2022-11-10, 08:45
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Influencers 🙂

De säljer smink och diagnoser

Ha ha ! Ok Nu greppar jag vad du skriver. Är ju med i ditt resonemang. Om alla har en diagnos blir ju detta det normala ! De som då verkligen är sjuka drunknar i detta.
De säljer smink och diagnoser ! Briljant Är 65 år gammal. Har inte förrän nyligen fattat att man kan leva på detta flum. Men det är väl så att man börjar bli gammal då tycker man att allt nytt är konstigt och knepigt .
Har en bra läkare som jag gått till i många år. Man lär ju känna varann. Han beskriver sitt jobb som 50 % psykiska problem och 50 % diffusa ryggproblem. Krasst men ungefär så. I många och långa stycken är det ovilja att arbeta. Har många trista och dåligt betalda arbeten. Sedan får de något som inte känns bra och då kör de på det. De verkligt sjuka drunknar naturligtvis i detta. Sverige är världens friskaste sjukskrivna folk
Citera
2022-11-10, 09:33
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
De i min omgivning som stoltserat med sin psykiska ohälsa är helt normala individer som ett tag levt "över sin förmåga" med att antingen spela ett spel man inte klarar av eller bara trånar efter ett liv man inte har. De orkar med det visuella önskelivet ett tag och ådrar sig högre status och tillvaro för att sedan motvilligt låta verkligheten komma ikapp, då har de på vägen sårat och kört över sin närmaste krets och då är det så dags att börja krypa tillbaka med svansen mellan benen och kräva att de närmsta ska förlåta och stötta det personen själv åsamkat.

Så fort någon i min bekantskap börjar yppa ordet psykisk ohälsa blir det blocken direkt. Enligt min mening är det ett fult spel de kör med som de kommer upprepa i all oändlighet.

Du hyser uppenbarligen agg mot en specifik person som du antingen blivit kränkt av eller inbillad kränkt av och därför triggas du igång av alla med psykisk ohälsa. Följ ditt eget råd och bit ihop när du läser eller hör nåt du ogillar och var glad åt att du själv inte behöver brottas med skit du uppenbarligen inte förstår dig på. Dom allra flesta som mår psykiskt dåligt håller det för sig själva, om det nu kan vara en tröst för dig.

Your trigger are your own responsible. Ha det i åtanke så du slipper få en hjärtattack av det förakt du hyser mot folk som är sjuka och lider.
Citera
2022-11-10, 09:41
Medlem
Citat:
Det har ju varit mode nu ett tag att fläka ut sig om sin s.k. psykiska ohälsa och på något sätt då roffa åt sig omgivningens relativt falska omtanke och gaggiga beröm, vilket får mig att må illa. Vem mår liksom inte dåligt då och då, och ändå får bita ihop och förändra tillvaron för att må bättre?

De i min omgivning som stoltserat med sin psykiska ohälsa är helt normala individer som ett tag levt "över sin förmåga" med att antingen spela ett spel man inte klarar av eller bara trånar efter ett liv man inte har. De orkar med det visuella önskelivet ett tag och ådrar sig högre status och tillvaro för att sedan motvilligt låta verkligheten komma ikapp, då har de på vägen sårat och kört över sin närmaste krets och då är det så dags att börja krypa tillbaka med svansen mellan benen och kräva att de närmsta ska förlåta och stötta det personen själv åsamkat.

Så fort någon i min bekantskap börjar yppa ordet psykisk ohälsa blir det blocken direkt. Enligt min mening är det ett fult spel de kör med som de kommer upprepa i all oändlighet.

Eller är jag för hård?

Nä, inte för hård, utan korrekt bedömt.

Vanligt förekommande och genomskinligt försök att slippa axla ansvar och ta på sig offerkoftan. Rättigheter, utan skyldigheter.

Ungefär som att bete sig gränslöst och antisocial och istället för att be om ursäkt, och ta konsekvenserna av sina handlingar, skicka en diagnos som förklaring till att man inte kan behärska sig.

Samma sak sker medialt, var och varannan kändis ska exponera sin psykiska ohälsa för att därigenom modigt komma ut ur garderoben. Sitta i Tv4- studion och gråta ut, få en klapp på axeln, heja- rop, göra en gala och insamling till psykisk- ohälsa, bli ansiktet utåt till De psykiskt sjukas förbund, och sist men inte minst avsluta med en självupptagen biografi om vederbörandes livsmotgångar.

Sånt säljer i Sverige, på macro- nivå. På micro-nivå i familjen och bland vänner, är tycka- synd- om mig- eliten, bara en belastning och börda som hela tiden måste markeras gränser mot.

Vuxen- bebisar vägrar mogna och ta ansvar, det löper inflation i psykisk ohälsa- gettot och det är för närvarande ett modeord. Strax ersatt av något annat.
Senast redigerad av Mirandamirage 2022-11-10 kl. 09:44.
Citera
2022-11-10, 10:28
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Du hyser uppenbarligen agg mot en specifik person som du antingen blivit kränkt av eller inbillad kränkt av och därför triggas du igång av alla med psykisk ohälsa. Följ ditt eget råd och bit ihop när du läser eller hör nåt du ogillar och var glad åt att du själv inte behöver brottas med skit du uppenbarligen inte förstår dig på. Dom allra flesta som mår psykiskt dåligt håller det för sig själva, om det nu kan vara en tröst för dig.

Your trigger are your own responsible. Ha det i åtanke så du slipper få en hjärtattack av det förakt du hyser mot folk som är sjuka och lider.

Men alla lider?
Citera
2022-11-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Om man ser ner på sjuka människor så är man antagligen inte helt frisk själv.
TS mår uppenbarligen inte bra själv, det stoppar inte folk från att kasta skit på honom.
Citera
2022-11-10, 11:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskjanne
TS mår uppenbarligen inte bra själv, det stoppar inte folk från att kasta skit på honom.

Han går ju ut rätt hårt på människor som kanske varit i positionen att må riktigt psykiskt dåligt, och ts själv lider nog snarare av personlighetsstörning än är självmordsbenägen.
Citera
2022-11-10, 11:55
Medlem
Citat:
Han går ju ut rätt hårt på människor som kanske varit i positionen att må riktigt psykiskt dåligt, och ts själv lider nog snarare av personlighetsstörning än är självmordsbenägen.
Är inte en personlighetsstörning psykisk ohälsa? Det verkar som att du själv bara väljer vilka att hata.
Citera
2022-11-10, 11:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Är inte en personlighetsstörning psykisk ohälsa? Det verkar som att du själv bara väljer vilka att hata.

Jag har inte mycket sympati för personer med personlighetsstörning, nej. Jag hatar dem inte, jag träffar dem ofta i mitt yrke, men jag tycker inte synd om dem heller, de är ofta orsaken till att andra utvecklar psykisk ohälsa i familjer, relationer och på arbetsplatser.
Citera
2022-11-10, 12:00
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Möjligen kan jag ha sympati för personer med f.d. borderline.
Citera
2022-11-10, 12:01
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Jag har inte mycket sympati för personer med personlighetsstörning, nej. Jag hatar dem inte, jag träffar dem ofta i mitt yrke, men jag tycker inte synd om dem heller, de är ofta orsaken till att andra utvecklar psykisk ohälsa i familjer, relationer och på arbetsplatser.

Bra input
Citera
2022-11-10, 12:11
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ja jag blockar dem. Men samhället är liksom konstruerat som sådant att man till viss del måste förhålla sig till sin omgivningen och normen. Normen är ju nu att alla ska skicka stöd-hjärtan och gulla med folk som själva inte orkar förhålla sig till normen och omgivningen.

Hur orkar man ens ha en vän som ständigt är deppig. Man blir deppig av olika anledningar, då ska man se till att förändra sin tillvaro och inte bara ligga som en hjälplös sköldpadda och vänta på att bli omhuldad.

"Ingen vill hålla en tröstlös hand i sin", sa en klok tant en gång. "Jag skulle bryta min rygg för någon som behöver det, så länge den försöker själv" sa hon sen.

Om personen är 'entitled' och kräver energi av sin omgivning utan att ge något tillbaka så kan den gott sitta där med sin psykiska ohälsa.

Skillnad om personen själv bryr sig om andra, då kan den få va krävande ibland, tycker jag.
Citera
2022-11-10, 12:18
Medlem
Citat:
Där har du helt rätt det får jag ge dig.
Däremot tycker jag att alla förtjänar respekt och empati.
Inte för att du har sagt motsatsen men ändå.
Senast redigerad av daskjanne 2022-11-10 kl. 12:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in