2006-07-14, 16:32
Medlem
Ibland undrar man om de som översätter serier är blinda och okunniga i språk.

Tänkte vi kunde lista de roligaste felöversättningarna här!

Min favorit är från Simpsons.

Homer säger: Give me my ranch dressing-hose! (Han sprutar sedan dressing från slangen direkt i munnen.)
Översättaren tycker: Ge mig min gödsel-slang! (Då blev det äckligare!)
Citera
2006-07-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendo
Ibland undrar man om de som översätter serier är blinda och okunniga i språk.

Tänkte vi kunde lista de roligaste felöversättningarna här!

Min favorit är från Simpsons.

Homer säger: Give me my ranch dressing-hose! (Han sprutar sedan dressing från slangen direkt i munnen.)
Översättaren tycker: Ge mig min gödsel-slang! (Då blev det äckligare!)

Den är bra

Annars är min favorit från Scrubs;
-What did you (girls) do today?
-We got chemical peels...

-Vad gjorde ni idag?
-Vi käkade piller...
Citera
2006-07-14, 17:42
Medlem
core_s avatar
South Park:

SW Ep. III -(I början av filmen när Obi-Wan och Anakin ska ta ner ett tämligen trasigt skepp för att landa (Kan noteras att skeppet i fråga brinner))

Were coming in too hot! - Vi kommer in för brännhett!
Citera
2006-07-14, 19:47
Medlem
Skints avatar
Hehehe kommer att tänka på ett avsnitt av Late Show med David Letterman då en gäst (kommer tyvärr inte iåhg vem) pratar om att han bor i ett "gated community". Det betyder ju inhängnat område, oftast bevakat av vakter.

I live in a gated community.

Översättning:

Jag bor i ett aligatorområde.

Fniss fniss
Citera
2006-07-14, 21:34
Medlem
nancys avatar
Haha, oturligt nog kommer jag inte ihåg det exakta avsnittet.. Men det var hursomhelst i Oz och Adebisi frågade nån av langarna: "You got some tits for me?" Nåt i det stuket i alla fall. Tits är slang för droger typ.
Men då hade översättaren skrivit: "Har du några tuttar åt mig?"
Hehe, såg rätt fult ut när jag läste det första gången...
Citera
2006-07-15, 02:53
Medlem
Hahaha! De var bra exempel Meeeeer!
Citera
2006-07-15, 11:53
Medlem
i gårdagens late show berättade bruce willis en skämtsam historia om ett möte mellan hans hund och ett piggsvin i trädgården, dock lyckades översättaren översätta ordet porcupine till igelkott hela tiden..

citerat fritt ur minnet:

-Have you ever been porcupined?

-Har du nånsin blivit igelkottad?

för den som vill läsa spektaklet så går det i repris på måndag klockan 09:20(ett underbart avsnitt för övrigt, bruce wills är en av daves allra roligaste gäster nuförtiden!!)

när man läser översättningarna av the late show och the tonight show blir man för övrigt ömsom imponerad, ömsom gråtfärdig, då programmen har med mycket aktualiteter så stöter översättarna på många nutidsord och uttryck som man inte precis lär sig i skolan, och ibland blir jag riktigt imponerad av att dom översatter en del kluriga fraser korrekt eller förståeligt, men lika ofta blir det som igår..
Citera
2006-07-16, 03:31
Medlem
offe_mans avatar
Det handlar om serien Married With Children i ett avsnitt där Marcy såg på en videofilm för att egga upp sig, blev hennes preferenser på något sätt perversare i den svenska versionen, när det förklarades att hennes upphetsningsobjekt var en ''Piff och Puff-video''. (Piff och Puff heter ''Chip and Dale'' på engelska. Marcy såg naturligtvis på en ''chippendales video''.)
Citera
2006-07-16, 12:22
Medlem
Mad Jacks avatar
Det är i något Star Trek-avsnitt som översättaren har fått frasen "Beam me up, Scotty" till "Spöa upp mig, Scotty" (jämför "Beat me up, Scotty")
Citera
2006-07-16, 13:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad Jack
Det är i något Star Trek-avsnitt som översättaren har fått frasen "Beam me up, Scotty" till "Spöa upp mig, Scotty" (jämför "Beat me up, Scotty")

Star trek är väldigt ofta hemsökt av diverse knasiga översättningar, särskilt när dom börjar med sitt tekniktjafs. Saker blandas ihop hejvilt, men eftersom det bara är nördar som bryr sig så orkar ingen göra något åt det.

"Half impulse" = "Halva impulser"
Citera
2006-07-16, 14:39
Medlem
Tycker ofta man ser felaktiga översättningar i dem flesta program, kanske inte så grova som dem i denna tråd dock . Har de ingen som dubbelkollar vad den första översättaren har gjort?
Citera
2006-07-16, 14:44
Medlem
Remslems avatar
I en release av Euro Trip översätts "The Louvre!" till "Triumfbågen!"

Skillad översättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem