2022-11-01, 19:32
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Är man hyrestorsk om man sålt sin bostadsrätt nu och tror att priserna kommer sjunka än mer så man kan köpa något bättre för samma pris man sålt för?

Ni hyrestorskar saknar medel och det är uppenbart att ni vill bli bolånetorskar. Som ”hyrestorsk” har du noll inflytande.
Citera
2022-11-01, 19:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Ni hyrestorskar saknar medel och det är uppenbart att ni vill bli bolånetorskar. Som ”hyrestorsk” har du noll inflytande.
Jag skrev att en anledning till att man tar ett korttidskontrakt på en hyresrätt kan bero på att man sålt sin bostadsrätt för att man tror att priserna på bostadsrätter kommer sjunka rejält, och att man planerar att köpa något bättre när det väl inträffat.

I perioden mellan två brf:er så måste man ha någonstans att bo.

Förstår inte vad det har med hyrestorskar att göra.
Citera
2022-11-01, 19:39
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag skrev att en anledning till att man tar ett korttidskontrakt på en hyresrätt kan bero på att man sålt sin bostadsrätt för att man tror att priserna på bostadsrätter kommer sjunka rejält, och att man planerar att köpa något bättre när det väl inträffat.

I perioden mellan två brf:er så måste man ha någonstans att bo.

Förstår inte vad det har med hyrestorskar att göra.

Fattar inget nu… Menar du att folk köper lägenheter de sedan hyr ut i andrahand?
Citera
2022-11-01, 19:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Fattar inget nu… Menar du att folk köper lägenheter de sedan hyr ut i andrahand?
Om du läser trådstarten, så undrar ts varför någon som stått i bostadskö i kanske femtio år, tar en hyreslägenhet på korttidskontrakt.

Och en av anledningarna kan vara den jag skrev.

Man säljer en lägenhet, och innan man köpt en ny så måste man ha någonstans att bo. Och då tar man ett korttidskontrakt.

Ungefär som att du säljer din bil, och i väntan på leverans av den nya kanske du måste hyra en bil en vecka eller två.
Citera
2022-11-01, 19:47
Medlem
Alla som står i bostadskö är inte hemlösa.

Det trodde jag alla förstod.

Jag äger en bostadsrätt och har massor med åt i bostadskö då man aldrig vet vad som händer. Någon gång kanske man behöver hyra en period.
Citera
2022-11-01, 20:06
Medlem
sonicyouthzs avatar
Bor i bostadsrätt, står på flera bostadsköer runt i sverige, för att kunna välja vart jag vill bo senare. Man kan också ställa sig i kön efter att redan fått en lgh
Citera
2022-11-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Du har helt missuppfattat det här, du bör alltid stå i bostadskö, helst ska du köa på så många orter du bara kan, fall i fall. Vem vet om du behöver en bostad i Örnsköldsvik om 10 år?

Vad jag inte kan förstå är varför man vill bränna all denna tiden i kö på ett korttidsboende.
Så sjukt att man i Sverige ska stå i kö för bostad 😂
Och alla är nöjda med systemet samtidigt som politiker, fackpampar och deras vänner samt tjänstemän på bostadsbolagen, deras kulturarbetare gång efter gång går förbi i kön 😂

Ni svenskar är sjuka i huvudet och får vad ni förtjänar.
Citera
2022-11-01, 20:30
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Så sjukt att man i Sverige ska stå i kö för bostad 😂
Och alla är nöjda med systemet samtidigt som politiker, fackpampar och deras vänner samt tjänstemän på bostadsbolagen, deras kulturarbetare gång efter gång går förbi i kön 😂

Ni svenskar är sjuka i huvudet och får vad ni förtjänar.

Så är det överallt, dom med VIP glider förbi kön. Alternativet är ingen kö och den totala anarkin som råder då, vill du suga nån för ett förstahandskontrakt? Jag står hellre i kö.
Citera
2022-11-01, 20:40
Medlem
Citat:
Så är det överallt, dom med VIP glider förbi kön. Alternativet är ingen kö och den totala anarkin som råder då, vill du suga nån för ett förstahandskontrakt? Jag står hellre i kö.
Alternativet är marknadshyror = en fungerande bostadsmarknad.

Men ni svenskar i Sverige är så jävla dumma så ni tror någon annan än pampar tjänar på ett kösystem 😂
Citera
2022-11-01, 20:45
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Alternativet är marknadshyror = en fungerande bostadsmarknad.

Men ni svenskar i Sverige är så jävla dumma så ni tror någon annan än pampar tjänar på ett kösystem 😂

Jag tjänar på det, jag kan stå i kö flera år för att slippa bo i mångfalden, har gjort det förut, kommer att göra det igen. NIMBY, NIMBY för helvete!
Citera
2022-11-01, 20:59
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Hyresvärdar har satt det även i system att släppa korttidskontrakt. Om hyresgästen inte sköter sig är det enkelt att göra sig av med dessa och om man sköter sig har man boende samt får behålla sin kötid.

Så hur blir det om man sköter sig? Hur länge brukar man få vara kvar då?
Citera
2022-11-01, 21:16
Medlem
Citat:
Du har helt missuppfattat det här, du bör alltid stå i bostadskö, helst ska du köa på så många orter du bara kan, fall i fall. Vem vet om du behöver en bostad i Örnsköldsvik om 10 år?

Vad jag inte kan förstå är varför man vill bränna all denna tiden i kö på ett korttidsboende.
brukar vara så att korttiidsboende så¨behåller man sin kötid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in