2022-11-17, 08:46
Medlem
staticages avatar
[quote=a-mortal|82436283]Du har fel. Växter kan inte lida.[/QUOTE

Länka bevis för det.
Citera
2022-11-17, 09:14
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykadeluxe
Jag antar att du har problem med din självkänsla om du blir glad och får livslust när du ser nedbrutna människor. Jag blir inte direkt påverkad när jag ser alla människor inne på centralstationen som är hemlösa..jag blir snarare ganska fundersam och frustrerad över att dom är hemlösa utan att missbruka droger?!!!? Hur kan man välja det nyktra livet i ett sånt piss -läge i livet…ett mer ångestladdat ställe har jag aldrig sett än på centralstationen i Stockholm under natten.

Hur som helst, det glädjer mig inte att se dessa individer slösa bort livet på att vara hemlös icke-missbrukare…det är väldigt tydliga psykopatiska drag att glädjas åt
Kanske vi alla har problem med självkänsla.
Och vi alla har drag av psykopater.

Givetvis ger synen av nedbrutna människor många känslor .
Men dom flesta förnekar att dom gillar det.
Varför annars sitter du här på flashback och längtar efter nästa tråd om mord och våldtäkt?
Citera
2022-11-17, 10:24
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Länka bevis för det.
http://www.anderhag.net/undervisning...axtanatomi.pdf
De saknar hjärna, alltså kan de inte lida.
Citera
2022-11-17, 10:35
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
http://www.anderhag.net/undervisning...axtanatomi.pdf
De saknar hjärna, alltså kan de inte lida.

Inget bevis alls,vi kan inte ens förklara hur vi själva fungerar,mer än att man kan se neuroner blixtra till.
Citera
2022-11-17, 10:37
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Lidande är nog mestadels onödigt.
Nej. Lidandet är till mestadels nödvändigt.
Citera
2022-11-17, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Nej. Lidandet är till mestadels nödvändigt.

Nej. Lidandet är mestadels onödigt.
Citera
2022-11-17, 19:33
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Utan lidande finns inget liv.
Lidandet är den kraft som får livet att explodera av kraft och skapar viljan att utvecklas,anpassa,överleva.
För att inte skapa onödiga inlägg,med liv menar jag allt liv,människor,djur,växter etc.

Hur drar du slutsatsen att utan lidande finns inget liv?

Menar du att livet inte kunde uppstå utan lidande? Lidande fanns väl inte innan medvetandet?

Vad är det med lidande som framkallar liv?

Vad, i något icke levande, framkallar liv vid påsått lidande?
Senast redigerad av forumuser 2022-11-17 kl. 19:36.
Citera
2022-11-17, 21:18
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Inget bevis alls,vi kan inte ens förklara hur vi själva fungerar,mer än att man kan se neuroner blixtra till.
Du verkar ha noll koll på biologi. Neuronerna blixtrar inte alls, det är med joner, jonkanaler och pumpar som signalen uppstår.
Citera
2022-11-18, 12:13
Medlem
Citat:
Att vi bryts ned fysiskt är oundvikligt därför vi reproducerar oss.Mentalt lidande är orelevant eftersom det lidandet bara är dagdrömmar.
Du menar t ex att om terrängen förändras där en art av salamandersläktet lever, så att de inte kan leta efter mat, lider dessa och då försöker de ta sej fram så bra det går, och de som är bäst på det, överlever, och så blir salamandern bättre på att klättra.

Och att det är sådana situationer som under årmiljonerna gjort att planeten befolkats med mer och mer avancerade livsformer

Det är alla drivkrafter som får livet att avancera, altså även njutning t ex.
Citera
2022-11-18, 17:01
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DETONERADE.DROMMAR
Du menar t ex att om terrängen förändras där en art av salamandersläktet lever, så att de inte kan leta efter mat, lider dessa och då försöker de ta sej fram så bra det går, och de som är bäst på det, överlever, och så blir salamandern bättre på att klättra.

Och att det är sådana situationer som under årmiljonerna gjort att planeten befolkats med mer och mer avancerade livsformer

Det är alla drivkrafter som får livet att avancera, altså även njutning t ex.

Precis,det jag menar utan lidande finns ingen kraft som utvecklar och tar sej framåt,håller inte med om njutning att det för saker framåt snarare får det att stagnera.
Citera
2022-11-19, 11:06
Medlem
Citat:
Precis,det jag menar utan lidande finns ingen kraft som utvecklar och tar sej framåt,håller inte med om njutning att det för saker framåt snarare får det att stagnera.

Då ser du för snävt på njutning
Njutningen från att ha Sex t ex får oss att göra barn och får oss att leta efter den mest attraktiva partnern
Det finns många andra sorters njutning som får livet att bli mer avancerat precis som lidande gör.

Det är konstigt att det var så få som förstod vart du ville komma med trådstartsfrågeställningen det var inte en avancerad frågeställning och den var placerad i filosofisektionen så jag tycker det borde vara rätt uppenbart vad du menade

Fb saknar kanske ett visst mått filosofiska talanger?
Senast redigerad av DETONERADE.DROMMAR 2022-11-19 kl. 11:12.
Citera
2022-11-19, 22:10
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DETONERADE.DROMMAR
Då ser du för snävt på njutning
Njutningen från att ha Sex t ex får oss att göra barn och får oss att leta efter den mest attraktiva partnern
Det finns många andra sorters njutning som får livet att bli mer avancerat precis som lidande gör.

Det är konstigt att det var så få som förstod vart du ville komma med trådstartsfrågeställningen det var inte en avancerad frågeställning och den var placerad i filosofisektionen så jag tycker det borde vara rätt uppenbart vad du menade

Fb saknar kanske ett visst mått filosofiska talanger?

Blivit portad här och kan inte skriva inlägg i vissa trådar,fått många svar att jag inte följer någon filosofisk skola.Vad är då meningen med filosofi överhuvudtaget,om man inte har förmågan att bryta sej ur boxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in