2022-11-01, 18:02
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nyseparerad som snabbt behöver ett boende tills den köpt en lägenhet eller ett hus?

Tänkbart, eller någon som cashat in sin borätt och avvaktar köp när priserna går ner mer.
Citera
2022-11-01, 18:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Tänkbart, eller någon som cashat in sin borätt och avvaktar köp när priserna går ner mer.
Också en möjlig variant.
Citera
2022-11-01, 18:13
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Du måste säga upp/sälja annan bostad om du ska få en genom bostadsförmedlingen och det för ett korttidskontrakt utan besittningsskydd.

Möjligtvis är allmännyttan kinkiga men inte privata i praktiken. För några år sedan behövde jag en tillfällig bostad men saknade tillräcklig kötid för en billig innerstadslya. Kompisen som bor i BR fixade kontraktet istället och lät mig hyra av honom. Vet flera som har gjort så, eller hyr ut med vinst. Ibland har värden frågat men då har de bara svarat att de är inneboende eller hyr i andrahand. That's it.
Citera
2022-11-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Du har helt missuppfattat det här, du bör alltid stå i bostadskö, helst ska du köa på så många orter du bara kan, fall i fall. Vem vet om du behöver en bostad i Örnsköldsvik om 10 år?

Vad jag inte kan förstå är varför man vill bränna all denna tiden i kö på ett korttidsboende.

Kanske ska tilläggas att det kan kosta pengar att stå i kön, i fallet med Stockholms bostadskö som förmodligen förmedlat denna lägenhet kostar det 200:-/år.
Citera
2022-11-01, 18:28
Medlem
FelixSotizs avatar
Dom kanske precis som jag ställt sig i kön för barnen och sedan fanns det aldrig ett behov av att göra anspråk förens nu i samband med exempelvis separation som någon nämnde.
Citera
2022-11-01, 18:29
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kanske ska tilläggas att det kan kosta pengar att stå i kön, i fallet med Stockholms bostadskö som förmodligen förmedlat denna lägenhet kostar det 200:-/år.

Dom köerna kan man såklart undvika, jag står själv bara i 2 köer, båda gratis. just nu men så hatar jag också att flytta så jag är inte lika benägen att röra på mig.
Citera
2022-11-01, 18:55
Medlem
Citat:
Du måste säga upp/sälja annan bostad om du ska få en genom bostadsförmedlingen och det för ett korttidskontrakt utan besittningsskydd.

-Du bor med din sambo i en brf. Det är sambons brf.
-Du norpar den här trean.
-Tar sambon och flyttar till den några månader.
-Ni hyr ut brf'en för 30 lax i månaden i dom fyra månaderna.
-Ka-chingggggg$$$$
Citera
2022-11-01, 19:04
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Hyresvärdar har satt det även i system att släppa korttidskontrakt. Om hyresgästen inte sköter sig är det enkelt att göra sig av med dessa och om man sköter sig har man boende samt får behålla sin kötid.
Citera
2022-11-01, 19:11
Medlem
Kanske någon som vill hyra ut sin BRF.

Måste man sälja sin bostadsrätt om man tar ett vanligt kontrakt va?
Hur kontrollerar dom det? Dvs går det att komma runt?
Men inte om man tar ett kortidskontrakt eller?

Med vänlig hälsning,
Citera
2022-11-01, 19:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Också en möjlig variant.

Trolig framför allt. Om man nu är hyrestorsk.
Citera
2022-11-01, 19:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
En 3:a på Kungsholmen hyrs ut på så kallat korttidskontrakt med garanterad botid till 2023-02-28. Botiden kan förlängas.

De som bokat sig och står först i kö har ställt sig i kö 1990.

Vad är detta? De måste vara som yngst 50 år, hur kan de vara bostadslösa?

https://bostad.stockholm.se/bostad/202217516/

Utkastad av frugan? Jag säger till alla polarna att ställa sig i bostadskön för man vet aldrig vad som händer i framtiden!
Citera
2022-11-01, 19:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Trolig framför allt. Om man nu är hyrestorsk.
Är man hyrestorsk om man sålt sin bostadsrätt nu och tror att priserna kommer sjunka än mer så man kan köpa något bättre för samma pris man sålt för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in