2022-11-15, 00:26
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Sparar till FIRE (financial independence retire early) s jag lgger undan mer n 50% av nettolnen varje mnad sedan 4-5 r tillbaka.

Hoppas p pension vid 50.
50, tvi vale! Det r fr lnge det med. Orka kmpa i vad, 15 r... Men vad ska man gra, bttre n inget.
Citera
2022-11-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
50, tvi vale! Det r fr lnge det med. Orka kmpa i vad, 15 r... Men vad ska man gra, bttre n inget.

Ja ju tidigare desto bttre men ven 50 kan bli svrt fr mig. I vrsta fall blir det vid 55. Om jag inte vinner p lotto frsts.
Citera
2022-11-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ja ju tidigare desto bttre men ven 50 kan bli svrt fr mig. I vrsta fall blir det vid 55. Om jag inte vinner p lotto frsts.
Du fr downsize:a och flytta in i ett tiny house, s kan du nog g p dagen! nnu mer effektfullt om du flyttar frn USA till ngot billigare land sderut.
Citera
2022-11-15, 08:38
Medlem
Tnkte g i pension vid 55, kpa nn lgenhet i sdra Europa, bo i Sverige mellan oktober - april vill man absolut inte gra.. fyfan. Mrkt, kallt och jvligt.
Citera
2022-11-15, 09:27
Medlem
Sjukdom, arbetslshet, separation eller ngot i omvrdlen, det r s mycket som kan frndra den ekonomiska situationen till det smre fr ett hushll s spara bara fr sparandes skull r inte fel. Man behver ju inte spendera s fort man har lite kulor p banken.
Har sjlv en rejl buffert och ett lpande sparande som ett skydd mot ovntade utgifter eller hndelser.
Citera
2022-11-16, 05:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Sparar till FIRE (financial independence retire early) s jag lgger undan mer n 50% av nettolnen varje mnad sedan 4-5 r tillbaka.

Hoppas p pension vid 50.

Citat:
Hur kalkylerar du?

Jag har ett stort spreadsheet dr jag kan fippla med variabler som rnta, avkastning, utgifter, tidshorisont, livslngd osv osv. Jag kan f ihop ett scenario med hyfsat tidig pension dr jag lever OK* om allt tuggar p ungefr med samma avkastning och rntor och skatter som de senaste 30 ren (lite olika fr olika variabler). Det hela stupar dock alltid p att det finns fr mycket oskerhet i de dr variablerna och att man mste ha en helvetes buffert om man skall ta hjd fr vad som mycket vl kan hnda (t ex havererat ktenskap och drmed halverade tillgngar). Samt att man mste utg ifrn att om man hoppar av s kan man inte senare komma tillbaka p samma stlle i karrirstegen utan som bst fr man ngon sorts meddelln.

*Vad som r OK r frsts en avgrande bit. Men om man antar bekvmt medelklassliv med betalt boende i sldderfritt omrde, tillgng till bra sjukvrd och skolor (inklusive universitet) fr familjen samt pengar till intressen och resor s blir bara det rejla pengar. Den som vill flytta in i en van och f energi frn att skapa biogas genom att kompostera sin egen avfring kan frsts klara sig med mindre men det r inte riktigt vad jag tnker mig.
Citera
2022-11-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Hur kalkylerar du?

Jag har ett stort spreadsheet dr jag kan fippla med variabler som rnta, avkastning, utgifter, tidshorisont, livslngd osv osv. Jag kan f ihop ett scenario med hyfsat tidig pension dr jag lever OK* om allt tuggar p ungefr med samma avkastning och rntor och skatter som de senaste 30 ren (lite olika fr olika variabler). Det hela stupar dock alltid p att det finns fr mycket oskerhet i de dr variablerna och att man mste ha en helvetes buffert om man skall ta hjd fr vad som mycket vl kan hnda (t ex havererat ktenskap och drmed halverade tillgngar). Samt att man mste utg ifrn att om man hoppar av s kan man inte senare komma tillbaka p samma stlle i karrirstegen utan som bst fr man ngon sorts meddelln.

*Vad som r OK r frsts en avgrande bit. Men om man antar bekvmt medelklassliv med betalt boende i sldderfritt omrde, tillgng till bra sjukvrd och skolor (inklusive universitet) fr familjen samt pengar till intressen och resor s blir bara det rejla pengar. Den som vill flytta in i en van och f energi frn att skapa biogas genom att kompostera sin egen avfring kan frsts klara sig med mindre men det r inte riktigt vad jag tnker mig.

Jag har inte gjort det srskilt serist s jag kr helt enkelt 4% regeln. Dvs att man ska leva p 4% av sina tillgngar per r och att pengarna d ska rcka fr evigt.

Jag tnker mig 3 miljoner dollar som den punkt d jag ska serist fundera p att sluta jobba. Jag satsar mot Fat FIRE dvs leva ett gott liv med resor och god mat osv.
Citera
2022-11-16, 12:29
Medlem
Kan tala fr mig sjlv - accepterar att varje krona ink lpande avkastning fr rinna ut.

Blir det ngot ver r det bonus o de placeras p brsen - rkade bli 50 k ver p tv r nu 2022-
hade det inte blivit ngot hade detta nd varit ok - la dessa pengar p Pricer o Ferronordic. Bda har gtt bra.

Lever juste med juse bil juste boende o riktig mat - ingen jvla husmanskostskit.

Detta kostar - men r en hlsofrga. Men kostar nd begrnsat - man kan inte ta mer n att magen blir full.

Fr jag inga pengar ver - so what d blir allt sparande genom vrdekningar i Pricer o Ferronordic
plus de andra bolag jag har. Rcker inte pengarna till mitt hgre liv - tja d blir jag vl tvungen att slja av lite eller belna bostad - till slut s dr jag o det finns ingen lag som sger att man mste d rik
Citera
2022-11-16, 18:28
Medlem
Finansiell trygghet, att slippa bry sig om pengar r jvligt sknt (tror jag..)
Citera
2022-11-17, 10:01
Medlem
S bra frga. Vet faktiskt inte men har inget behov av att brnna pengar p skit/ondiga saker.
Min/vr pension r tryggad, barnen har ftt hjlp med startkapital till boende.
Tror att det blir en vana att spara/vara frsiktig med pengar om man har frsttt det dr med hur hrt man faktiskt jobbar fr varje krona. Jag kan absolut g in i en affr och handla nstan vad jag vill men i huvet s r det nd s att oj r den jackan vrd att jobba 40 timmar fr. Jag omvandlar ofta pengar till arbetstid och tycker min tid r vrd mer n prylar.
Vill jag jobba 1 timme fr att ta frsk kycklingfile eller lgger jag 2,5 min och styckar upp en hel frsk kyckling sjlv.
Citera
2022-11-17, 17:48
Medlem
Gillar man inte att brnna pengar p skit s sparar man ju per automatik. Vet inte varfr man skulle behva ngon som helst anledning till att inte kyssa kommersens rvhl.
Citera
2022-11-17, 20:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har en flickvn som frsrjer sig sjlv. Ungarna r utflugna och visst kostar barn pengar.

r inte det vanligt menar du att flickvnner frsrjer sig sjlva?
Vem fan vill ha en flickvn som inte kan frsrja sig sjlv🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in