2022-11-24, 20:53
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1750
Jezzica har tydligen lagt ut något svar på sin story...

Länka gärna eller kopiera in texten här...
Citera
2022-11-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille997
Har ej hunnit läsa igenom hela FUP:n än men det verkar vara lite av en bristfällig utredningen
som man ej riktigt vet som leder, är det Polisen eller Larmtjänst..?

Förvånande lite kunskaper Fhl hade om bilar och riktigt svaga frågor till RC. Är inte speciellt
imponerad över larmtjänst expert heller.

Bara en kort fråga, är det konstaterat att på den beslagtagna bilen så sitter det original GT3RS / GT2RS framskärmar? Dessa är ju gjorda helt i kolfiber och väger 2.5 kg, de kostar säkert minst 100Tkr styck hos Porsche. Är ju annars ganska så lätt att se artikelnr på dem.
När RC lämnar en redogörelse om ombyggnaden så utelämnar han dessa och det är den enskilt största utpekande detaljen på GT3RS och GT2RS

Bara för att 991 GT3RS är byggd på 991 Turbokarossen så betyder ju inte att allt är detsamma. Finns ju fler skillnader i grundkarossen än bara fästerna till buren. Framvagn och bakvagn skiljer sig åt också.
Tex passar ej GT3RS bakhjul på turbon. Fälgarna han köpte legitimt var väl just anpassade till en GT3RS för de har de måtten och säljaren har just haft en GT3:a och ingen Turbo
Spårvidden fram och bak skiljer mellan GT3RS och 991 Turbo. Tycker det är högst märkligt att man inte lämnat bilen till tex Mtech i Södertälje eller Porsche själva och låtit dem gå igenom bilen punkt för punkt.

Inte äkta gt2 skärmar enligt RC sidan 271.
Finns inget kvitto på framskärmar FUPen. Är det något mer som skiljer framskärmarna mellan gt3rs och gt2 än gälarna? Passar gt2 gälar i gt3 skärmarna?

RC säger att det bara var plastskodor på den vita bilen och det är därför larmtjänst inte hittar några synliga plåtreparationer.

Bild på den vita i dubai:
https://anonfiles.com/9ahbP4Idy6/Namnlo_st_2_png

Video på lätt skadad gt3rs:
https://www.youtube.com/watch?v=yoWFY-QKng0

Jag tror inte på att det bara var plastskador…
Citera
2022-11-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunossons
Inte äkta gt2 skärmar enligt RC sidan 271.
Finns inget kvitto på framskärmar FUPen. Är det något mer som skiljer framskärmarna mellan gt3rs och gt2 än gälarna? Passar gt2 gälar i gt3 skärmarna?

Original vet jag ej, men själva gälarna har ett eget artikelnummer och det går att montera kopia GT2 gälar i Gt3RS skärmar för det gör en del.
Citera
2022-11-25, 07:08
Medlem
yuccapalms avatar
Här är Porsches procedur att stansa chassienummer på balken på 911, stjärnorna syns tydligt i klippet:

https://youtu.be/iYvwet1K13w?t=389
Citera
2022-11-25, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yuccapalm
Här är Porsches procedur att stansa chassienummer på balken på 911, stjärnorna syns tydligt i klippet:

Är balken i beslagsbilen original men nerslipad och har fått nytt ingraverat/ristat nummer ELLER är det Dubai-Porschens balk?

I filmen ser stjärnan ut som att sista strecket går igenom centrum (som det gör på -51/dubaiporschen!)!

Slutsats:
- Dubaibilens balk sitter i beslagsbilen
- Beslagsbilen kan inte vara Dubaibilen

Sannolikt:
Beslagsbilen är YNF344 då många delar ligger nära karossen är bevisat från YNF344 som sidokrockkuddar, krocksensorer, styrväxel m.m. och bl.a. bromsrör tillverkades samtidigt som YNF344. Är tingsrätt beredd att fastställa detta när Larmtjänst fegar ur?

Hur långt tid tar det att plocka ihop en bil som kommer helt ren?
Citera
2022-11-25, 10:06
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuccapalm

Här https://anonfiles.com/0awbteJ6y6/star_JPG ser man att stjärnan är genomstruken och den omtalade balken med chassienummer -51 har samma genomstrykning.

NA och även RC:s advokat verkar ute och cykla. Stjärnans sista streck - det vågräta - går igenom mittpunkten BÅDE på filmen /se ovan stillbild/ och balken med -51. Tack för Du lade upp filmen!
Citera
2022-11-25, 12:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice9mm.
Är balken i beslagsbilen original men nerslipad och har fått nytt ingraverat/ristat nummer ELLER är det Dubai-Porschens balk?

I filmen ser stjärnan ut som att sista strecket går igenom centrum (som det gör på -51/dubaiporschen!)!

Slutsats:
- Dubaibilens balk sitter i beslagsbilen
- Beslagsbilen kan inte vara Dubaibilen

Sannolikt:
Beslagsbilen är YNF344 då många delar ligger nära karossen är bevisat från YNF344 som sidokrockkuddar, krocksensorer, styrväxel m.m. och bl.a. bromsrör tillverkades samtidigt som YNF344. Är tingsrätt beredd att fastställa detta när Larmtjänst fegar ur?

Hur långt tid tar det att plocka ihop en bil som kommer helt ren?

Jag har aldrig tvivlat på att det instansade numret verkligen suttit på den balken från början, så ja balken med nummer hör till en annan bil och är renslipad från ursprungsbilens kulör för att sedan målas med målbilens kulör.

Så ja jag håller med, jag ser knappast någon annan trovärdig möjlighet än att balken med nummer kommer från Dubai-bilen, och nu sitter i YFN344 (YNF är väl mer relaterat till James Fjong? ).

Larmtjänst företrädare verkar inte ha kunskap eller intresse nog för att göra ett bra jobb, så hoppas innerligt att det här går att föra i bevis ändå om det stämmer. Annars står väl hoppet till försäkringsbolagens utredare.

Bonusmaterial i filmen från 15.05
Citera
2022-11-25, 13:45
Medlem
Det som förefaller alltmer obegripligt i utredningen är varför envisas försäkringsbolagen, och även polisen, att använda sig av larmtjänst som experter? Hade jag varit utredare hade jag involverat såväl Porsche Sverige och vidare Porsche Tyskland för att få svar. En hel del frågetecken hade säkert rätats ut ganska omgående...
Citera
2022-11-25, 15:30
Medlem
Spännande...

Det som givetvis ligger RC i fatet är det faktum att Larmtjänst har kunnat härleda att bilen har en mängd delar som härrör sig från 4st stulna fordon (svensksålda), eller stulna delar från fordon (3st GT3 RS och en Turbo). Samt att det ända RC kan lägga fram som bevis för att dessa delar är inskaffade "legit" är det tämligen taffliga handskrivna kvittot/kvittensen från den påstådda "Niklas Berg"...

Den s k "rambalken" med VIN/chassinumret kan ju ingen i dagsläget säga är falskt/felaktigt och huruvida den tillhör "GT2 R klonen", som enligt RC är byggd på "Dubai-turbo-karossen" eller om den har monterats in i den stulna GT3RS:en YFN344.

Det är fastställt att den sitter där den skall sitta, att den från fabrik monteras med nitar och lim. Det bekräftar ju även Porsche Sverige. Att det ser "taffligt" ut på RCs GT2-klon... tja, det kan det ju göra om den nu har monterats bort vid blästring och lack, samt att den "scotch-britats" och därmed har "gravyr-skägget" försvunnit...

Men visst, det kan givetvis vara så att RC köpt ett VIN (Dubai-turbon), plockat ut denna balk, satt in den i en stulen kaross... Men varför skulle han då bemöda sig att ha delar från 2st andra GT3 RS:ar... motor och växellåda från Turbon fattar jag... eller även där, varför? Han har ju köpt en frontsmälld Turbo 991, eller iaf lagt en handpenning. Varför inte ta den motor+växellåda... möjligen var priset bättre hos "Niklas Berg"... host, host....

Nja, jag är inte lika säker på att karossen kommer från en stulen bil (YFN344). Men vem vet...

Har känt till RC i ca 20år. Känner han dock inte personligen. Han har en förkärlek för turbomatade bilar, och är erkänt duktig på att få ut mycket mos/effekt ur sina bilar. Började med "rakt-fram-åka-fort", gärna på gatan, sedan på strippen (Toyota Supra - hence hans nickname). Sen blev det Porsche, 911, turbo, och banåka. Samt att han, när det gäller Porsche 911, har en förkärlek för Turbo, gärna förädlade till GT2, GT2 RS, Cup bilar.

Så att han skulle köpa in en krockad 911 Turbo (991), slänga på en massa GT2 RS prylar - införskaffade runt om i Europa, köpa ett "RS tak" i kolfiber från någon utländsk fabrikör, byta hjulupphängningar, peta in en turbomotor med uppgraderade turbos etc bla bla. Det ligger ju helt i linje med vad RC brukar göra.

Det nämndes tidigare i tråden att han körde en 997 Cup tidigare i TA. Det är väl (?) en sanning med modifikation. RC har ju tidigare byggt om alla sina tidigare "racebilar". Inte sällan så har han utgått från ex 996 Turbo, eller 997 Turbo, slängt på diverse body-kit, bytt saker och börjat kalla de för "RSR", "Cup" etc. Men alla är ju i grund en "Klon". Dvs inga fabriksbyggda "GT2r" eller "Cup-bilar"...

Att det hanteras "stulna delar" i bilbyggarbranschen, inom motorsport det är vida känt, och jag är inte naiv nog att tro att RC aldrig skulle köpa in, sälja vidare, delar som kanske har en tvivelaktig bakgrund...

Utifrån TR - bara faktum att bilen har en mängd stulna delar, det tror jag att de trötta nämndemännen/kvinnorna kommer att fastna på... Hur mycket kvitton det än finns. De kommer inte fatta och orka hänga med i alla dessa Turbo, GT3RS, GT2RS, framskärmar hit, bakskärmar dit, styrboxar och rambalkar och genomskurna stjärnor i VIN eller inte...

Time will tell...
Citera
2022-11-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Spännande...
Det nämndes tidigare i tråden att han körde en 997 Cup tidigare i TA. Det är väl (?) en sanning med modifikation. RC har ju tidigare byggt om alla sina tidigare "racebilar". Inte sällan så har han utgått från ex 996 Turbo, eller 997 Turbo, slängt på diverse body-kit, bytt saker och börjat kalla de för "RSR", "Cup" etc. Men alla är ju i grund en "Klon". Dvs inga fabriksbyggda "GT2r" eller "Cup-bilar"...

RC har dykt upp i lite olika Porschar på time attack event genom åren. Först nån 996:a, sen en 997:a som tillhörde Jezzica på sociala medier (men som tydligen var skriven på RC) och nu på senast tror jag han kört nåt event med 991:an. Den bilen han tävlat mest med är dock en 997 RSR som han kallade den, som är baserad på en Cup bil och ingen klon eller liknande. RC redovisade renoveringen och ombyggnationen väldigt öppet på rejsa så jag har svårt att tro att den var stulen, dock så har tråden raderats så frågan är om han inte försöker undanröja bevis kring vilka delar som han använt på den bilen?
Citera
2022-11-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag har aldrig tvivlat på att det instansade numret verkligen suttit på den balken från början, så ja balken med nummer hör till en annan bil och är renslipad från ursprungsbilens kulör för att sedan målas med målbilens kulör.

Så ja jag håller med, jag ser knappast någon annan trovärdig möjlighet än att balken med nummer kommer från Dubai-bilen, och nu sitter i YFN344 (YNF är väl mer relaterat till James Fjong? ).

Larmtjänst företrädare verkar inte ha kunskap eller intresse nog för att göra ett bra jobb, så hoppas innerligt att det här går att föra i bevis ändå om det stämmer. Annars står väl hoppet till försäkringsbolagens utredare.

Bonusmaterial i filmen från 15.05

Hur kan ni tycka att det chassinummer som sitter i den beslagtagna bilen ens liknar ett original Porsche chassinummer? För det första är det ju inte ens rakt. Sedan är typsnittet inte samma som Porsche använder. Bokstäverna och siffrorna är för tunna och för höga. Och så har vi de omdiskuterade stjärnorna. Larmtjänst skriver att Porsche använder en metod där alla tre strecken passerar centrumpunkten. Man kan tydligt se i FUP på sidan 426 att så är -51 numret inte gjort. Dvs, det är inte gjort av Porsche från början. Det är enligt mig glasklart att RC "tillverkat" det där chassinumret och det har aldrig suttit i Dubaiporschen.

Ang. Larmtjänst så har jag pratat med Niklas som gjort alla undersökningar av bilen. Han hade gärna plockat ner bilen i molekyler men han har inte fått göra det. Som jag skrev förut så är det inte han som bestämmer vad som ska göras, utan det är åklagaren.
Citera
2022-11-25, 21:14
Medlem
fardtjanstens avatar
Kan den här tråden ha koppling till detta ?
(FB) Skvaller om racerföraren Hubbe Bergh?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in