2022-10-28, 18:44
Medlem
När elpriserna började skena valde Ulf och Malin Granholm att stänga sitt bageri på Öland. Och de är inte nöjda med regeringens nya elstöd, som Ulf Granholm kallar för ”kortsiktigt”.

– Det känns helt värdelöst, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bageriet-kommer-inte-oppna-trots-regeringens-elstod-vardelost
Citera
2022-10-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myself
Du får nog inget för Okt-Maj, det står ju att stödet utgår till dom som har haft ett elnätsavtal och förbrukning mellan Okt-Sep. Och det har du ju inte haft. Så jag tror nog att du bara får för Maj-Sep. Men konstigare saker har hänt, så du får väl hoppas.

Han kommer att få allt så länge han inte skrivit något avtal med gamla ägaren som man ibland gör med ved eller olja som finns kvar. Har aldrig ens hört om det.
Citera
2022-10-28, 18:47
Medlem
volvo 240s avatar
Starta Ringhals för fan.
Citera
2022-10-28, 18:49
Medlem
Som jag förstår det är det här bara ett listigt sätt att punga miljarder till stora företag som inte ens drabbats av elkostnaderna. Den utlovade skatteåterbäringen till närinslivet
Citera
2022-10-28, 18:52
Medlem
Jag sålde och flyttade från mitt förra hus 1 Feb i år och har snackat med Eon idag och tagit reda på att från Okt-21 till Feb-22 gjorde jag åt 26.000 kWh.
Nu bor jag i ett mindre hus med fjärrvärme och har hittills 2022 förbrukat 4.000 kWh i hushållsel i mitt nya hus.

Detta är ju fullständigt hål i huvudet att de nya ägarna av mitt förra hus ska få 20.540 kr i kompensation för för tiden jag bodde i kåken.
(min nuvarande bostad förbrukade under samma tid 1500 kWh = 1.185 kr)

Om man har en bra relation till köparen, borde den förbli bra om hen skickade vidare "min" del när utbetalning sker tycker jag. Eller?
Citera
2022-10-28, 18:53
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Nej, du behöver bara omvandla el till vätgas sen in i processen. Vad har du svårt att förstå?
Haha, det Strandhällska och Steneviska intellektet har talat.

Ljusbågsugnarna drivs av el. Därför är Hybrit beroende av baskraft när det inte blåser eller så måste man generera el genom att bränna tidigare producerad vätgas med totalt 2/3 förlust.

Effektbehovet för Hybrit är 66 TWh/år. Det är 40% av Sveriges elproduktion förra året. Minst 1000 stora vindkraftverk behövs och då bortser jag från problemet med lagring. Livslängden på ett vindkraftverk är 15 år. Det är så dumt att klockorna stannar.

De här galenskaperna kommer Sverige gå vidare med, troligen även med nya regeringen, allt medan resten av världen smälter stål i oljeeldade ugnar. De länder som vill spela duktiga och följa Parisavtalet (som i sig är en ren symbolhandling), men är någorlunda rationella, sätter en SMR:er där elen behövs.
Citera
2022-10-28, 18:59
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja och nej, energin försvinner som värme. Går den värmen att använda till något vettigt som att värma bostäder ökar effektiviteten väldigt mycket. Eftersom det är väldigt enkelt att flytta el kan vi ju tänka oss att vätgasen lagras på samma ställe som fjärrvärmeverken ligger.
Herre jösses, då skall du bygga en hel infrastruktur för det och måste anpassa lagringen till var uppvärmningsbehovet finns. Det blir ju kanon, speciellt på sommaren...

Svenskens galenskap är oändlig.
Citera
2022-10-28, 19:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vart någonstans på vilket elbolag som helst att det att det är en försäkring?

Sen att priser diffar från olika försäljare är självklart.. 10% hit eller dit = inga konstigheter alls. Konkurrenskraftigt

Men nu skiljer det sig 13.000% på elpris i Norr och söder … fundera och smaka på det ett tag.
Tänk dig samma sak i butik: i ena butiken kostar fanta 10:-
En den andra kostar samma fanta: 1300:-

Blir ju lite fel då va..det kan ju till och med förskolebarn förstå.

Sen borde väl skatten vara densamma ..
Någon får betala 10% och en annan 13.000%

Vad är det som utgör skillnaden på 13000 %, vilka priser använder du då? Faktum är ju att referenspriset de senaste 12 månaderna var 43 öre i SE1 och 1,59 kr i SE4. Det är inga 13000 % skillnad hur du än räknar.
Citera
2022-10-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Bättre att göra som Norge!
Deras stat och myndighet är bra, en modell för Norden!

Allt över 70 öre betalar staten 90% på!

Dvs kostar elen 245 öre kWh så betalar du bara 70 öre + 10% på resterande dvs (245-70= 175 så 17,5 öre.
Slutsumma kund: 87,5 öre KWH istället för 245 öre kWh

Snyggt Norge 🇳🇴
Heja Norge det ger kontinuerlig trygghet framåt
ja det liknar ju ett högkostnadsskydd som nya regeringen gick på val på att de lovade......nu blev det bara idioti..

alla andra länder i Norden och i Europa har betydligt bättre sätt att handskas detta varför är Sverige så idiotiskt, varför inte bara ta efter ett bra system som fungerar för andra?
Citera
2022-10-28, 19:05
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Visst är bakomliggande galenskaper (MP+C tilläts få makt) orsaken men det går inte göra ogjort så nu måste det lösas akut.
Jo, visst. Jag reagerade på ett inlägg som hävdade att det var statens uppgift att göra så att folk kan leva som innan. Elbristen är ett faktum och det enda fungerande medlet mot höga priser är... surprise, surprise höga priser. Folk måste spara på el, inte leva som innan.

De partier som inte var med om nerläggningen bör använda varje tillfälle att påpeka dårskapen i det som gjordes.
Citera
2022-10-28, 19:07
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Elpriset sätts inte som på normala varor. Det är mer som om någon säljer ris. Men när efterfrågan är större än mängden ris så blandar de in 3% heliga riskorn välsignade av buddha som kostar 1000 kr styck. Samt tar betalt som om hela säcken bestod av dessa dyrgripar.

Det är därför enbrist är så löjligt lönsamt för dem som producerar billig el.
Herre jösses, läs på en gnutta om marknadsekonomi och marginalprissättning innan du skriver.
Citera
2022-10-28, 19:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
När elpriserna började skena valde Ulf och Malin Granholm att stänga sitt bageri på Öland. Och de är inte nöjda med regeringens nya elstöd, som Ulf Granholm kallar för ”kortsiktigt”.

– Det känns helt värdelöst, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bageriet-kommer-inte-oppna-trots-regeringens-elstod-vardelost

Jag förstår honom. Elpriset kommer säkert att ligga på 3-4 kronor under vintermånaderna och då räcker inte den beräknings som gjorts. Naturligtvis borde stödet vara i realtid och det som Moderaterna föreslog i valrörelsen, nämligen att staten täcker 70 % över 1 krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in