Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Sparar till FIRE (financial independence retire early) så jag lägger undan mer än 50% av nettolönen varje månad sedan 4-5 år tillbaka.
Hoppas på pension vid 50.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Ja ju tidigare desto bättre men även 50 kan bli svårt för mig. I värsta fall blir det vid 55. Om jag inte vinner på lotto förstås.
Hur kalkylerar du?
Jag har ett stort spreadsheet där jag kan fippla med variabler som ränta, avkastning, utgifter, tidshorisont, livslängd osv osv. Jag kan få ihop ett scenario med hyfsat tidig pension där jag lever OK* om allt tuggar på ungefär med samma avkastning och räntor och skatter som de senaste 30 åren (lite olika för olika variabler). Det hela stupar dock alltid på att det finns för mycket osäkerhet i de där variablerna och att man måste ha en helvetes buffert om man skall ta höjd för vad som mycket väl kan hända (t ex havererat äktenskap och därmed halverade tillgångar). Samt att man måste utgå ifrån att om man hoppar av så kan man inte senare komma tillbaka på samma ställe i karriärstegen utan som bäst får man någon sorts meddellön.
*Vad som är OK är förstås en avgörande bit. Men om man antar bekvämt medelklassliv med betalt boende i slödderfritt område, tillgång till bra sjukvård och skolor (inklusive universitet) för familjen samt pengar till intressen och resor så blir bara det rejäla pengar. Den som vill flytta in i en van och få energi från att skapa biogas genom att kompostera sin egen avföring kan förstås klara sig med mindre men det är inte riktigt vad jag tänker mig.