mycket mag/tarm -relaterade problem och förhållandevis höga psykiska ohälsotal.

Människor mår helt enkelt inte bra av att gå runt och låtsas hela dagarna, först på jobbet (pk) och sen hemma med vännerna (social positionering)

Vilket leder till extra krångel med maten.

Äter man lunch ute där många akademiker käkar tar det alltid två eller tre gånger så lång tid att beställa maten pga att alla födoämnesallergier ska redas ut och varje enskild råvara spåras etc.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-27 kl. 11:40.
Citera
2022-11-27, 11:40
Medlem
Citat:
Det är just de här glasklara gränserna - hur definieras dem och vad avgör om man är övre medelklass eller lägre överklass?

Räcker det med handsydda engelska skor och en fäbless för dyrt vin för att kunna få kalla sig övre medelklass?

Den vanligaste tolkningen är ju bildningsnivå och bakgrund.
Men idag är det definitivt enklare att klättra rakt in i gruppen utan något av dessa kriterier. Titta tex på Klarnas grundare som är från en invandrarfamilj från Polen och nu bor i ett jättehus i Stocksund och därmed har biljett rakt in i finrummen.

Men det är väl bara bra att vi utvecklas och släpper det här med att vara från "fin familj"? Däremot kan ju bakgrund många gånger påverka våra val och hur vi väljer att leva våra liv.
Citera
2022-11-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Akademisk utbildning med tillhörande karriär, därav allt krångel och ängslighet runt den här samhällsklassen när det gäller allt från vad dom äter till vilka kläder dom bär.

Ica-handlare och åkeriägare gör sig icke besvär. Diskade direkt oavsett ekonomi och matvanor.

Viss är det så, förmodligen därför dom har så mycket mag/tarm -relaterade problem och förhållandevis höga psykiska ohälsotal.

Människor mår helt enkelt inte bra av att gå runt och låtsas hela dagarna, först på jobbet (pk) och sen hemma med vännerna (social positionering)

Vilket leder till extra krångel med maten.

Äter man lunch ute där många akademiker käkar tar det alltid två eller tre gånger så lång tid att beställa maten pga att alla födoämnesallergier ska redas ut och varje enskild råvara spåras etc.

Älskar din träffsäkerhet, du är spot on på mycket!
Citera
2022-11-27, 11:42
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Den vanligaste tolkningen är ju bildningsnivå och bakgrund.
Men idag är det definitivt enklare att klättra rakt in i gruppen utan något av dessa kriterier. Titta tex på Klarnas grundare som är från en invandrarfamilj från Polen och nu bor i ett jättehus i Stocksund och därmed har biljett rakt in i finrummen.

Men det är väl bara bra att vi utvecklas och släpper det här med att vara från "fin familj"? Däremot kan ju bakgrund många gånger påverka våra val och hur vi väljer att leva våra liv.

Klarna-Sebastian var ju ganska vass på Handels och hans föräldrar var ju också ganska välutbildade om jag inte minns fel.
Blir en Tech-miljardär automatiskt överklass?
Eller räcker bara pengarna till övre medelklass?
Citera
2022-11-27, 11:43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Akademisk utbildning, därav allt krångel och ängslighet runt den här samhällsklassen.

Ica-handlare och åkeriägare gör sig icke besvär.

Okej, då vet jag. Trodde det var en fråga om hur mycket inkomst eller förmögenhet man har
Men det är alltså utbildningsnivån som är nyckeln för övre medelklass el överklass
Citera
2022-11-27, 11:44
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Alltid undrat varför man inte äter fasan oftare. Är det ett hemligt svullande nuförtiden?
Citera
2022-11-27, 11:46
Medlem
Citat:

Född på fideikomiss så är man väl tydligt över gränsen till överklass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in