2022-11-20, 00:12
Medlem
particulum1s avatar
Vad vi vet hittills om livets uppkomst, dvs optimala astronomiska förhållanden mellan solar, planeter och gravitation som i sin tur i en lång process orsakar atmosfär, där sedan encelliga organismer utvecklas och delar sig för att utveckla det komplexa liv vi ser idag, så spelar lidandet som vi är bekanta med inte någon fundamental roll för att liv ska uppstå så som jag ser det, utan är snarare en konsekvens utav det.

Med det sagt är jag inte kapabel att förstå om planeter eller solar lider, inte heller om mikroskopiska organismer gör det.

Min nuvarande förståelse om liv säger dock att lidande inte är nödvändigt för att liv ska finnas, därav heller inte att lidande är fundamentalt.
Citera
2022-11-20, 08:40
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Vad vi vet hittills om livets uppkomst, dvs optimala astronomiska förhållanden mellan solar, planeter och gravitation som i sin tur i en lång process orsakar atmosfär, där sedan encelliga organismer utvecklas och delar sig för att utveckla det komplexa liv vi ser idag, så spelar lidandet som vi är bekanta med inte någon fundamental roll för att liv ska uppstå så som jag ser det, utan är snarare en konsekvens utav det.

Med det sagt är jag inte kapabel att förstå om planeter eller solar lider, inte heller om mikroskopiska organismer gör det.

Min nuvarande förståelse om liv säger dock att lidande inte är nödvändigt för att liv ska finnas, därav heller inte att lidande är fundamentalt.

Varför finns då rovdjur? Om lidandet är onödigt,deras byten lägger sej inte ned och blir frivilligt uppätna.All evolution är lidande vad är så svårt att förstå??
Citera
2022-11-20, 16:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Varför finns då rovdjur? Om lidandet är onödigt,deras byten lägger sej inte ned och blir frivilligt uppätna.All evolution är lidande vad är så svårt att förstå??

Att sträcka sig såpass långt att påstå att lidande är onödigt gör jag inte, lidande såväl som andra fenomen som uppkommit genom evolution spelar givetvis sin roll, men det är inte samma sak som att påstå att lidande är fundamentalt för att liv ska bli till.
Citera
2022-11-23, 00:39
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Ge exempel på lidande.

Kallar du exempelvis hunger för lidande så visst.
Men talar du om exempelvis depression för lidande så förklara gärna för mig hur det är en kraft för att överleva osv.
Depression kan du slippa genom att känna Gud.
Citera
2022-11-23, 01:26
Medlem
Lidandet är fundamentalt för medvetna organismer. Lidandet har uppstått som mekanism för att motivera oss att göra evolutionärt fördelaktiga saker.

Alla medvetna beslut vi någonsin fattar går bara ut på att vi själva ska undvika lidande, att försöka kryssa oss förbi den så gott det går. Detta är i grund och botten det enda som motiverar oss, den enda mening som finns i våra liv.
Citera
2022-11-23, 10:58
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Depression kan du slippa genom att känna Gud.

Nej.
Citera
2022-11-23, 21:27
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Nej.
Då känner du inte Gud och vill inte veta av Honom. Du har ingen anledning att vara deprimerad.
Citera
2022-11-24, 10:15
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Då känner du inte Gud och vill inte veta av Honom. Du har ingen anledning att vara deprimerad.
Varför skulle jag inte ha en anledning?
Lever vi i den perfekta tiden?
Citera
2022-11-24, 13:26
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Varför skulle jag inte ha en anledning?
Lever vi i den perfekta tiden?
Jesus är ju här
Nej jag bara "höftade"lite när jag skrev det förut. Jag är ledsen. Försöker lära mig. Klart man får och kan vara deppig ..

Men jag tror Jesus Kristus Gud, kan nära på befria oss från sånt. Rätt emottagen.

Finns ju svar till det mesta iaf.
Citera
2022-11-24, 18:15
Bannlyst
Citat:
En del av de som söker Gud får genomgå själens mörka natt då ingenting verkar kunna skänka dem någon form av glädje, inte ens Gud.
Finns flera helgon och munkar som skrivit om det.
Citera
2022-11-24, 18:29
Medlem
Lidande är onödigt lite hunger är bra så man vet att man ska äta
Citera
2022-11-24, 22:40
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Lidandet är fundamentalt för medvetna organismer. Lidandet har uppstått som mekanism för att motivera oss att göra evolutionärt fördelaktiga saker.

Jag har lagt märke till en sak. absinten ställer sällan frågor till andra.
Han behöver inte det eftersom han har alla svar
Helt otrolig person. Fascinerande.
Senast redigerad av RobertEriksson99 2022-11-24 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in