2022-11-22, 22:09
Medlem
ddhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Den i framrutan med är popnitad men inte lika avancerat typ 2 popnitar bara brukar det vara....

Dock måste vindrutan tas ur/demonteras för att komma åt att borra ur nitarna och ploppa dit en ny vin-bricka.
Citera
2022-11-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddh
Dock måste vindrutan tas ur/demonteras för att komma åt att borra ur nitarna och ploppa dit en ny vin-bricka.

Plocka ur en ruta är ju inga problem, kan ju vilken bilmekaniker som helst göra typ.
Citera
2022-11-23, 01:27
Medlem
[quote=RolexVonSnider|82494893]
Citat:
Ursprungligen postat av All0therswastaken
Måste också säga grymt bra detektivarbete, riktigt snyggt, 1+.

Väldigt bra teori och nog kan man räkna med att det är såhär det har gått till.

Påminner mig om Bjorcks (Supra) video om hans nya R8 som också är från Dubai där han jobbar, där hans bil nu förmodligen blivit duplicerad eller liknande. Bilhandlare i mellanöstern är ökända för att vara fifflare på ett eller annat sätt. Det finns en anledning att konsumenträtt i princip inte finns där..

Ja det är riktigt
Det går att förbereda en förtullning innan varan anlänt aktuellt land(Tyskland i detta fall) så att tull och moms mm kan betalas in till speditören så att allt går lite snabbare när fartyget väl anländer men det går inte att förtulla en vara som inte ankommit landet i fråga
Datum för förtullning kan således först vara när fartyget med bilen anlänt Tyskland
Mao datumet på förtullningen är troligen då fartyg och bil anlände(alt senare) Tyskland

Datumet för förtullning kan bli senare om containern gått till ett tullager men datumet kan inte bli före att fartyget anlände Tyskland. Det går ej heller att få ut något från tullager utan att betala tull, moms mm
På tullpapper ska det finnas info om vilken fartygsresa bilen anlände Tyskland med

Så hur RC ska förklara att bilen lackades innan den ens fanns tillgänglig i Tyskland blir intressant

Jag blir så jävla snurrig om allt gällande tullandet och iomed det gäller väl både tyskland och sverige... Han har ju uppenbart fifflat med importen tulldokumenten. Frågan är varför? Är det för han verkligen vill komma undan att betala moms på en sportbil från dubai som borde vara typ 125%?

Men han kommer undan det här om han låter en tysk firma ta in containern och regga bilen i tyskland, för att sedan ta över den till Sverige, om jag fattat det hela rätt? Vad är meningen med de falska dokumenten isåfall?
Citera
2022-11-23, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddh

Är det så på just dessa?

På många andra bilfabrikat så sitter VINskylten i panelskalet.
Citera
2022-11-23, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice9mm.
kompletterar i sent skede kaross m rambalk och får allt snyggt lackat av PeWe i Arninge

Just den punkten tror jag faller eftersom Larmtjänst tvättade bort färgen med lösningsmedel det talar för att den var lackad med enkomponents sprayburk.

Citat:
Ursprungligen postat av uffe8
(I tyskland är det vanligt att man får en summa pengar av försäkringsbolaget för att laga sin bil vid olycka och det är då enkelt att bara byta kaross ifall den är dyr/svår att laga och sen hävda att den är fixad. Så karossbyten görs ofta och bilars identiteter blir då över... Dvs det klassiska två krockade bilar blir till en hel och här kommer en förklaring till varför så många stulna bilar aldrig hittas då de får nya lagliga identiteter...)

Men då görs det väl en notering om det som följer med bilens papper. Eller har man slutat med det?
Citera
2022-11-23, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Hur svårt är det att ta loss rambalken från karossen? Den är väl limmad med monteringslim som sitter som fanken plus nitad och sedan lackad.

Det brukar gå att värma loss limmade /kittade karossdetaljer och i en naken bil kan man vara ganska generös med värme utan att något tar skada. Nitarna borrar man enkelt bort. Eller slipar om befintlig balk ska kasseras.
Citera
2022-11-23, 09:52
Medlem
RolexVonSniders avatar
[quote=All0therswastaken|82506061]
Citat:
Ursprungligen postat av RolexVonSnider

Jag blir så jävla snurrig om allt gällande tullandet och iomed det gäller väl både tyskland och sverige... Han har ju uppenbart fifflat med importen tulldokumenten. Frågan är varför? Är det för han verkligen vill komma undan att betala moms på en sportbil från dubai som borde vara typ 125%?

Men han kommer undan det här om han låter en tysk firma ta in containern och regga bilen i tyskland, för att sedan ta över den till Sverige, om jag fattat det hela rätt? Vad är meningen med de falska dokumenten isåfall?

Den som står som ägare av bilen vid förtullning är ansvarig för avgifter
Privatperson = betala in tull och moms mm
Företag = tull och avgifter betalas men ej moms. Moms kommer ju in senare när företaget säljer varan alt att de får kvarskatt/restskatt som måste betalas in
Om RC köpt bilen av United TM som privatperson så har han betalat den inkl tysk moms
Om han köpt den av United TM i form av företag så har han ej betalt moms men som jag förstått det så har han inget registrerat företag?

Ingen tull mm vid handel inom EU utan bara moms på ett eller annat vis
Privatperson mot företag = betala moms
Företag mot företag = ej moms
Att köpa en bil från Tyskland är samma princip som att åka ner och köpa några lock öl
Citera
2022-11-23, 12:07
Medlem
ddhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeskonaut
Är det så på just dessa?

På många andra bilfabrikat så sitter VINskylten i panelskalet.

Ja vin-plattan sitter fast på instrumentpanelen, men för att komma åt den måste man antingen ta ur instrumentpanelen alternativt ta lös rutan.
Fast allt detta är ju ett sidospår, dom har ju trotsallt tagit isär å satt ihop bilar i åratal förmodar jag så då är det kanske inte lika "jobbigt" att ta ut en instrumentbräda.
Citera
2022-11-23, 12:29
Medlem
Alwaysrights avatar
Åklagaren går på grovt häleri vilket är min sex månader fängelse.

Påverkas straffet av om man kan binda karossen till YNF344? Borde inte delar från YNF344 passa ”för bra” i karossen för att man kan utesluta att de kan komma från annat håll? Man borde se på brickor o bultar mm.

Givetvis ökar skadeståndet med 0,5-1 MSEK.

Anders på trafikskadenågot gjorde först ett uttalande om kaross som han senare backat på. Han har ju skruvat på bilen i åratal och borde ha känsla för detta.
Senast redigerad av Alwaysright 2022-11-23 kl. 12:42.
Citera
2022-11-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Åklagaren går på grovt häleri vilket är min sex månader fängelse.

Påverkas straffet av om man kan binda karossen till YNF344? Borde inte delar från YNF344 passa ”för bra” i karossen för att man kan utesluta att de kan komma från annat håll? Man borde se på brickor o bultar mm.

Givetvis ökar skadeståndet med 0,5-1 MSEK.

Anders på trafikskadenågot gjorde först ett uttalande om kaross som han senare backat på. Han har ju skruvat på bilen i åratal och borde ha känsla för detta.

Summan av värdet på de bevisat stulna delarna blir grovt brott per automatik.
Det är möjligt att karossen skulle ge lite extra men konsumeras av mängdrabatten.

Men det blir troligen villkorligt om han i övrigt är ostraffad

Karossen är mer avgörande för skadeståndet och ev beslag
Citera
2022-11-23, 13:40
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Är det någon rättegångs poddare som kommer bevaka detta spektakel?
Citera
2022-11-23, 18:17
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Är det någon rättegångs poddare som kommer bevaka detta spektakel?

Jag kommer gå dit och kan till nöds bevaka det på Flashback. Jag trodde inte man fick spela in ljud i rättssalen. Tar proddarna ut ljudfil från tingsrätten eller tar dom upp eget ljud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in