Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-01, 20:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det har jag helt säkert inte gjort.

Jag tror nog snarare att den förmågan har försämrats långsamt över längre tid än att det helt plötsligt skall bli ett 85% tapp på en specifik tenta till följd av det. Flera av de aktuella studenterna har dessutom gjort tentan tidigare, och förmodligen även en del gamla övningstentor, så när det sägs att denna tentan hade en helt annan karaktär med högre krav på detaljkunskaper, så tror jag inte det är rök utan eld.

Jag har som sagt en viss egen erfarenhet av ett liknande fall.

Man kan nog säga så här, det är inte jag som överskattar elevernas förmågor, det är examinatorn som gjort tentan

Kan inte låta bli att tänka att de som inte ser problematiken här sannolikt aldrig har gått upp på en tenta själva.

Såvitt jag kan se har det varit "fritt fall" på bara tre-fyra år.

Absolut. Det kan vara någon form av specialfall.

För egen del har jag dock gjort fler tentor än vad som är hälsosamt, men aldrig någon omtenta.
Citera
2022-11-01, 20:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Det KAN vara frågan om en tenta i läkemedelsräkning., Då är 100% rätt det enda alterntivet för godkänt. Och det är bra så.
Anatomi och fysiologi, ”ME12”, enligt artikeln i trådstarten.

Sedan får jag det till att det var 85% av de som skrev tentan för tredje gången som blev underkända.
Citera
2022-11-01, 20:33
Medlem
Även förmågan att uttrycka sig språkligt brister – både hos de med svenska som modersmål och utlandsfödda. Många studenter som får underkänt på skriftliga examinationer har svårigheter både med att förstå frågorna och att formulera begripliga svar.

– Läsförståelsen, att ta till sig en text helt enkelt, är för dålig. Särskrivning och syftningsfel är vanliga orsaker till att svaren blir felaktiga och kan misstolkas, säger en av de intervjuade.
Det förklarar mycket. Ungdomar läser för lite och sitter för mycket på tiktok, youtube, instagram och annan skit där hjärnan inte utmanas. Då blir det självklart svårt att gå till studier med tunga böcker som kräver 4-6 timmar djup koncentration per dag. Dagens ungdomar klarar ju knappt av att vara borta från telefonen. Hur ska de då effektivt läsa kurslitteratur i 2 timmar?

Det kommer nog bara bli värre. Hoppas inte kraven sänks.
Citera
2022-11-01, 20:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Även förmågan att uttrycka sig språkligt brister – både hos de med svenska som modersmål och utlandsfödda. Många studenter som får underkänt på skriftliga examinationer har svårigheter både med att förstå frågorna och att formulera begripliga svar.

– Läsförståelsen, att ta till sig en text helt enkelt, är för dålig. Särskrivning och syftningsfel är vanliga orsaker till att svaren blir felaktiga och kan misstolkas, säger en av de intervjuade.
Det förklarar mycket. Ungdomar läser för lite och sitter för mycket på tiktok, youtube, instagram och annan skit där hjärnan inte utmanas. Då blir det självklart svårt att gå till studier med tunga böcker som kräver 4-6 timmar djup koncentration per dag. Dagens ungdomar klarar ju knappt av att vara borta från telefonen. Hur ska de då effektivt läsa kurslitteratur i 2 timmar?

Det kommer nog bara bli värre. Hoppas inte kraven sänks.
Hoppas inte kraven sänks? Haha, skämtar du eller? Nyligen sänkte ju regeringen kraven för att bli polis. Nä du, kraven kommer att garanterat sänkas förr eller senare.
Citera
2022-11-01, 20:37
Medlem
skogsdoktorns avatar
Är jag förvånad? Knappast. Nivån på svenska studenter bara sjunker och jag gissar på att det är det som ter sig i det här fallet.
Citera
2022-11-01, 20:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsdoktorn
Är jag förvånad? Knappast. Nivån på svenska studenter bara sjunker och jag gissar på att det är det som ter sig i det här fallet.
Så blir det när man prioriterar jämställdhet och värdegrund framför kunskap och kompetens.
Citera
2022-11-01, 20:42
Medlem
Statsminister2030s avatar
Jag har läst fysiologi på universitet, och som jag minns det så var andelen underkända mycket högre, än vid övriga kurser jag läst. Jag skulle nog tippa att det var 35%. Men 85% låter fruktansvärt högt.
Citera
2022-11-01, 20:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Så blir det när man prioriterar jämställdhet och värdegrund framför kunskap och kompetens.
Men sånt påverkar väl inte vilka som kommer in på en utbildning.
Citera
2022-11-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Anatomi och fysiologi, ”ME12”, enligt artikeln i trådstarten.

Sedan får jag det till att det var 85% av de som skrev tentan för tredje gången som blev underkända.

Googlade snabbt och det har tydligen varit samma examinator sedan 2020. Nu läser jag ett helt annat program men rykten om svåra examinator och liknande brukar spridas, konstigt att äldre studenter inte sagt något? Det tycks också endast vara en tentamen på 6.5HP (omfattar ca 4 veckors heltidsstudier) där man endast kan bli godkänd eller underkänd.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-01 kl. 20:49.
Citera
2022-11-01, 20:47
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hoppas inte kraven sänks? Haha, skämtar du eller? Nyligen sänkte ju regeringen kraven för att bli polis. Nä du, kraven kommer att garanterat sänkas förr eller senare.

Kraven har sänkts kontinuerligt sedan jag började studera på 90-talet. Då var det svårt att ta en grundkurs, idag kan jag bli professor!
Citera
2022-11-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Googlade snabbt och det har tydligen varit samma examinator sedan 2020. Det tycks också endast vara en tentamen på 6.5HP (omfattar ca 4 veckors heltidsstudier) där man endast kan bli godkänd eller underkänd.
85 % av studenterna har inte bemödat sig med att läsa kurslitteraturen alltså.
Citera
2022-11-01, 20:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men sånt påverkar väl inte vilka som kommer in på en utbildning.
Såklart det gör. Universitet är förvaltningsmyndigheter (i folkmun: myndigheter) och lyder således under regeringen, och regeringen har lagt förordningar som innebär att universiteten måste jobba med jämställdhet och andra värdegrundsfrågor. Allt handlar om att inkludera fler invandrare, kvinnor och funktionsnedsatta, och för att möjliggöra detta så måste man sänka kraven. Det är bland annat därför polisutbildningskraven sänktes, för att få fler kvinnor och babbar att ansöka.

Källor:
https://jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/publikationer/jamstalldhetsintegrering-i-hogskolor-och-universitet-2019-2/
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/jamstalldhet/jamstalldhetsintegrering/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in