2022-11-03, 08:55
Medlem
Hej,
Vad skall man ha för teleskop
för att fota Jupiter och
dess månar. Jag får inte skärpa
med långzoonkamera.
Tacksam för svar
Citera
2022-11-03, 09:03
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adawog
Hej,
för att fota Jupiter och
med långzoonkamera.
Tacksam för svar
(FB) Stora astrofotografiska tråden

(FB) Hur bra ser jag X i teleskop Y? Titta här.
Citera
2022-11-03, 10:03
Medlem
Ett med så lång brännvidd du har råd med. Jag själv är på vippen att köpa en Celestron Nexstar 6SE. För optimal skärpa kör de som är bra på detta även en planetkamera. Den filmar en kort snutt och sedan använder man ett program för att sortera ut de bästa bilderna och sammanfoga (stacka) till en skarp stillbild. Men en sån kamera kontrolleras med en laptop. Man kan nog ta helt ok bilder med en vanlig kamera med.
Citera
2022-11-03, 15:17
Medlem
MustMasters avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Vj23jckYD-Q
Citera
2022-11-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adawog
Hej,
för att fota Jupiter och
med långzoonkamera.
Tacksam för svar

Planeter är ganska ljusstarka eftersom dom är nära. Så en "refraktor" dvs med vanliga linser (inga speglar) med ganska liten diameter skulle nog funka. Kanske 60mm el nåt. 1500 el 2000mm brännvidd. Skulle rekommdera en point and shoot kamera direkt på okularet här, el en telefon. Istället för en storsensorkamera. Ja nåt med väldigt liten sensor.
då blir det billigt. Det kan ju väldigt fort dra iväg till ett par hundra k annars.

Du kommer bli fett besviken dock. Bara så du vet. bättre att kolla på nasas bilder..
Citera
2022-11-04, 23:21
Medlem
Tog ett par bilder på månen vid fullmåne med mitt 80mm fuji macro (det bästa objektivet dom gjort rent optiskt), med en 24mp sensor, apsc size. Det suger sån röv så man tror fan inte det är sant. Och då har jag både sensor stab och optisk i tandem. Plus att månen är väldigt ljus så det blir väldigt korta tider.

Men ändå suger det balle. 25 lök åt helvete...

Nej, bara skojade. Det är ju inte pga att månen suger som det är 25 lök åt helvete, det är för att fuji är leksaker om man jämför med riktiga grejer. dvs.
Citera
2024-08-16, 23:14
Medlem
Solstol28s avatar
Har en bra Canon fullframe systemkamera + Tamron 150-600. Tänkte fota Saturnus och Jupiter. Förstag på inställningar? Har googlat en hel del men inget vettigt. Minsta bländar värde givetvis. Iso vadå? Slutartid typ 0.5 sek eller?
Citera
2024-08-17, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Har en bra Canon fullframe systemkamera + Tamron 150-600. Tänkte fota Saturnus och Jupiter. Förstag på inställningar? Har googlat en hel del men inget vettigt. Minsta bländar värde givetvis. Iso vadå? Slutartid typ 0.5 sek eller?

Är absolut ingen expert när det gäller att fota planeter men skulle gissa att du vill använda kamerans native iso så långt det är möjligt. Min kamera har två native ISO för stillbilder. 80 och 1600. Kolla vad som gäller för just din kamera.

f/2.8 till f/4
Manuel fokus
Vitbalans: 5600K
Slutare: 15-30 sekunder
Citera
2024-08-18, 15:38
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Är absolut ingen expert när det gäller att fota planeter men skulle gissa att du vill använda kamerans native iso så långt det är möjligt. Min kamera har två native ISO för stillbilder. 80 och 1600. Kolla vad som gäller för just din kamera.

f/2.8 till f/4
Manuel fokus
Vitbalans: 5600K
Slutare: 15-30 sekunder

Gjorde ett fältförsök:
Tamron 150-600 (at 600mm), 1/2 sek, F 7.1, ISO 12800, croped.
https://imgur.com/gallery/jupiter-moons-KJdKYdG

Med slutare på 15-30 sek skulle det bara bli sträck av dom. Med ett vidvinkel hade det nog funkat.
Citera
2024-08-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28

Rekommenderar att du skaffar dig en star tracker för det. https://www.digitalcameraworld.com/b...t-star-tracker
Citera
2024-08-21, 20:57
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetride
Rekommenderar att du skaffar dig en star tracker för det. https://www.digitalcameraworld.com/b...t-star-tracker

Dom är garanterat bra. Blev inte nåt klokare om kamera inställningarna dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in