Nystartat konto pga eller tack vare RC. Hade aldrig tänkt skriva här på FB men nu kunde jag inte hålla mig längre 😊. Nu på senare tid har det ju kommit in lite folk i tråden som har koll.
För ca 20 år sedan hörde jag talas om RC och SMR. Redan då pratades det om en nattöppen verkstad i Åkersberga. En kollega som tidigare rånat banker mm. Bilar och släp som bara försvann.
Jag har träffat RC flera gånger och vi hade några gemensamma vänner. Man kunde träffa RC tillsammans med någon gemensam vän tex på Mantorp en onsdag och pratas vid. Sen sågs man igen på Gälleråsen tre dagar senare och då hälsade han inte. Dryg som få! Och eftersom han har en sådan attityd mot folk och ännu värre på nätet så är det många som vill sätta dit honom nu. Så att han skulle träffat ”Niklas Berg” på en trackday och börjat prata och sen köpt massa delar av honom är lika stor chans som att Tomten finns.
Om jag inte minns fel så kom RC´s cup bil från tidigare nämnde Hubbe. RC köpte den utan motor. Motorn som sen hamnade i tror jag kommer från en 997 turbo som gick av vägen vid typ Bålsta - Skokloster efter ett litet ”race” med/mot en BMW. Bägge bilarna gick av och föraren (JW) av BMW´n omkom. Man kan fundera på vilka delar det sitter på hans Timeattack bil. RC har kontakter, kanske med bärgare, handlare och kanske något PC. Racebilar har ju inget register så där finns tyvärr mycket fusk. I den här värden finns det (som många sagt) allt för många som betalar med krim -pengar.
Finns även en historia om där RC & co kommit till ett finansbolag och velat finansiera en AMG Merca. Efter lite koll så fanns det ingen bil men väl papper.
Puppans roll kan man fundera på. Vi vanliga gjorde ju inga affärer med RC så jävligt naiv måste han ju vara om han inte fattat. M (horbocken) Å som köpte förra bilen (silvriga GT 2an) via Platinum Cars är ju samma smuts som RC. Det är därför han inte ville prata med polisen.
PeWe´s lackfaktura tror jag är en efterhandskonstruktion. Dom är polare, RC betalar svart eller så byter dom jobb med varandra. Att RC skulle hämta ut en bil från lack och montera ihop den när den ska tillbaka för backjobb känns inte så troligt. Fakturan är märkt POR992, det tror jag är en faktura man gjort om. Det gäller en modell 992. RC´s är en 991. Ni som kan Porsche fattar. Tycker dessutom fakturan är för billig. Att man blästrar en bil för att lätta den tror jag är påhittat. Det finns enklare sätt att jaga kilon. Blästringen är gjord för att röja gamla identiteten.
Tyvärr blandar sakkunnige ihop mycket; 991 T, 991 turbo, 991 GT 3, 991 GT 3cs, 991 GT 3 rs och dom finns i MK 1 och 2, 991 GT 3 rs med Weissachpaket, 991 GT 2 rs och 991 GT 2rs med Weissachpaket. Och RC har ju blandat friskt. Att det bara är cs och rs bilarna som har fäste för främre buren får någon kunnig berätta i rätten. Eller om vi har någon turboägare som vill lyfta på mattor mm. Skulle gissa att minst alla GT 3 och 2 har det. Tveksamt till om Porsche Sverige vet men det finns 3 verkstäder i Sverige, varav en i Sthlm, som är certifierade på kaross (plåt & lack) av Porsche och dom lär veta. Vad jag hört så görs bilarna som ska till USA på eget band. Detta skulle kunna tala för att chassinummer kan se olika ut. Sen vet jag att Porsche lägger ”spärrar” på bilar som är; totalkvaddade, cup och stulna. Det är en anledning till att alla bilar inte hamnar hos ett PC. Då blir dom svartlistade och det blir, i princip, omöjligt att sälja papperna.
Jag tror merparten av RC´s kvitton inte hör till den beslagtagna bilen. Om rätten begär tillgång till hans bokföring kommer dom inte få ihop det. (Inte Skatteverket heller 😊

Delarna som hör ihop med kvittona finns nog på diverse kundbilar. Plastdelar från Polen brukar inte ha någon vidare finish så dom kanske sitter på hans racebil. Kanske det finns några naiva och seriösa som lämnat sin bil till RC och betalat för tex Cargraphic saker men fått polska kopior?
Jag fattar att både JG och RC sitter här och läser så allt skrivs inte här. Några ”ess i rockärmen” spar vi till rätten. Förmodligen blir det i Hovrättsförhandlingen. Bägge lär överklaga beroende på utgången i tingsrätten. I FUPen finns kontaktuppgifter till polis, försäkringsbolag mm så ni kan dela med er av era kunskaper. JG vet ju precis vad dom hållit på med. Hon ska vara glad OM hon klarar sig utan att åka in. Ännu så länge har inget åtals väckts men vem vet vad som kommer.
Att JG tjänat bra är inget konstigt men inte så bra att paret har råd att samtidigt äga 2 st 991 GT 2rs klon, en cup / timeattackbil och en trimmad Huracan = 6 – 8 milj. Det är lite kul att JG hävdar att bilarna kostar några tusen per månad i finansiering och sen hävdar RC att bilen gått ned ca 300.000 kr under tiden den varit i beslag. Kanske JG gör lite sidoaffärer också? Finns ju handlare där de anställda får köpa inbytesbilar till tex 3000 kr mer än dom byttes in för. Med ett bra, mindre seriöst, kontaktnät så kan du tjäna bra vid sidan om. Allt omsätts i kontanter. Sen kan man köpa stulna bildelar, betala folk som snor bilar, åka på resor, botoxa sig, köpa nya större pattar mm så Svana (eller vad idioten hette) kan sitta och runka till henne.
Tror både Din Bil, Polisen och Skatteverket har börjat kolla mer saker nu. Kul när RC´s mamma ska förklara hur hon betalt sin bil och framför allt vad delarna kommer ifrån… Undrar om hon är snäll mot sin son eller involverad? RC´s mammas bil, XUS 648, ägdes av Platinum Cars (kommer ni ihåg dom) som sålde den till Autoperformance i Umeå 16/10 -19 (typ 3 veckor efter andra bilen blev beslagtagen), 17/10 köps den av JG. Bilen byggs om till GT 2 rs (eller turbo rs kallar dom den). 28/12 -21 säljs den tillbaka till Umeåfirman som säljer den 30/12 till RC´s mamma. Det var väl i samma veva som detta började dra ihop sig och JG köpte Lambon några dagar senare.
Sen har det inte varit någon vinst att göra försäkringsbedrägeri på Porsches rs bilar som någon antytt. Andrahandsvärdet är högre än nybilspriset. Johan R tror jag är oskyldig. Känner till honom men känner honom inte. Han har en ny GT 3 touring nu och i Lexbase finns han pga ogiltig biljett hos SL för 9 år sedan.
Skönt att man kan se fram mot billigare försäkring nu!