Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Sparar till FIRE (financial independence retire early) s jag lgger undan mer n 50% av nettolnen varje mnad sedan 4-5 r tillbaka.
Hoppas p pension vid 50.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Ja ju tidigare desto bttre men ven 50 kan bli svrt fr mig. I vrsta fall blir det vid 55. Om jag inte vinner p lotto frsts.
Hur kalkylerar du?
Jag har ett stort spreadsheet dr jag kan fippla med variabler som rnta, avkastning, utgifter, tidshorisont, livslngd osv osv. Jag kan f ihop ett scenario med hyfsat tidig pension dr jag lever OK* om allt tuggar p ungefr med samma avkastning och rntor och skatter som de senaste 30 ren (lite olika fr olika variabler). Det hela stupar dock alltid p att det finns fr mycket oskerhet i de dr variablerna och att man mste ha en helvetes buffert om man skall ta hjd fr vad som mycket vl kan hnda (t ex havererat ktenskap och drmed halverade tillgngar). Samt att man mste utg ifrn att om man hoppar av s kan man inte senare komma tillbaka p samma stlle i karrirstegen utan som bst fr man ngon sorts meddelln.
*Vad som r OK r frsts en avgrande bit. Men om man antar bekvmt medelklassliv med betalt boende i sldderfritt omrde, tillgng till bra sjukvrd och skolor (inklusive universitet) fr familjen samt pengar till intressen och resor s blir bara det rejla pengar. Den som vill flytta in i en van och f energi frn att skapa biogas genom att kompostera sin egen avfring kan frsts klara sig med mindre men det r inte riktigt vad jag tnker mig.