* Alltid en neger som är hjälten
* Hollywood däck (Specialtillverkade däck som man får däcktjut på allt underlag t.ex. en gräsmatta)
* Superteknologiska dataprogram som kan ta en bild som har hur dålig kvalitet som helst och få super kvalitet på den
* Att alltid boven förklarar varför han har gjort dådet. Som i CSI t.ex. där mördarna alltid ska berätta för poliserna varför dom har mördat personen.
* När hjälten har världens största lungor och kan simma under vattnet i flera mil utan att gå upp och ta luft för bovarna jagar han i en båt med kulspruta.
* Flyplan som är påväg att krasha och hjälten lyckas alltid få planet att lyfta igen när det är 1 meter kvar till backen.
Jag tycker att det är lite irriterande när "den onda" nästan alltid dör eller på något sätt förlorar i slutet av filmen även om man tycker om den personen bättre än huvudpersonen (som oftast är den gode). Det är många filmer jag hade velat se "den onda" vinna för omväxlingsskull, vissa filmer hade definitvt blivit bättre då också.
När dom byter sceneri (?) mitt i en konversation. Som i t ex Oceans eleven som gick på TV nyss. Pitt å Clooney åker bil och Pitt frågar hur planen ligger, varpå clooney blir tyst och sen sitter dom å dricker kaffe innan han öppnat käften igen. Ok att det underförstått är så att Clooney säger till Pitt; "Vänta ska jag berätta över en kopp kaffe", men det blir så krystade uppehåll i konversationerna när detta görs i var å varannan film.
Vet inte om någon har skrivit det, men jag hatar när karaktärerna behöver "hacka" något, varpå de kallar in en "hacker" som trycker på den gigantiska "hack-knappen" resultatet är ett hackat pentagon eller whatever. Kan någon berätta för mig var jag kan få tag på den här "hack-knappen"?
Samma gäller fingeravtryck, bara trycker på "sök" så kommer det upp "match found" eller "no match found". Naturligtvis så stör jag mig på de klassiska moralkakorna. Kommer med mer sen förmodligen.
När dom byter sceneri (?) mitt i en konversation. Som i t ex Oceans eleven som gick på TV nyss. Pitt å Clooney åker bil och Pitt frågar hur planen ligger, varpå clooney blir tyst och sen sitter dom å dricker kaffe innan han öppnat käften igen. Ok att det underförstått är så att Clooney säger till Pitt; "Vänta ska jag berätta över en kopp kaffe", men det blir så krystade uppehåll i konversationerna när detta görs i var å varannan film.
Faktum är att detta är den enda "klyschan" jag uppskattar i amerikanska filmer. Även om det används ett hundratal gånger känns det ganska kreativt.
På amerikanska sentimentala filmer där det spelas romantisk musik och fraserna "you know I love you babe" och "i will never leave you" förekommer ofta.
Ja just det, det är irriterande (förekommer mest i amerikanska filmer) när folk ska hålla på och säga "I´m sorry" hela tiden när de inte ens har någon anledning att säga det.