• 1
  • 2
2022-11-01, 17:33
Medlem
Larasofts avatar
En 3:a på Kungsholmen hyrs ut på så kallat korttidskontrakt med garanterad botid till 2023-02-28. Botiden kan förlängas.

De som bokat sig och står först i kö har ställt sig i kö 1990.

Vad är detta? De måste vara som yngst 50 år, hur kan de vara bostadslösa?

https://bostad.stockholm.se/bostad/202217516/
Citera
2022-11-01, 17:36
Medlem
Antivalents avatar
Du är inte bostadslös bara för du är med i kön. Har typ 12 år i kö, om en 10 - 15 år kanske jag kan få en sjysst billig trea på söder
Citera
2022-11-01, 17:43
Medlem
Det kan ju även vara så att dom är födda runt -90 och att deras föräldrar ställde dom i bostadskö redan då.
Citera
2022-11-01, 17:45
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Det kan ju även vara så att dom är födda runt -90 och att deras föräldrar ställde dom i bostadskö redan då.

Du får stå i kö från 18.
Citera
2022-11-01, 17:46
Medlem
Går att överlåta hyresrätt på sina ungar krävs samtycke av hyresvärden och även om man inte skulle få det är det inte svårt att överklaga och få ett medgivande från hyresnämnden det krävs i praktiken att man ska bevisa att man sambott under en specifik period som jag glömt
Citera
2022-11-01, 17:47
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du är inte bostadslös bara för du är med i kön. Har typ 12 år i kö, om en 10 - 15 år kanske jag kan få en sjysst billig trea på söder

Du måste säga upp/sälja annan bostad om du ska få en genom bostadsförmedlingen och det för ett korttidskontrakt utan besittningsskydd.
Citera
2022-11-01, 17:48
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Går att överlåta hyresrätt på sina ungar krävs samtycke av hyresvärden och även om man inte skulle få det är det inte svårt att överklaga och få ett medgivande från hyresnämnden det krävs i praktiken att man ska bevisa att man sambott under en specifik period som jag glömt

Korttidskontrakt kan inte överlåtas.
Citera
2022-11-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Korttidskontrakt kan inte överlåtas.

Jag ber om ursäkt läste för snabbt, du har rätt!
Citera
2022-11-01, 17:52
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
En 3:a på Kungsholmen hyrs ut på så kallat korttidskontrakt med garanterad botid till 2023-02-28. Botiden kan förlängas.

De som bokat sig och står först i kö har ställt sig i kö 1990.

https://bostad.stockholm.se/bostad/202217516/

Du har helt missuppfattat det här, du bör alltid stå i bostadskö, helst ska du köa på så många orter du bara kan, fall i fall. Vem vet om du behöver en bostad i Örnsköldsvik om 10 år?

Vad jag inte kan förstå är varför man vill bränna all denna tiden i kö på ett korttidsboende.
Citera
2022-11-01, 17:56
Medlem
io3uri9uys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Vad jag inte kan förstå är varför man vill bränna all denna tiden i kö på ett korttidsboende.

Man förlorar inte sin kö-tid om man tar korttidskontrakt.
Citera
2022-11-01, 17:56
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Du har helt missuppfattat det här, du bör alltid stå i bostadskö, helst ska du köa på så många orter du bara kan, fall i fall. Vem vet om du behöver en bostad i Örnsköldsvik om 10 år?

Man behåller kötiden om man tar kortidsboenden i många fall.

LL
Citera
2022-11-01, 18:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nyseparerad som snabbt behöver ett boende tills den köpt en lägenhet eller ett hus?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in