Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Det har ju varit mode nu ett tag att fläka ut sig om sin s.k. psykiska ohälsa och på något sätt då roffa åt sig omgivningens relativt falska omtanke och gaggiga beröm, vilket får mig att må illa. Vem mår liksom inte dåligt då och då, och ändå får bita ihop och förändra tillvaron för att må bättre?
De i min omgivning som stoltserat med sin psykiska ohälsa är helt normala individer som ett tag levt "över sin förmåga" med att antingen spela ett spel man inte klarar av eller bara trånar efter ett liv man inte har. De orkar med det visuella önskelivet ett tag och ådrar sig högre status och tillvaro för att sedan motvilligt låta verkligheten komma ikapp, då har de på vägen sårat och kört över sin närmaste krets och då är det så dags att börja krypa tillbaka med svansen mellan benen och kräva att de närmsta ska förlåta och stötta det personen själv åsamkat.
Så fort någon i min bekantskap börjar yppa ordet psykisk ohälsa blir det blocken direkt. Enligt min mening är det ett fult spel de kör med som de kommer upprepa i all oändlighet.
Eller är jag för hård?
Nä, inte för hård, utan korrekt bedömt.
Vanligt förekommande och genomskinligt försök att slippa axla ansvar och ta på sig offerkoftan. Rättigheter, utan skyldigheter.
Ungefär som att bete sig gränslöst och antisocial och istället för att be om ursäkt, och ta konsekvenserna av sina handlingar, skicka en diagnos som förklaring till att man inte kan behärska sig.
Samma sak sker medialt, var och varannan kändis ska exponera sin psykiska ohälsa för att därigenom modigt komma ut ur garderoben. Sitta i Tv4- studion och gråta ut, få en klapp på axeln, heja- rop, göra en gala och insamling till psykisk- ohälsa, bli ansiktet utåt till De psykiskt sjukas förbund, och sist men inte minst avsluta med en självupptagen biografi om vederbörandes livsmotgångar.
Sånt säljer i Sverige, på macro- nivå. På micro-nivå i familjen och bland vänner, är tycka- synd- om mig- eliten, bara en belastning och börda som hela tiden måste markeras gränser mot.
Vuxen- bebisar vägrar mogna och ta ansvar, det löper inflation i psykisk ohälsa- gettot och det är för närvarande ett modeord. Strax ersatt av något annat.