2022-11-10, 14:38
Medlem
Du lider förmodligen av en narcisistisk personlighetsstörning.
Men en narc skulle aldrig varken frpgasätta sig själv eller erkänna det.
Men med största sannolikhet är du en narcisistist.
Citera
2022-11-11, 06:48
Medlem
Det är läkemedels lobbyister som hela tiden tjatar om hur viktigt det är att man ska skryta om sin diagnos och hur bra piller hjälper.

Naiva desperata idioter tror på allt den så kallade läkaren säger.

Kolla bara på adhd problematiken som man försöker lösa med rusmedel. Konsekvenserna av detta knark på recept är mord beroende och gäng skjutningar. Det är förmodligen någon någon duktig judisk monkey business som gynnas av allt sattyg.
Citera
2022-11-18, 12:33
Medlem
Alepherons avatar
Detta tål att upprepas - personer som ser ner på andras psykiska ohälsa är ofta själva i ett sårbart läge och de behöver känna trygghet i att människor runt omkring dem är starka istället. För att väga upp för deras egen instabilitet.
Därför reagerar de med förakt för folk som inte inger denna trygghet hos dem utan snarare påminner dem om deras egen svaghet.

Det får mig att tänka lite på barn som ofta väljer att ty sig till den förälder som verkar mest trygg och stabil. De behöver skydd från sin egen hjälplöshet i någon som är starkare.

Anser att otrygga personer som trådstartaren bör söka hjälp för sina problem hos läkarvården istället för att sitta här och förakta andra svaga. Vore en bättre lösning.

Sen så vill jag själv aldrig se en återvändning till den tid då psykisk ohälsa var något skamligt och stigmatiserat.
Bättre att prata om det och synliggöra problemen istället. Annars sker ju bara nån sorts dubbelbestraffning för de som redan mår dåligt. Att de dessutom ska skämmas för det.
Citera
2022-11-18, 12:53
Medlem
Aleit77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det har ju varit mode nu ett tag att fläka ut sig om sin s.k. psykiska ohälsa och på något sätt då roffa åt sig omgivningens relativt falska omtanke och gaggiga beröm, vilket får mig att må illa. Vem mår liksom inte dåligt då och då, och ändå får bita ihop och förändra tillvaron för att må bättre?

De i min omgivning som stoltserat med sin psykiska ohälsa är helt normala individer som ett tag levt "över sin förmåga" med att antingen spela ett spel man inte klarar av eller bara trånar efter ett liv man inte har. De orkar med det visuella önskelivet ett tag och ådrar sig högre status och tillvaro för att sedan motvilligt låta verkligheten komma ikapp, då har de på vägen sårat och kört över sin närmaste krets och då är det så dags att börja krypa tillbaka med svansen mellan benen och kräva att de närmsta ska förlåta och stötta det personen själv åsamkat.

Så fort någon i min bekantskap börjar yppa ordet psykisk ohälsa blir det blocken direkt. Enligt min mening är det ett fult spel de kör med som de kommer upprepa i all oändlighet.

Eller är jag för hård?

Jag tror jag fattar vad du menar här och frågan är nog snarare är det verkligen psykisk ohälsa i sin fulla bemärkelse som de lider/har lidit av? Fast utmattningssyndrom som jag snarare tycker det låter som sållar sig väl till denna extremt breda kategori. Inte att utmattning är att förringa men om den skapas av en slags girighet så förstår jag att du inte känner så stor empati faktiskt.
Citera
2022-12-06, 10:23
Citat:
Ursprungligen postat av Aleit77
Jag tror jag fattar vad du menar här och frågan är nog snarare är det verkligen psykisk ohälsa i sin fulla bemärkelse som de lider/har lidit av? Fast utmattningssyndrom som jag snarare tycker det låter som sållar sig väl till denna extremt breda kategori. Inte att utmattning är att förringa men om den skapas av en slags girighet så förstår jag att du inte känner så stor empati faktiskt.

Det är det jag menar, eller i alla fall den typen som av girighet och lättja tillskansar sig kortvariga fördelar på andras bekostnad och sen förväntar sig att omgivningen ska vara där som ett skyddsnät när det går åt helvete sen.

Skulle vilja påstå att det gäller alla typer av psykisk ohälsa. Den börjar ju i princip alltid lindrigt och eskalerar för att man är lat och inte vill ta tag i situationen.
Citera
2022-12-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det har ju varit mode nu ett tag att fläka ut sig om sin s.k. psykiska ohälsa och på något sätt då roffa åt sig omgivningens relativt falska omtanke och gaggiga beröm, vilket får mig att må illa. Vem mår liksom inte dåligt då och då, och ändå får bita ihop och förändra tillvaron för att må bättre?

De i min omgivning som stoltserat med sin psykiska ohälsa är helt normala individer som ett tag levt "över sin förmåga" med att antingen spela ett spel man inte klarar av eller bara trånar efter ett liv man inte har. De orkar med det visuella önskelivet ett tag och ådrar sig högre status och tillvaro för att sedan motvilligt låta verkligheten komma ikapp, då har de på vägen sårat och kört över sin närmaste krets och då är det så dags att börja krypa tillbaka med svansen mellan benen och kräva att de närmsta ska förlåta och stötta det personen själv åsamkat.

Så fort någon i min bekantskap börjar yppa ordet psykisk ohälsa blir det blocken direkt. Enligt min mening är det ett fult spel de kör med som de kommer upprepa i all oändlighet.

Eller är jag för hård?
För hård är du inte men du ser det inte klarsynt.

Psykisk ohälsa har gått från att vara tabu till lite av en modegrej på några generationer.
Ta min mamma som första exempel. Hon är normal men för att citera henne ”Det är höst och då blir jag lite låg”. Det jag ser är en person som lever upp på sommaren och som sedan tvingas in i lägenheten från sommarstugan och med det har hon en höstdepression. Inget speciellt med det men fan heller att hon är deprimerad utan hon är låg. Det ena ordet är psykologisk och tabu.
Samtidigt känner jag en 90-talist som till och med använder Facebook varje gång det kommit en ny diagnos. Där har du en utveckling på bara två generationer.

Jag själv?
Sure. På kort tid har mycket hänt mig, både positivt och negativt vilket gjort att jag insett att jag är deprimerad. Inget allvarligt och jag vet anledningen. Går den inte över av sig självt så kommer lösningen i Maj.
Detta informerar jag självklart folk om. Jag informerar dem även om att jag inte längre lider utan är berikad med ADHD samt att jag är kroniskt sjuk.
Jag gör det inte för att starta en diskussion eller få uppmärksamhet utan för att människor i mitt liv tvingas leva med den jag är och bäst av allt. När jag mår dåligt så drar jag täcket över huvudet till jag mår bättre. Människorna i mitt liv vet med detta hur jag fungerar och de accepterar att jag har mina dagar.

Tidigare i mitt liv.
Jag har förlorat två viktiga människor i mitt liv. Inte pga mina sjukdomar utan för att de är krassliga. När jag förlorade dem var de viktiga men förlusten gjorde dem oviktiga och det blev en nödvändighet.
När jag förlorade dem så visste jag inte. Om jag vetat vad jag vet i dag så hade vi aldrig hamnat i den situationen att vi gick skilda vägar eftersom vetskapen om det de lider av hade gjort att jag kunde agerat på annat sätt.

Detta är mina erfarenheter. Vet man om människors fel och brister kan man behandla dem rätt vilket man själv tjänar på i slutänden.
Senast redigerad av Provocative3.0 2022-12-06 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in