2022-11-15, 00:26
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Sparar till FIRE (financial independence retire early) så jag lägger undan mer än 50% av nettolönen varje månad sedan 4-5 år tillbaka.

Hoppas på pension vid 50.
50, tvi vale! Det är för länge det med. Orka kämpa i vad, 15 år... Men vad ska man göra, bättre än inget.
Citera
2022-11-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
50, tvi vale! Det är för länge det med. Orka kämpa i vad, 15 år... Men vad ska man göra, bättre än inget.

Ja ju tidigare desto bättre men även 50 kan bli svårt för mig. I värsta fall blir det vid 55. Om jag inte vinner på lotto förstås.
Citera
2022-11-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ja ju tidigare desto bättre men även 50 kan bli svårt för mig. I värsta fall blir det vid 55. Om jag inte vinner på lotto förstås.
Du får downsize:a och flytta in i ett tiny house, så kan du nog gå på dagen! Ännu mer effektfullt om du flyttar från USA till något billigare land söderut.
Citera
2022-11-15, 08:38
Medlem
Tänkte gå i pension vid 55, köpa nån lägenhet i södra Europa, bo i Sverige mellan oktober - april vill man absolut inte göra.. fyfan. Mörkt, kallt och jävligt.
Citera
2022-11-15, 09:27
Medlem
Sjukdom, arbetslöshet, separation eller något i omvärdlen, det är så mycket som kan förändra den ekonomiska situationen till det sämre för ett hushåll så spara bara för sparandes skull är inte fel. Man behöver ju inte spendera så fort man har lite kulor på banken.
Har själv en rejäl buffert och ett löpande sparande som ett skydd mot oväntade utgifter eller händelser.
Citera
2022-11-16, 05:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Sparar till FIRE (financial independence retire early) så jag lägger undan mer än 50% av nettolönen varje månad sedan 4-5 år tillbaka.

Hoppas på pension vid 50.

Citat:
Hur kalkylerar du?

Jag har ett stort spreadsheet där jag kan fippla med variabler som ränta, avkastning, utgifter, tidshorisont, livslängd osv osv. Jag kan få ihop ett scenario med hyfsat tidig pension där jag lever OK* om allt tuggar på ungefär med samma avkastning och räntor och skatter som de senaste 30 åren (lite olika för olika variabler). Det hela stupar dock alltid på att det finns för mycket osäkerhet i de där variablerna och att man måste ha en helvetes buffert om man skall ta höjd för vad som mycket väl kan hända (t ex havererat äktenskap och därmed halverade tillgångar). Samt att man måste utgå ifrån att om man hoppar av så kan man inte senare komma tillbaka på samma ställe i karriärstegen utan som bäst får man någon sorts meddellön.

*Vad som är OK är förstås en avgörande bit. Men om man antar bekvämt medelklassliv med betalt boende i slödderfritt område, tillgång till bra sjukvård och skolor (inklusive universitet) för familjen samt pengar till intressen och resor så blir bara det rejäla pengar. Den som vill flytta in i en van och få energi från att skapa biogas genom att kompostera sin egen avföring kan förstås klara sig med mindre men det är inte riktigt vad jag tänker mig.
Citera
2022-11-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Hur kalkylerar du?

Jag har ett stort spreadsheet där jag kan fippla med variabler som ränta, avkastning, utgifter, tidshorisont, livslängd osv osv. Jag kan få ihop ett scenario med hyfsat tidig pension där jag lever OK* om allt tuggar på ungefär med samma avkastning och räntor och skatter som de senaste 30 åren (lite olika för olika variabler). Det hela stupar dock alltid på att det finns för mycket osäkerhet i de där variablerna och att man måste ha en helvetes buffert om man skall ta höjd för vad som mycket väl kan hända (t ex havererat äktenskap och därmed halverade tillgångar). Samt att man måste utgå ifrån att om man hoppar av så kan man inte senare komma tillbaka på samma ställe i karriärstegen utan som bäst får man någon sorts meddellön.

*Vad som är OK är förstås en avgörande bit. Men om man antar bekvämt medelklassliv med betalt boende i slödderfritt område, tillgång till bra sjukvård och skolor (inklusive universitet) för familjen samt pengar till intressen och resor så blir bara det rejäla pengar. Den som vill flytta in i en van och få energi från att skapa biogas genom att kompostera sin egen avföring kan förstås klara sig med mindre men det är inte riktigt vad jag tänker mig.

Jag har inte gjort det särskilt seriöst så jag kör helt enkelt 4% regeln. Dvs att man ska leva på 4% av sina tillgångar per år och att pengarna då ska räcka ”för evigt”.

Jag tänker mig 3 miljoner dollar som den punkt då jag ska seriöst fundera på att sluta jobba. Jag satsar mot ”Fat FIRE” dvs leva ett gott liv med resor och god mat osv.
Citera
2022-11-16, 12:29
Medlem
Kan tala för mig själv - accepterar att varje krona ink löpande avkastning får rinna ut.

Blir det något över är det bonus o de placeras på börsen - råkade bli 50 k över på två år nu 2022-
hade det inte blivit något hade detta ändå varit ok - la dessa pengar på Pricer o Ferronordic. Båda har gått bra.

Lever juste med juse bil juste boende o riktig mat - ingen jävla husmanskostskit.

Detta kostar - men är en hälsofråga. Men kostar ändå begränsat - man kan inte äta mer än att magen blir full.

Får jag inga pengar över - so what då blir allt sparande genom värdeökningar i Pricer o Ferronordic
plus de andra bolag jag har. Räcker inte pengarna till mitt högre liv - tja då blir jag väl tvungen att sälja av lite eller belåna bostad - till slut så dör jag o det finns ingen lag som säger att man måste dö rik
Citera
2022-11-16, 18:28
Medlem
Finansiell trygghet, att slippa bry sig om pengar är jävligt skönt (tror jag..)
Citera
2022-11-17, 10:01
Medlem
Såå bra fråga. Vet faktiskt inte men har inget behov av att bränna pengar på skit/onödiga saker.
Min/vår pension är tryggad, barnen har fått hjälp med startkapital till boende.
Tror att det blir en vana att spara/vara försiktig med pengar om man har förstått det där med hur hårt man faktiskt jobbar för varje krona. Jag kan absolut gå in i en affär och handla nästan vad jag vill men i huvet så är det ändå så att oj är den jackan värd att jobba 40 timmar för. Jag omvandlar ofta pengar till arbetstid och tycker min tid är värd mer än prylar.
Vill jag jobba 1 timme för att äta färsk kycklingfile eller lägger jag 2,5 min och styckar upp en hel färsk kyckling själv.
Citera
2022-11-17, 17:48
Medlem
Gillar man inte att bränna pengar på skit så sparar man ju per automatik. Vet inte varför man skulle behöva någon som helst anledning till att inte kyssa kommersens rövhål.
Citera
2022-11-17, 20:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har en flickvän som försörjer sig själv. Ungarna är utflugna och visst kostar barn pengar.

Är inte det vanligt menar du att flickvänner försörjer sig själva?
Vem fan vill ha en flickvän som inte kan försörja sig själv🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in