2022-11-06, 16:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Du tror du kan bättre än experter? Ni hobbyekonomer på flashback tror ni är allvetare.

Jag vet att jag kan det och är ingen »hobbyekonom«.
Citera
2022-11-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Hur mycket får de i A- kassa? Och hur mycket har de i lån? De personerna du känner? Och vad har de för övriga fasta utgifter?

10% skulle knäcka hela samhället…. Konsumtionen skulle stanna av.
De som har rörligt lån ja, knappast hela samhället.
Citera
2022-11-06, 16:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Det är också dumt att lägga alla ägg i samma korg, varför lägga alla pengar i bostaden?
Allt handlar egentligen om att få en balans i sin ekonom…

Så, amortera är inte alltid rätta lösningen.

Fast det ämnet har jag överhuvudtaget inte berört. Jag svarade bara på vad en amortering är. Det är inte en kostnad. Det är en utgift och en utbetalning.
Citera
2022-11-06, 16:23
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ahh, du tänker så, jag tänkte rent investeringsmässigt, dvs om du lånar och köper någonting som minskar i värde så får du en kostnad. Lånar du 2 mille för att köpa en kåk, amorterar ned detta till 1,7 mille, och sedan säljer kåken för 1,7 mille så har ju hela kalaset haft en kostnad på 300k. Nu med ökade/ökande räntor så stiger inte fastigheterna i värde som vid nollränta, tvärtom, så att likställa amortering med sparande får jag svårt att förstå. Skillnad om kåken stiger i värde med 300k och du amorterat då har man ett väldigt fint sparande i kåken.

Absolut. Men det är värdeminskningen som är kostnaden, och den hade du ju haft vare sig du amorterade eller inte?
Citera
2022-11-06, 16:26
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Absolut. Men det är värdeminskningen som är kostnaden, och den hade du ju haft vare sig du amorterade eller inte?

Ja, låter rimligt!
Citera
2022-11-06, 16:27
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet att jag kan det och är ingen »hobbyekonom«.
ja men vad konstigt då att staten inte anställer dig din allvetare
Citera
2022-11-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Hur många i sverige har lånat 9 miljoner för att köpa hus?
Rimligtvis rätt många, med tanke på att en trea i Stockholm kostar från 10, för att inte tala om hus i de trevliga förorterna, där jag växte upp får du inget under 20. Eller bara ett sommarhus på lämplig ort.
Citera
2022-11-06, 16:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
ja men vad konstigt då att staten inte anställer dig din allvetare

Inte alls konstigt. Staten anställer sådana som är inställsamma och inte i första hand kunniga. Dan Eliasson *host* *host*.

Jag har jobbat med viktigare saker under mitt yrkesliv och startat egna företag i stället för att jobba åt staten.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-11-06 kl. 17:17.
Citera
2022-11-06, 16:40
Medlem
Domass avatar
Jag förstår inte varför man ska köpa sig ett hus/lägenhet som man uppenbarligen inte har råd
med, visst det kan ju vara smart om man köpt bostaden för en massa år sen och säljer innan
allt spricker. Men så tänker nog inte dom flesta skulle jag tro... de flesta kommer säkerligen åka
på en hård smäll då otroligt många tänker likadant och skaffar bostäder långt över deras tillgång.

Idiotiskt egentligen.... själv skulle jag inte vilja bo centralt eller där det är så trångbebott som möjligt,
vad är det för fel med ett mediumstort hus på/nära landet? Där det är trivsamt istället för hektiskt?

Ett bra exempel är ju folk som tillochmed hittar till dom riktiga överklassområdena genom stora lån,
nu talar vi inte Stockholm, där måste man nog fortfarande ha en del cash på egen hand för att bo riktigt fint.
Men det finns ju många som "köper" sig in i överklassen idag med hjälp av lån bara för att kunna låtsas vara
nånting dom inte är. Störttlöjligt.
Senast redigerad av Domas 2022-11-06 kl. 16:45.
Citera
2022-11-06, 16:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Riksbanken håller på duttar för att försöka upprätthålla förtroendet för det ekonomiska systemet. Det finns inget samband mellan riksbankens styrränta och de privata bankernas skapande av pengar genom ökade krediter. Det är bara en teater.
Citera
2022-11-06, 16:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Jag förstår inte varför man ska köpa sig ett hus/lägenhet som man uppenbarligen inte har råd
med, visst det kan ju vara smart om man köpt bostaden för en massa år sen och säljer innan
allt spricker. Men så tänker nog inte dom flesta skulle jag tro... de flesta kommer säkerligen åka
på en hård smäll då otroligt många tänker likadant och skaffar bostäder långt över deras tillgång.

Idiotiskt egentligen.... själv skulle jag inte vilja bo centralt eller där det är så trångbebott som möjligt,
vad är det för fel med ett mediumstort hus på/nära landet? Där det är trivsamt istället för hektiskt?

Ett bra exempel är ju folk som tillochmed hittar till dom riktiga överklassområdena genom stora lån,
nu talar vi inte Stockholm, där måste man nog fortfarande ha en del cash på egen hand för att bo riktigt fint.
Men det finns ju många som "köper" sig in i överklassen idag med hjälp av lån bara för att kunna låtsas vara
nånting dom inte är. Störttlöjligt.

Fast bo någonstans måste man ju.
Citera
2022-11-06, 17:01
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast bo någonstans måste man ju.

Ja? Men varför skulle det legitimera logiken i att köpa ett hus som man inte behöver bo i?

De har ju uppenbarligen råd att köpa hus, bara inte på dom dyraste ställena, det har ju dom
flesta inte råd med.

Sen har ju priset på tomter och läget trissats upp för att efterfrågan är så stor, så att köpa en tomt
i närheten av städer är dyrt bara det. Förstår dock inte logiken i att smälla på så stort som möjligt
för att räntan tillåter det, det är ju idiotiskt då banken ska ha tillbaka pengarna nån gång.

Och att räntan kan vara så låg så länge kan aldrig vara bra.

En vanlig familj kan ju enkelt köpa ett mediumstort hus i kanske en mindre ort som ändå ligger en bra bit
under 1 h från någon storstad, det finns ju smarta familjer som är realistiska som har gjort det. Och
de kommer nog klara sig mycket bättre än de andra.

Att köpa ett hem enbart p.g.a. av var det ligger och hur stort det ska vara för att räntan tillåter
det kanske inte är de bästa variablerna att gå efter. Vi ser ju osäkerheten med att stå med ett sånt
hus idag.

Lägg därtill elräkningarna, bensinkostnaderna och allt annat. Kan nog inte vara jättekul, förmodligen
kommer en hel del bostäder säljas om läget inte blir avsevärt bättre snart. Men det kommer nog dröja,
speciellt med elen, räntan kan ju fortfarande gå lite hur som helst.
Senast redigerad av Domas 2022-11-06 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in