2022-11-02, 14:09
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
Lustigt, då jag har kommit fram till en likadan analys.

Och detta kan man inte yttra sig om för då är man rasist i PK-Sverige. Men men har gett upp ska ut o resa i vinter och får se om man pallar va i Sverige efter det.
Citera
2022-11-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Varför är det så, blir tentorna svårare?

Snarare tvärtom. Ett sådant påstående kan endast komma från någon som pluggat 5 dagar innan tentamen och inte minns ett skit efter en månad eller någon som "läst" men inte förstått. Repetion är kunskapens moder.

Det är väldigt enkelt att vara student 2022. Alla möjliga hjälpmedel som finns och resurser som erbjuds. Även den fetaste latmasken kan sitta med en påse ostbågar på föreläsningen och banda föreläsningarna på mobilen och anteckna/sammanfatta/lyssna/titta på föreläsningarna i slow motion när denne kommer hem i sängen. Problemet är att de som inte förstått något är livrädda för att räcka upp handen och fråga om hjälp. Läser på ett helt annat program och har knackat på och ringt minst 100 gånger sedan jag började studera aldrig någonsin fått en arg blick snarare tvärtom (även om ni skulle få det vem fan bryr sig om X år har du din examen och har glömt människan). Föreläsarna bitts inte våga för helvete be om hjälp, ta även med dig din gamla tentamen och knacka på och fråga varför du inte fått max poäng och hur denne tänkt osv.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-02 kl. 14:26.
Citera
2022-11-02, 14:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Varför kommer vissa fram till slutsatsen att bara för att 85% har fel, så måste de ha rätt?
Hur ser man på de 15% som klarade provet, de måste bli geniförklarade?
Sedan kan man fråga sig varför de inte lärde sig något om tentans omfattning vid de två tidigare tentorna, vilka de inte fick godkända.
Citera
2022-11-02, 14:10
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Tror att det går rejält med skit här på Flashback!
De flesta har snöat in sig på att det är diverse invandrare och andra mindre begåvade på universitetet. Hur vet ni det? Hur många av er har erfarenhet av att läsa på universitet?
Jag vet själv med mig att 85% underkända inte är något ovanligt. Skillnaden är att här har det kommit ut.
Dessutom har universitet inget krav på att lärare skall vara legitimerade. Man kan med andra ord få in alla möjliga figurer som kanske har kunskapen, men inte förmågan att lära ut.

Själv var jag med i gruppen bland de 90% underkända i matte på BTH (Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona). Medan andra kämpade järnet så var jag bland de som låg längst bak. Skrev in mig på samma kurs med annan lärare på Malmö Högskola (numera Malmö Universitet) och klarade mattekursen på första försöket.
Var låg felet? Jo på den totalt värdelösa matteläraren som fanns på BTH.

En annan kul anekdot från BTH är läraren som hade föreläsning i hur man räknar på svetskonstruktioner. Vi fick en gästföreläsare från Volvo som fick ett helt annat resultat på svetsberäkningarna och hon verifierade dessutom resultatet med hållfasthetstester.
Så vem skulle vi lyssna på? I det här fallet fick vi rätt för båda räknesätten, fastän vår egna föreläsare hade uppenbarligen fel.
Det är en sjuksköterskeutbildning, inte en läkarutbildning. Förmågan att studera är sannolikt lägre då det krävs 110-115 i IQ för en vanlig högskoleutbildning ska fungera hyfsat obehindrat. Många av studenterna kan komma från undersköterskeutbildningar eller efter att ha arbetat som undersköterskor. Du kan ha IQ 90 och klara den utbildningen även om det blir tuffare då och i det sammanhanget är det snabbutbildningar med syftet att pressa ut folk så snabbt som möjligt. Glädjebetygen är många och invandrare klagar som regel på rasism och diskriminering om de underkänns eller bara får E, vilket såklart kan medverka i att fler än vad som borde, släpps igenom.

Du ska klara av medicin och matematik som sjuksköterska. Jag vet en inom vården men som tack och lov inte arbetar inom just vård utan psykiatri, som gav sitt barn flera rör Theralen istället för ordinerad dos. Sedan vägrade hon åka upp till lasarettet eller ens ringa Giftcentralen för att det hela inte skulle uppdagas. Skulle du vilja att hon godkändes på sjuksköterskeutbildningen och sköta dina medicinordinationer?

Klart lärare kan sätta glädjebetyg och även göra test för svåra. Det som talar emot saken är att eleverna gått ihop sig istället för att en och en ifrågasatt det hela. Att angripa den andre när man själv har fel är inte ovanligt när det kommer till bristande kunskaper. Att studera en del ämnen är svårt och frågorna faktiskt svårare än vad man kan tro vilket är viktigt för att få högre betyg. Att lärare har lägre utbildningsnivåer och sannolikt i en del fall knappt klarat sig igenom utbildningen är tydligt. Då kan de inte bedöma åt något håll. Däremot kan din matematiklärare (matematik är knappast Svenska, Engelska eller andra enkla ämnesområden) som krävde mycket, själv ha varit en toppstudent som med högre IQ inte förstått att den egna intelligensnivån var avsevärt högre. Det är inte lätt att värdera att andras begränsningar är mycket lägre än ens egna precis som det är svårt att värdera att det är en själv som kan för lite, för många människor.

Jag har själv flertalet gånger råkat ut för att lärare i just matte står och räknar fel tal för att hjälpa mig, på svarta tavlan till och med. Häromdagen började jag få psykbryt av att jag behövde få förklarat om jag förstått Lorenzkurvan rätt och hade skickat fler bilder innan jag började misstänka, att vi inte tittade på samma bild. Det verkar inte helt ovanligt när det kommer till just matematik. Varför har jag inte en aning om men det har pågått från lågstadiet genom mitt liv då och då, varav jag plötsligt undrade om jag återigen hade samma problem. Ville inte genera personen som försökte hjälpa mig utan sa bara att jag inte fattade istället, utifall att det förbehöll sig så.

Din matematiklärare på BTH kan faktiskt ha varit den skickligare läraren genom egen matematisk kapacitet. Problemet med hög intelligens brukar yttra sig som oförmåga till att förklara och hur mycket saker än bryts ner, förstår folk ändå inte på vis som är en obegripligt om man själv inte samtidigt är totalt kass inom ett ämne, exempelvis matematik.
Citera
2022-11-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det har jag helt säkert inte gjort.

Jag tror nog snarare att den förmågan har försämrats långsamt över längre tid än att det helt plötsligt skall bli ett 85% tapp på en specifik tenta till följd av det. Flera av de aktuella studenterna har dessutom gjort tentan tidigare, och förmodligen även en del gamla övningstentor, så när det sägs att denna tentan hade en helt annan karaktär med högre krav på detaljkunskaper, så tror jag inte det är rök utan eld.

Jag har som sagt en viss egen erfarenhet av ett liknande fall.

Man kan nog säga så här, det är inte jag som överskattar elevernas förmågor, det är examinatorn som gjort tentan

Kan inte låta bli att tänka att de som inte ser problematiken här sannolikt aldrig har gått upp på en tenta själva.

Fast det rör sig väl om 85% på en omtenta med folk som redan fallerat ett antal gånger tidigare? Då är det inte lika konstigt som om det vore 85% av alla.
(om jag inte missförstod då alltså)

De bör såklart titta på tentan med, man ska undersöka alla sidor.
Citera
2022-11-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labilegreger
Råkar de gå många nysvenskar på utbildningen? Det skulle förklara en del.
Förmodligen, som lärare på Vård och Omsorgsprogrammet så hade jag mer än 95% nysvenskar. Kan ana att det blir ännu svårare att förstå när det kommer till mer fackspråk på högskolor/universitet. tråkigt nog väljer de som är födda i Sverige flashigare program som inte leder till arbete.
Citera
2022-11-02, 14:27
Rent krasst så har jag sett att omtentorna på sjuksköterskelinjen görs svårare än första tentan, detsamma gäller t ex omprov i läkemedelsberäkning. Omtentor borde givetvis ligga på samma nivå. Även sett en elevs svar på en fråga, där svaret var klockrent från boken, trots det fel på provet. Lärare redovisar ej heller rätta svar, pga de orkar inte. Därigenom blir rättningen naturligtvis ifrågasatt bland elever.
Citera
2022-11-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fast det rör sig väl om 85% på en omtenta med folk som redan fallerat ett antal gånger tidigare? Då är det inte lika konstigt som om det vore 85% av alla.
(om jag inte missförstod då alltså)

De bör såklart titta på tentan med, man ska undersöka alla sidor.

Jag utgår ifrån att det var en blandning av förstagångstentare och omtentare. Det var väl en tjej i artikeln som sa att hon tentade för första gången nu.

Om det hade varit normalt med 85% failrate så kan du vara rätt säker på att skolan hade påtalat att det var ett helt normalt utfall, och då hade ju studenterna inte haft ett skit att komma med och det hade knappast blivit någon artikel heller.
Citera
2022-11-02, 14:28
Medlem
För det första: notera att jag själv inte jobbar inom vården, så det är inte mig ni ska klaga på om det här är fel.

En kompis som gick på LiU har nu skrivit ner sin gamla ME12-tenta i word och bett mig posta här så folk får se hur rättningen gick till (detta var dock för flera år sen).

Så här skrev hon om lungorna på generell nivå (allt understruket samt [inom klamrar] är rättarens kommentarer/understrykningar):

Detta fick 3 av 6 poäng.

Som sagt kan jag inget om medicin själv, och jag avrådde henne från att låta mig posta det här, men hon vill väldigt gärna se vad folk har att säga eftersom det verkar finnas vårdpersonal i tråden (hon har inget eget konto).
Citera
2022-11-02, 14:29
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Förmodligen, som lärare på Vård och Omsorgsprogrammet så hade jag mer än 95% nysvenskar. Kan ana att det blir ännu svårare att förstå när det kommer till mer fackspråk på högskolor/universitet. tråkigt nog väljer de som är födda i Sverige flashigare program som inte leder till arbete.

Har 380 poäng sedan tidigare, i det gamla systemets räkning. Vet ej vad de poängen är värda idag men nu blir jag sugen på att läsa in sjuksyster ub för att se hur svårt det är. Borde vara möjligt att utan större åthävor läsa in teoridelen på max två terminer. Antar att det varvas med praktik.
Citera
2022-11-02, 14:32
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Artikelns inledning är väldigt talande för mentaliteten bland dagens studenter..

Stackars Olivias terminsstart var "chockartad" eftersom hon körde en tenta efter att ha missat det första tentamenstillfället på grund av sjukdom.

När jag pluggade berodde en missad tenta på att man inte pluggat tillräckligt eller var för dum. Nu för tiden är det alltid fel på utbildningen eller lärarna..
Jag försöker visualisera vad som hänt om någon på min kurs gått till examinatorn och skyllt sitt underkända resultat på att tentan var för svår... HEN hade blivit utskrattad av både lärare och medstudenter.
Citera
2022-11-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Jag har väldigt god insyn i en av landets största utbildningar inom hälsa- och sjukvård och kan meddela att det INTE är vare sig utbildningen eller examinatorerna det är fel på.

De som nu skrivs in på landets lärosäten tillhör en generation som aldrig öppnat en bok och sköter sin skriftliga kommunikation medelst imbecilla akronymer kryddat med små gula piktogram. Dessutom har var och varannan någon "diagnos" som gör att de kräver specialanpassad läroplan, exempelvis få sina tentafrågor upplästa eftersom de inte begriper skriven svenska. Slutligen är andelen med annat modersmål än svenska väldigt stor.

Har man skrivit samma tenta tre gånger och fortfarande inte lyckats få godkänt är man helt enkelt inte mentalt rustad för den utbildning man lyckats ta sig in på och borde se över sitt karriärval.

Det är en katastrof i vardande att sjukvården går åt samma håll som polisen vad gäller utbildningskrav.

Tror dig, detta är säkert förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in