2022-11-03, 08:55
Medlem
Hej,
Vad skall man ha fr teleskop
fr att fota Jupiter och
dess mnar. Jag fr inte skrpa
med lngzoonkamera.
Tacksam fr svar
Citera
2022-11-03, 09:03
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adawog
Hej,
fr att fota Jupiter och
med lngzoonkamera.
Tacksam fr svar
(FB) Stora astrofotografiska trden

(FB) Hur bra ser jag X i teleskop Y? Titta hr.
Citera
2022-11-03, 10:03
Medlem
Ett med s lng brnnvidd du har rd med. Jag sjlv r p vippen att kpa en Celestron Nexstar 6SE. Fr optimal skrpa kr de som r bra p detta ven en planetkamera. Den filmar en kort snutt och sedan anvnder man ett program fr att sortera ut de bsta bilderna och sammanfoga (stacka) till en skarp stillbild. Men en sn kamera kontrolleras med en laptop. Man kan nog ta helt ok bilder med en vanlig kamera med.
Citera
2022-11-03, 15:17
Medlem
MustMasters avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Vj23jckYD-Q
Citera
2022-11-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adawog
Hej,
fr att fota Jupiter och
med lngzoonkamera.
Tacksam fr svar

Planeter r ganska ljusstarka eftersom dom r nra. S en "refraktor" dvs med vanliga linser (inga speglar) med ganska liten diameter skulle nog funka. Kanske 60mm el nt. 1500 el 2000mm brnnvidd. Skulle rekommdera en point and shoot kamera direkt p okularet hr, el en telefon. Istllet fr en storsensorkamera. Ja nt med vldigt liten sensor.
d blir det billigt. Det kan ju vldigt fort dra ivg till ett par hundra k annars.

Du kommer bli fett besviken dock. Bara s du vet. bttre att kolla p nasas bilder..
Citera
2022-11-04, 23:21
Medlem
Tog ett par bilder p mnen vid fullmne med mitt 80mm fuji macro (det bsta objektivet dom gjort rent optiskt), med en 24mp sensor, apsc size. Det suger sn rv s man tror fan inte det r sant. Och d har jag bde sensor stab och optisk i tandem. Plus att mnen r vldigt ljus s det blir vldigt korta tider.

Men nd suger det balle. 25 lk t helvete...

Nej, bara skojade. Det r ju inte pga att mnen suger som det r 25 lk t helvete, det r fr att fuji r leksaker om man jmfr med riktiga grejer. dvs.
Citera
2024-08-16, 23:14
Medlem
Solstol28s avatar
Har en bra Canon fullframe systemkamera + Tamron 150-600. Tnkte fota Saturnus och Jupiter. Frstag p instllningar? Har googlat en hel del men inget vettigt. Minsta blndar vrde givetvis. Iso vad? Slutartid typ 0.5 sek eller?
Citera
2024-08-17, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Har en bra Canon fullframe systemkamera + Tamron 150-600. Tnkte fota Saturnus och Jupiter. Frstag p instllningar? Har googlat en hel del men inget vettigt. Minsta blndar vrde givetvis. Iso vad? Slutartid typ 0.5 sek eller?

r absolut ingen expert nr det gller att fota planeter men skulle gissa att du vill anvnda kamerans native iso s lngt det r mjligt. Min kamera har tv native ISO fr stillbilder. 80 och 1600. Kolla vad som gller fr just din kamera.

f/2.8 till f/4
Manuel fokus
Vitbalans: 5600K
Slutare: 15-30 sekunder
Citera
2024-08-18, 15:38
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
r absolut ingen expert nr det gller att fota planeter men skulle gissa att du vill anvnda kamerans native iso s lngt det r mjligt. Min kamera har tv native ISO fr stillbilder. 80 och 1600. Kolla vad som gller fr just din kamera.

f/2.8 till f/4
Manuel fokus
Vitbalans: 5600K
Slutare: 15-30 sekunder

Gjorde ett fltfrsk:
Tamron 150-600 (at 600mm), 1/2 sek, F 7.1, ISO 12800, croped.
https://imgur.com/gallery/jupiter-moons-KJdKYdG

Med slutare p 15-30 sek skulle det bara bli strck av dom. Med ett vidvinkel hade det nog funkat.
Citera
2024-08-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28

Rekommenderar att du skaffar dig en star tracker fr det. https://www.digitalcameraworld.com/b...t-star-tracker
Citera
2024-08-21, 20:57
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetride
Rekommenderar att du skaffar dig en star tracker fr det. https://www.digitalcameraworld.com/b...t-star-tracker

Dom r garanterat bra. Blev inte nt klokare om kamera instllningarna dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in