2006-07-31, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Permafrost
Jag har fått för mig att de aldrig säger "Beam me up, Scotty" i serien utan att det bara är något som kommit till i efterhand?

Do you remember star trek?
Sure - beam me up scotty!

Kommer du ihåg star trek?
Visst! Slå mig på käften, Scotty!

http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt010.html
Citera
2006-07-31, 22:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racker
Nått hysteriskt roligt jag läste i en Star wars Serietidning var att översätteren hade valt att översätta ordagrant .

På engelska
"he saved my ass"

På svenska
"han räddade min stjärt"

Liknande finns i sden svenska utgåvan av mangan"Rebirt" där em person säger:

"Dags för Desh att sparka rumpa"
från
"Time for Desh to kick ass"
då huvudrpersonen fått sina "krafter" tillbaks och ska rocka loss på fienden..
Citera
2006-07-31, 22:48
Medlem
True Romance

Från:
- Who the fuck is Dick?
- Huh? You want me to suck his dick?

Till:
- Vem fan är kisen?
- Va? Vill du att jag ska ta honom i fisen?
Citera
2006-08-01, 14:32
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Metal-
Såg något för ett par veckor sedan på tv. 2 svarta hälsade på varandra:

"Wazzup homie" översattes till "Eyy len"

Va i helvete?

Läste i en annan sådan här tråd om misslyckade översättningar här på fb, motherfucker hade översatts till sossejävel. :smart:
Citera
2006-08-01, 15:08
Medlem
Frantics avatar
En vän till mig berättade glatt om en actionfilm han sett där de översatte "small arms fire" med "små armar som brinner"

Annars gillar jag Bond-filmen "A veiw to a kill" när Cristopher Walken och Grace Jones seglar in med sin zeppelinare över Golden Gate-bron och säger

- What a veiw!
- To a kill

Vilket översätts till:

- Vilken utsikt!
- Tokyo!

Eh va? Var översättaren full eller?
Citera
2006-08-01, 15:12
Medlem
Från mitt favvoställe undertexter.se i filmen The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay. Där översattes konsekvent "The penal system" med "Jordnötssystemet" (Peanut system).

Men de gör ett hästjobb annars undertexter-folket. All cred.

/KT
Citera
2006-08-01, 16:11
Medlem
Blå Rutas avatar
Program på Discovery (var annars? Felaktiga översättningars hem!)

En kille reser runt och var nu i norra Sverige och Norge. Han åker tåg och man ser massa renar
"A reindeer can weigh up to half a ton" eller hur det nu stavas. Översättningen var däremot
"En ren kan väga upp till ett och ett halvt ton"

Sedan har jag sett discovery översätta "speed of sound" när det handlade om stridsflygplan till "ljusets hastighet".
Även min favorit att mulåsnor användes i gruvor för länge sen. Översättningen blev givetvis att mulåsnor användes i minor...
Citera
2006-08-02, 09:33
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Program på Discovery (var annars? Felaktiga översättningars hem!)

En kille reser runt och var nu i norra Sverige och Norge. Han åker tåg och man ser massa renar
"A reindeer can weigh up to half a ton" eller hur det nu stavas. Översättningen var däremot
"En ren kan väga upp till ett och ett halvt ton"

Sedan har jag sett discovery översätta "speed of sound" när det handlade om stridsflygplan till "ljusets hastighet".
Även min favorit att mulåsnor användes i gruvor för länge sen. Översättningen blev givetvis att mulåsnor användes i minor...

Discovery måste ha en egen stab av schimpanser som översätter åt dem, för de är verkligen mästare på dålig textning. Framförallt verkar just Discovery ha extra svårt med t.ex. längd/vikt-enheter och olika mått. Om någon säger en siffra så översätts den i princip alltid fel, ofta på konstiga sätt. Någon kan säga sig vara 47 år gammal och det översätts till 37.
Citera
2006-08-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Discovery måste ha en egen stab av schimpanser som översätter åt dem, för de är verkligen mästare på dålig textning. Framförallt verkar just Discovery ha extra svårt med t.ex. längd/vikt-enheter och olika mått. Om någon säger en siffra så översätts den i princip alltid fel, ofta på konstiga sätt. Någon kan säga sig vara 47 år gammal och det översätts till 37.

eller så kommer texten en halv minut innan snacket vilket är ganska irreterande.

En klassiker är en flygfilm jag såg

"your grounded" alltså att flygaren har flygförbud.

översättaren

"Du har utegångsförbud"
Citera
2006-08-03, 10:14
Medlem
såg något på discovery för ett tag sedan där dom pratade om att något vägde "nine stones" (ca 57kg altså), men dom översatte det till: "det väger som nio stenar"

hehe..
Citera
2006-08-03, 12:19
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon

Läste i en annan sådan här tråd om misslyckade översättningar här på fb, motherfucker hade översatts till sossejävel. :smart:

Min favorit såg jag för många år sedan på Fresh Prince. Huvudpersonen hade bestämt sig för att studera på universitet och blir rekommenderad en kurs i "Western Philosophy".

Detta översattes otroligt nog med "Vilda Västernfilosofi"...
Citera
2006-08-03, 12:43
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
För något år sen på Family Guy, "Lucky there's a family guy..." = "Lucky är en familjefar".
Förstår inte varför man översätter sången ö.h.t. - jag hade för att det var kutym att inte göra det, värdelöst!
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
eller så kommer texten en halv minut innan snacket vilket är ganska irreterande.
Ring din leverantör och fråga vad som menas med den försenade texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in