2022-11-10, 04:44
Medlem
Wretch32s avatar
Har du själv aldrig varit nere i det avgrundsdjupa svarta hål som några av oss har, så har du ingen som helst aning om vad du pratar om.

Det är verkligen en superkraft att ha tagit sig igenom flertalet år av depression & ångest.

Du borde testa.
Citera
2022-11-10, 04:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det har ju varit mode nu ett tag att fläka ut sig om sin s.k. psykiska ohälsa och på något sätt då roffa åt sig omgivningens relativt falska omtanke och gaggiga beröm, vilket får mig att må illa. Vem mår liksom inte dåligt då och då, och ändå får bita ihop och förändra tillvaron för att må bättre?

De i min omgivning som stoltserat med sin psykiska ohälsa är helt normala individer som ett tag levt "över sin förmåga" med att antingen spela ett spel man inte klarar av eller bara trånar efter ett liv man inte har. De orkar med det visuella önskelivet ett tag och ådrar sig högre status och tillvaro för att sedan motvilligt låta verkligheten komma ikapp, då har de på vägen sårat och kört över sin närmaste krets och då är det så dags att börja krypa tillbaka med svansen mellan benen och kräva att de närmsta ska förlåta och stötta det personen själv åsamkat.

Så fort någon i min bekantskap börjar yppa ordet psykisk ohälsa blir det blocken direkt. Enligt min mening är det ett fult spel de kör med som de kommer upprepa i all oändlighet.

Eller är jag för hård?

Att du bryr så mycket om att håna andra gör att jag ifrågasätter din psykiska hälsa som den psykolog jag är. Hur mår du mannen/kvinnan?
Citera
2022-11-10, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det har ju varit mode nu ett tag att fläka ut sig om sin s.k. psykiska ohälsa och på något sätt då roffa åt sig omgivningens relativt falska omtanke och gaggiga beröm, vilket får mig att må illa. Vem mår liksom inte dåligt då och då, och ändå får bita ihop och förändra tillvaron för att må bättre?

De i min omgivning som stoltserat med sin psykiska ohälsa är helt normala individer som ett tag levt "över sin förmåga" med att antingen spela ett spel man inte klarar av eller bara trånar efter ett liv man inte har. De orkar med det visuella önskelivet ett tag och ådrar sig högre status och tillvaro för att sedan motvilligt låta verkligheten komma ikapp, då har de på vägen sårat och kört över sin närmaste krets och då är det så dags att börja krypa tillbaka med svansen mellan benen och kräva att de närmsta ska förlåta och stötta det personen själv åsamkat.

Så fort någon i min bekantskap börjar yppa ordet psykisk ohälsa blir det blocken direkt. Enligt min mening är det ett fult spel de kör med som de kommer upprepa i all oändlighet.

Eller är jag för hård?

Det finns ju faktiskt dom som har varit med om riktigt sjuka saker i sitt liv och faktiskt mår dåligt. Inte en 14-åring som tagit förstå fyllan. Så ja du är lite för hård
Citera
2022-11-10, 05:09
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Det har ju blivit som så att alla snart har en diagnos ( inte bara psykiska ) som de ska odla och särbehandlas. Så kan jag tycka

Det är snart det nya normala. Då är ingen speciell längre. Synd om de som faktiskt har allvarliga problem dock.
Citera
2022-11-10, 05:12
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Att du bryr så mycket om att håna andra gör att jag ifrågasätter din psykiska hälsa som den psykolog jag är. Hur mår du mannen/kvinnan?

Det är inte att håna tycker jag. Hur kan t ex alla flunsor ha ADHD? Det har blivit en ursäkt för ett samhällsbeteende.

Det finns dock personer som på RIKTIGT har problem. Hela debatten blir urvattnad när ALLA har problem.
Citera
2022-11-10, 05:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det är inte att håna tycker jag. Hur kan t ex alla flunsor ha ADHD? Det har blivit en ursäkt för ett samhällsbeteende.

Det finns dock personer som på RIKTIGT har problem. Hela debatten blir urvattnad när ALLA har problem.

Ja, det har du rätt i. Många diagnoser är bara personlighet. /ADD och social fobi här.

Men det finns många psykiskt sjuka i detta samhälle. Inte jag dock.
Citera
2022-11-10, 07:49
Medlem
Var lite förvirrad först men förstår vad du menar nu TS.
Som nån skrev här angående ordet "ångest". Alla har väl ångest men när blir det ett problem? Att vara lite orolig och nervös kan ju vara något sunt. Och självklart normalt.

Har man rätten att skriva en bok om det då som hon jävla influensern Therese (heter hon lindgren?) jag menar hon har ju tillräckligt lite ångest för att vika ut hela sitt liv på nätet.

Jag har träffat människor som har så mycket ångest att de inte kan gå utanför dörren eller upp till affären. Som har så svåra panikångest attacker att de slutar andas och till sist svimmar. Som funderar på självmord för att de inte klarar av att leva sina liv. Som har fått panikattacker på stan som folk tvingas ringa ambulans på. Som är kraftigt drogberoende för att det lidandet åtminstone inte hämmar deras arbetsliv. Lagligt som olagligt, tex av benso eller lyrica.

Att de lider i det tysta och Therese Lindgren släpper en bok får mig att må lite illa. Therese Lindgren släppte med största sannolikhet inte ut den boken för att sprida "awareness" utan för att tjäna pengar och för att hon tycker synd om sig själv.

Jag förstår vad det är för folk ts menar och jag håller delvis med honom. Däremot har jag empati för de flesta som mår dåligt. Men jag blir inte direkt sne varje gång jag hör ordet ifråga.
Citera
2022-11-10, 08:29
Medlem
Jagersros avatar
Citat:

Delar din bild men flunsor ? Vad är det i sammanhanget ?
Citera
2022-11-10, 08:31
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Delar din bild men flunsor ? Vad är det i sammanhanget ?

De har ju ett forum många saknar.
Citera
2022-11-10, 08:34
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
De har ju ett forum många saknar.
Kanske är trög nu men fattar inte ordet flunsor ?
Citera
2022-11-10, 08:35
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Kanske är trög nu men fattar inte ordet flunsor ?

Influencers 🙂

De säljer smink och diagnoser
Citera
2022-11-10, 08:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskjanne
Låter lite som att du är trött på vanligt folk som gnäller över att dom mår dåligt. Som du säger alla mår dåligt ibland.

Men är du sne på människor överlag som har psykisk ohälsa? Jag menar det är ett rätt stort spann.

Det kan ju vara allt från ångesttillstånd till svår schizofreni. Det finns tex autistiska människor som är så svårt sjuka att de inte kan prata eller knappt röra sig.
Hatar du de också?

Om jag ska säga vad jag tycker så tycker jag att människor med riktig psykisk ohälsa behöver seriös och empatisk vård. Och att psykvården borde bli granskad hårdare. Och då menar jag människor med riktig psykisk ohälsa och inte bortskämda, priveligerade människor som är ledsna över att deras liv inte är perfekta.

Sen är det skillnad på lidande och lidande, hur du upplever depression kan vara något helt annorlunda för någon annan. Det finns människor där ute som mår så jävla mycket sämre än dig som du uppenbarligen inte har förståelse för. Jag tror inte ens du har en uppfattning.

Men det är lite otäckt hur du hatar människor som mår dåligt för att det irriterar dig. De flesta mår dåligt och de får må dåligt oavsett om det stör dig. Det borde du försöka ha respekt för.

Vet inte riktigt vad du söker för svar eller vad som ska diskuteras här. Men men må väl

Om man ser ner på sjuka människor så är man antagligen inte helt frisk själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in