2012-02-23, 18:50
Medlem
Paid in Fulls avatar
Var ute och tog en bild på månen, Venus och Jupiter. Jag missade tyvärr ISS ikväll.

http://tinypic.com/view.php?pic=34pcqaf&s=5
Senast redigerad av Paid in Full 2012-02-23 kl. 18:52.
Citera
2012-02-23, 19:25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paid in Full
Var ute och tog en bild på månen, Venus och Jupiter. Jag missade tyvärr ISS ikväll.

http://tinypic.com/view.php?pic=34pcqaf&s=5
Schysst. Jag skulle precis börja exponera Jupiter och dess månar, så kom det in en herrans massa moln och förstörde allt. Nå ja, det kommer fler tillfällen!
Citera
2012-02-24, 18:48
Medlem
Väntar med spänning! Här råder molnighet och influensa...
Venus igår:
http://i1219.photobucket.com/albums/...z/P2231985.jpg
Edit: Kass bild, fick då fan inte ordning på fokusratten alls. Stå på hygget med blöta fötter och virus i kroppen = rätt fail för övrigt...
Senast redigerad av Kalabalikov 2012-02-24 kl. 18:50.
Citera
2012-02-24, 19:42
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Hur är det med ISS imorgon, lördag? Vilken tid har man chans att se den och går den att se utan kikare? Jag bor i Östergötland. Och om man nu ser den, var ska man kolla?
Om vi säger att du bor i Linköping, så ska du kolla mot söder några minuter innan 19. Titta mot Orion, och lite snett ner till höger om den, så ska den nog synas.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalabalikov
Väntar med spänning! Här råder molnighet och influensa...
Venus igår:
http://i1219.photobucket.com/albums/...z/P2231985.jpg
Edit: Kass bild, fick då fan inte ordning på fokusratten alls. Stå på hygget med blöta fötter och virus i kroppen = rätt fail för övrigt...
Kass? Var inte dum, den var ju hur snygg som helst! Önskar att jag hade ett teleskop bra nog att se Venus planetskiva.
Citera
2012-02-24, 22:51
Medlem
PuffTheDragons avatar
Här är kvällens bild på Jupiter. Strax ovanför till höger syns Callisto och en bilt till vänster om Jupiter syns Io lite rödaktig. Tyvärr hade jag inte speciellt mycket tid eftersom det nalkades släktmiddag kl 19. Bilden är tagen 18:45.

Edit. Fixade länken.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2012-02-24 kl. 22:58. Anledning: korrupt länk
Citera
2012-02-24, 23:20
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalabalikov
Jag har aldrig fixat den där skärpan, Puff! Vad har du för grejer?
Bilden blev inte optimal, hade 30 minuter på mig innan släkten kom.
Men jag har den här kameran och sedan använder jag det här programmet (RegiStax) för att redigera alla bilder och sätta ihop dem till en bild.
Citera
2012-02-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Bilden blev inte optimal, hade 30 minuter på mig innan släkten kom.
Men jag har den här kameran och sedan använder jag det här programmet (RegiStax) för att redigera alla bilder och sätta ihop dem till en bild.

Vad har du för teleskop?
Citera
2012-02-26, 01:14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canselmo
Vad har du för teleskop?
Jag har en Celestron Nexstar 8" SE.

Idag blev det en bild på Mars. Jag är kanske inte den bästa astrofotografen, men jag lyckades få med nordpolen, som syns vitaktig nere till höger. Eftersom bilden är upp-och-ned och spegelvänd. Klippte också in en bild på Mars så man ser hur planeten faktiskt ser ut.

Nu är vi kanske lite offtopic. Man kanske skulle starta en tråd där vi kan dela med oss av fotografier?
Citera
2012-02-26, 01:38
Medlem
Citat:

Idag blev det en bild på Mars. Jag är kanske inte den bästa astrofotografen, men jag lyckades få med nordpolen, som syns vitaktig nere till höger. Eftersom bilden är upp-och-ned och spegelvänd. Klippte också in en bild på Mars så man ser hur planeten faktiskt ser ut.

Nu är vi kanske lite offtopic. Man kanske skulle starta en tråd där vi kan dela med oss av fotografier?

Häftigt, kan du inte ta en bild på Venus, jag skulle vilja se hur den ser ut genom ditt teleskop!
Citera
2012-02-26, 02:04
Medlem
Citat:

Wow nice bild! De där detaljerna ser jag inte från balkongen iaf, möjligen blir det bättre om jag kollar från hygget då jag slipper all orolig luft nära husväggen. Ska ta ett obspass när flunsan gett upp.

Nån form av astrofotosticky vore absolut trevlig! Personligen gillar jag all form av astrofoto, behöver ju nödvändigtvis inte vara via teleskop!
Citera
2012-02-26, 02:14
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:

Helt fantastiskt fin bild, bra jobbat! Kollade upp teleskopet du hade, verkar rätt dyrt tyvärr. Men man kanske kan hitta ett begagnad någonstans. Måste bara fråga, det kan väl inte vara några större problem att se Phobos och Deimos i det teleskopet? Eller måste man åka ut i vildmarken för att se dem?

Stora astrofotografiska tråden, vore det en idé kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av canselmo
Häftigt, kan du inte ta en bild på Venus, jag skulle vilja se hur den ser ut genom ditt teleskop!
Och på Merkurius!
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2012-02-26 kl. 02:17.
Citera
2012-02-26, 04:46
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Stora astrofotografiska tråden, vore det en idé kanske?
Do it. Now.

Fantastiska bilder, måste jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in