Citat:
Ursprungligen postat av
DraconianTimes
Tror att det går rejält med skit här på Flashback!
De flesta har snöat in sig på att det är diverse invandrare och andra mindre begåvade på universitetet. Hur vet ni det? Hur många av er har erfarenhet av att läsa på universitet?
Jag vet själv med mig att 85% underkända inte är något ovanligt. Skillnaden är att här har det kommit ut.
Dessutom har universitet inget krav på att lärare skall vara legitimerade. Man kan med andra ord få in alla möjliga figurer som kanske har kunskapen, men inte förmågan att lära ut.
Själv var jag med i gruppen bland de 90% underkända i matte på BTH (Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona). Medan andra kämpade järnet så var jag bland de som låg längst bak. Skrev in mig på samma kurs med annan lärare på Malmö Högskola (numera Malmö Universitet) och klarade mattekursen på första försöket.
Var låg felet? Jo på den totalt värdelösa matteläraren som fanns på BTH.
En annan kul anekdot från BTH är läraren som hade föreläsning i hur man räknar på svetskonstruktioner. Vi fick en gästföreläsare från Volvo som fick ett helt annat resultat på svetsberäkningarna och hon verifierade dessutom resultatet med hållfasthetstester.
Så vem skulle vi lyssna på? I det här fallet fick vi rätt för båda räknesätten, fastän vår egna föreläsare hade uppenbarligen fel.
Det är en sjuksköterskeutbildning, inte en läkarutbildning. Förmågan att studera är sannolikt lägre då det krävs 110-115 i IQ för en vanlig högskoleutbildning ska fungera hyfsat obehindrat. Många av studenterna kan komma från undersköterskeutbildningar eller efter att ha arbetat som undersköterskor. Du kan ha IQ 90 och klara den utbildningen även om det blir tuffare då och i det sammanhanget är det snabbutbildningar med syftet att pressa ut folk så snabbt som möjligt. Glädjebetygen är många och invandrare klagar som regel på rasism och diskriminering om de underkänns eller bara får E, vilket såklart kan medverka i att fler än vad som borde, släpps igenom.
Du ska klara av medicin och matematik som sjuksköterska. Jag vet en inom vården men som tack och lov inte arbetar inom just vård utan psykiatri, som gav sitt barn flera rör Theralen istället för ordinerad dos. Sedan vägrade hon åka upp till lasarettet eller ens ringa Giftcentralen för att det hela inte skulle uppdagas. Skulle du vilja att hon godkändes på sjuksköterskeutbildningen och sköta dina medicinordinationer?
Klart lärare kan sätta glädjebetyg och även göra test för svåra. Det som talar emot saken är att eleverna gått ihop sig istället för att en och en ifrågasatt det hela. Att angripa den andre när man själv har fel är inte ovanligt när det kommer till bristande kunskaper. Att studera en del ämnen
är svårt och frågorna faktiskt svårare än vad man kan tro vilket är viktigt för att få högre betyg. Att lärare har lägre utbildningsnivåer och sannolikt i en del fall knappt klarat sig igenom utbildningen är tydligt. Då kan de inte bedöma åt något håll. Däremot kan din matematiklärare (matematik är knappast Svenska, Engelska eller andra enkla ämnesområden) som krävde mycket, själv ha varit en toppstudent som med högre IQ inte förstått att den egna intelligensnivån var avsevärt högre. Det är
inte lätt att värdera att andras begränsningar är mycket lägre än ens egna precis som det är svårt att värdera att det är en själv som kan för lite, för många människor.
Jag har själv flertalet gånger råkat ut för att lärare i just matte står och räknar fel tal för att hjälpa mig, på svarta tavlan till och med. Häromdagen började jag få psykbryt av att jag behövde få förklarat om jag förstått Lorenzkurvan rätt och hade skickat fler bilder innan jag började misstänka, att vi inte tittade på samma bild. Det verkar inte helt ovanligt när det kommer till just matematik. Varför har jag inte en aning om men det har pågått från lågstadiet genom mitt liv då och då, varav jag plötsligt undrade om jag återigen hade samma problem. Ville inte genera personen som försökte hjälpa mig utan sa bara att jag inte fattade istället, utifall att det förbehöll sig så.
Din matematiklärare på BTH kan faktiskt ha varit den skickligare läraren genom egen matematisk kapacitet. Problemet med hög intelligens brukar yttra sig som oförmåga till att förklara och hur mycket saker än bryts ner, förstår folk ändå inte på vis som är en obegripligt om man själv inte samtidigt är totalt kass inom ett ämne, exempelvis matematik.