• 1
  • 2
2022-11-13, 21:46
Medlem
Silvermoons avatar
Jag har nyligen kpt min frsta bostad, grejen som jag sparat till under mnga r.
Har ny-ish bil och en hobby som betalar fr sig sjlv via sidofretag.

Satt just och funderade p vad man nu ska spara till, om man ens behver spara lngre, utom mjligen till "smsaker" fr ngra tiotusen?
Pension? Mjah, har redan bra pension via jobb och tnker nd inte g i pension frrn jag verkligen mste...

Vad har ni fr sparml, ni som redan har "de stora sakerna i livet"?
Citera
2022-11-13, 21:50
Medlem
Mailmanss avatar
Buffert?
Resor?
Ny bil fr framtiden?
Grsklippare?

Mrklig frga..
Citera
2022-11-13, 21:51
Medlem
pinnpelle88s avatar
S man kan investera och g i pension runt 35.
Citera
2022-11-13, 22:07
Medlem
Sparar till nya fordon och mer leksaker. En till mc kanske. Eller varfr inte en sommarbil. Men alltid bra att spara till framtiden.
Citera
2022-11-13, 22:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon

Satt just och funderade p vad man nu ska spara till, om man ens behver spara lngre, utom mjligen till "smsaker" fr ngra tiotusen?
Pension? Mjah, har redan bra pension via jobb och tnker nd inte g i pension frrn jag verkligen mste...

Jag har ett hus som r vrderat till 6 miljoner, har ln p 565 tusen, helt ok. Har ungefr 6 miljoner i kontanter. Vet inte riktigt vad jag ska gra av med dem. Jag tnker inte heller g i pension frrn jag vet vad som r bst fr mig! Om jag dr s fr mina ungar en miljon till i livfrskring. sch rligt talat s skiter jag i om det tar slut idag eller imorgon. Dremot bryr jag mig om vad allene man tycker och tnker. Har ett par miljoner p ingng frn min mor, jag nskar att hon verlever mig och gr ngot gott fr pengarna. Min mamma r 81 och viril som en tonring!
Citera
2022-11-13, 22:39
Medlem
Gynekologstols avatar
Sjlv sparar jag s att jag kan gra en fuck off till vem jag vill. Inte fr att jag knner att jag behver gra en fuck off i nulget, men man vet aldrig vad framtiden har att bjuda p.
Citera
2022-11-13, 22:44
Alltid bra att spara upp en buffert. srskilt om du ska ha familj senare.

Spara till resor.

Annars kan du vl amortera lnet(lnen) dina.
Citera
2022-11-13, 22:48
Medlem
Ekonomisk skerhet.

Sknt att ha ngra hundra tusen p banken nr det blir smre tider, som nu, allting gr upp i pris, srskilt mat och el. Sknt att kunna fortstta kpa den mat man vill och inte behva oroa sig fr elpriset.
Citera
2022-11-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon

Nr 1 - Buffert.
Fr att slippa dra p dig ondiga utgifter vid lngvarig sjukdom, arbetslshet, trasig bil, vattenskada, osv osv osv.

Nr 2 - Ekonomisk frihet fr att sjlv bestmma om du vill g till jobbet, istllet fr att du behver g till jobbet. Det r tv vldigt olika saker om man nu inte lskar sitt jobb men ven d kan det ju vara bra att kunna vlja sjlv.
Citera
2022-11-13, 23:36
Medlem
Inkommers avatar
Du kommer vilja ha nytt boende och ny bil om ngra r. Spara till det.
Citera
2022-11-13, 23:37
Medlem
Lyzzas avatar
Jag som redan r pensionr sparar till snickaren, igen (har nyligen bestllt ytterdrr nr. 2 p avbetalning rntefritt).

Vedssongen, bilskatten, sop, slam, sot rkningarna. Lgger dom p en egen post i budgeten. S slipper man tnka p det. Bara att hala fram nr det r dags.

Har nyligen kpt stl-yttertrappa till uthuset fr sparpengar. Fanns bara en gammal trgrej som var livsfarlig.

Nsta blir vl en ny/begagnad hydrofor i stllet fr hydropressen som alltid krnglar + lite rr mm.

Ja det finns mycket att spara till.
Citera
2022-11-14, 00:11
Medlem
Just nu garagebygge, nr det r klart blir det mest kad amortering och buffert.

Behver jag ny vardagsbil lgger jag 25-30k, underhller dem sjlv och har inget behov av ngot nyare.

Har inte heller ngot behov av att g i pension tidigare, s ser inget syfte att spara en massa fr det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in