2006-07-15, 23:45
Medlem
*Riktigt tröga frågor. Ett bra exempel är Neo (The Matrix) som undrar vad AI och EMP är för något.

*Fordon krockar och sedan ger sig ut på ordentliga flygturer oftast i kombination med monstruösa explosioner. En kula i bensintanken är inte särskillt spännande heller...

*Skurken som inte dödar hjälten trots guldläge.

*Helt omotiverade sexscener.

*Amerikanskt flaggviftande.

*Nicolas Cage.

*Idrott på film är oftast en riktigt tragisk historia.
Citera
2006-07-15, 23:45
Medlem
unikums avatar
Dåliga översättningar där översättaren verkar vara lika på på engelska som en turk som bott i Sverige i en vecka är på svenska.
Citera
2006-07-15, 23:49
Medlem
Duerfians avatar
Jag hatar lata manusförfattare som berättar historien genom dialog

"X som har ett methlabb i skjulet bakom huset och slår sin son".
Citera
2006-07-15, 23:54
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Snabbt påkommet

1) Avsteg från originalet. Till exempel skulle Peter Jacksons "Sagan om ringen" filmer varit toppen om han gjort FÄRRE avsteg från böckerna, hela jätteelefant-avsnittet var avskyvärt. Likaså Troja, där till exempel Menelaus dör tidigt. Men hallå? Varför? Man lägger in saker för att "det är coolt". Blev nästan mörkrädd när jag såg "Så gjordes filmen" till "Kung Arthur" som verkar bestå till stor del av sådana saker. Nej, tack. Förenklingar är ok, att lägga på rena påhitt är dåligt. Och det råder liksom ingen brist på historier om Kung Arthur.

2) Railroading. När man har någon krystad orsak som tar handlingen framåt. Plötsligt befinner sig hjälten på en plats, och man begriper inte alls varför han gick dit. Det var helt enkelt väldigt långsökt.

3) När hjälten är så rådum att man inte kan identifiera sig med honom eller ens känna sympati med honom. Som i "Dum och dummare".

4) Sista sekunden. Varför skall allting hända (eller stoppas från att hända) i sista sekunden, särskilt i amerikanska filmer. Och bara för att någonting är försent om 24 timmar, så betyder det inte att allting är ok efter 23 timmar och 59 minuter. "Vi hittade botemedlet." "Bra, nu dör han inte, utan får bara hjärnskador för resten av livet" (Verkar mer troligt).

5) Standardrecept A slutscener. Hjälten mot skurken kämpar, samtidigt kämpar hjältens medhjälpare mot skurkens medhjälpare och besegrar honom, hjälten besegrar skurken men dödar honom inte, då tar skurken upp sitt vapen igen och anfaller hjälten.....och ramlar ner från ett stup.
Var kom stupet ifrån? Varför kan inte hjälten bara döda skurken? Han hade ju inga problem att döda skurkens underhuggare tio minuter tidigare. Eller är just den namngivne skurken mer värd att låta leva?

6) När, i skräckfilmer, skurken hittar bättre och snabbare än folk som är uppfödda där. Till exempel, mördaren jagar offret i offrets hus. Offret springer in i ett rum och låser dörren. Mördaren kommer in genom fönstret. Men hur hann han dit? Hur visste han vilket som var rätt fönster? Högljudd andning? (Anspelar på tidigare inlägg från Gudemil).

Edit:
7) Filmer där de fäktas och någon svänger runt 360 grader med svärdet. Väldigt vanligt till exempel i Star Wars. Gör du det i en riktig strid så är du stendöd. Har stört mig på det mycket. Höll på att garva läppen av mig när en kille gjorde det i bofferstriden i "American Gladiators". Snurr, ingen aning om var fienden är...fienden ger honom världens fetingsmäll...han faller som en fura. Han trodde på riktigt att det var en smart grej att göra.
Citera
2006-07-16, 00:04
Medlem
Meazurys avatar
Extramaterial! Mycket onödigt och tråkigt, såvida man inte dubbar en film på ett språk man hittat på själv, som i Galaxy Quest, eller kommenterar en film som en älgarna i Ice Age t.ex.

Även bloopers är roliga, men jag efterlyser fler bloopers i gråtfilmer och känslomässiga dramafilmer. Typ som att någon pruttar eller börjar asgarva vid någons dödsbädd.

Men intervjuer och bakomfilmer och kommentarer är tråkiga, och trailers och "så gjorde vi"-filmer.
Citera
2006-07-16, 00:10
Medlem
Varenda gång någon försöker springa ifrån någon så ramlar dom. Och sen tar det 40 år innan dom lyckas ställa sig upp igen.

Samma som ovanstående fast med bilar som aldrig startar på en gång.
Citera
2006-07-16, 00:16
Medlem
-Metal-s avatar
Hur lätt det ska vara att döda folk i bl.a skräckfilmer. Kolla bara på fredagen den 13:e filmerna.
Här passar Pablo Franciscos citat in: "These kids are so easy to kill you could strangle one with a cordless phone"
Citera
2006-07-16, 00:56
Medlem
Duerfians avatar
Filmer där boven skall till att döda hjälten, men tar en minut att avslöja sin genialiska plan, varpå hjälten överlever och kan stoppa den genialiska planen.
Citera
2006-07-16, 01:09
Medlem
gudemils avatar
- Din familj har blivit slaktat och skändad av den obeväpnade personen du har framför dig. Du har ett vapen och vill absolut skjuta honom. Din kollega säger "Nej, han är inte värd det". Du låter bli.

- Fumla inte med bilnycklarna! Mördaren är 500 meter bort, det är lugnt! Men du måste visst tappa dom i golvet och darra så mycket att du inte får in nyckeln i tändningen att mördaren hinner upp dig.

- Mer tillkommer.
Citera
2006-07-16, 01:24
Medlem
Haecceitys avatar
Övertekniska ungar typ tjejen i första Jurassic Park, "Oh, This is UNIX, I know this" och vips har hon startat om hela klabbet som datagurun lagt ner evegheter på att sabba.
Citera
2006-07-16, 01:43
Medlem
Aftonhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phrank
Jag stör mig på alla filmer med typ "The Rock" musik, fånig orkestermusik som skall pompa upp en löjlig händelse. Spelar ingen roll vilken situation, vilken film, sådan musik är alltid gay.

Jo, typ Steven Spielberg & Co

Själv sitter jag med Karate Kid på tv-n bakom mig, snacka om dåligt soundtrack! Vilka usla låtar alltså
Citera
2006-07-16, 01:45
Medlem
dialbos avatar
Onödiga sexscener. Tänker framförallt på A History of Violence - sexscenen i trappan. Såg ingen som helst mening med den scenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in