• 1
  • 2
2022-11-16, 09:40
Medlem
staticages avatar
Utan lidande finns inget liv.
Lidandet är den kraft som får livet att explodera av kraft och skapar viljan att utvecklas,anpassa,överleva.
För att inte skapa onödiga inlägg,med liv menar jag allt liv,människor,djur,växter etc.
Citera
2022-11-16, 09:43
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Lidandet är den kraft som får livet att explodera av kraft och skapar viljan att utvecklas,anpassa,överleva.
För att inte skapa onödiga inlägg,med liv menar jag allt liv,människor,djur,växter etc.

Ge exempel på lidande.

Kallar du exempelvis hunger för lidande så visst.
Men talar du om exempelvis depression för lidande så förklara gärna för mig hur det är en kraft för att överleva osv.
Citera
2022-11-16, 09:44
Medlem
grungewhores avatar
Lidandet är oundvikligt. Därför är det viktigt att inte utveckla attachement till sitt lidande utan acceptans. Det är detta som är antitesen till identitetspolitiken som gör lidandet till det enda centrala i ditt liv.
Citera
2022-11-16, 09:46
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Ge exempel på lidande.

Kallar du exempelvis hunger för lidande så visst.
Men talar du om exempelvis depression för lidande så förklara gärna för mig hur det är en kraft för att överleva osv.

Depression är tron på berättelsen skapat av tankar.Så nej drömscenarion i människor räknar jag inte som lidande.
Citera
2022-11-16, 09:53
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Depression är tron på berättelsen skapat av tankar.Så nej drömscenarion i människor räknar jag inte som lidande.

Nja det är väl oftast så att när man lever långt bort ifrån människans vilda natur och behov sånt uppstår och inte för tankar.
Depressionen som lidande är destruktivt men de på sätt o vis rättar till i ledet för livet som helhet på planeten, då detta nya liv hos människan är destruktivt.

Så svar på din fråga är väl att det mer är som riktlinjer men man måste inte lida för att leva, sånt kan man klara sig bra på genom instinkter.
Men det är ju också att dra gränsen vad lidande innebär, en bebis kan storgråta för att den är hungrig eller trött , såna småsaker som man som vuxen hanterar.
Det som vi vuxna inte hanterar är faktiskt över våran naturliga nivå.

Lidandet är så ett tecken på att de faktiskt förekommer destruktivt beteende än att de förhindrar det.
Citera
2022-11-16, 09:58
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag instämmer men skulle nog använda ordet ”prövningar” istället för lidande.
Citera
2022-11-16, 10:09
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag instämmer men skulle nog använda ordet ”prövningar” istället för lidande.

Vi kan också säga att yang behöver ying.
Citera
2022-11-16, 10:26
Medlem
Citat:

Lidande kan också bryta ned människan totalt, det händer överallt, dagligen. Både fysiskt och mentalt, emotionellt, lidande.

Att lidandet förädlar människan är bara gammalt struntprat, liksom bibelns eländiga berättelse om Job och Guds prövningar. Lidande deformerar själen och ger otrevliga konsekvenser för samhället.

Lidande i alla former bör undvikas, både för jaget och dess medmänniskor, punkt slut.
Citera
2022-11-16, 10:27
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Vi kan också säga att yang behöver ying.

True!
Citera
2022-11-16, 10:28
Medlem
proconsuls avatar
Pain is inevitable, suffering is optional.
Citera
2022-11-16, 11:33
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Lidande kan också bryta ned människan totalt, det händer överallt, dagligen. Både fysiskt och mentalt, emotionellt, lidande.

Att lidandet förädlar människan är bara gammalt struntprat, liksom bibelns eländiga berättelse om Job och Guds prövningar. Lidande deformerar själen och ger otrevliga konsekvenser för samhället.

Lidande i alla former bör undvikas, både för jaget och dess medmänniskor, punkt slut.
När jag ser nedbrutna människor så blir jag glad och får livslust.
Utan dom skulle jag bli nedbruten.
🤗

Precis så växer blommor.
Bland de nedbrutna.

Andra människors lidande förädlar mig.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2022-11-16 kl. 11:38.
Citera
2022-11-16, 11:37
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox

Att vi bryts ned fysiskt är oundvikligt därför vi reproducerar oss.Mentalt lidande är orelevant eftersom det lidandet bara är dagdrömmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in