2022-10-28, 00:16
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Södra Sverige har sin beskärda del av inhemskt rödgrönt slödder också. Men den är lägre. Bara att ta en titt på kartorna för S och V här:
https://politologerna.wordpress.com/2018/10/18/var-i-landet-har-partierna-sina-valjare/

Din karta är intetsägande... och det bor fortfarande mer rödgrönt slödder i din del utav landet, rent matematiskt då det bor mer människor där... utan era röster så skulle det inte vara rödgrönt förstår du?

% lägre ja det kan jag köpa men det är inte så valen funkar i Sverige heller
Senast redigerad av nousernameneeded 2022-10-28 kl. 00:18.
Citera
2022-10-28, 00:17
Medlem
Citat:
Haha, när el omvandlas till vätgas för att åter omvandlas till el så försvinner 2/3 av energin.

Du har som sagt ett intellekt helt i nivå med Stenevi och Strandhäll.
Nej, du behöver bara omvandla el till vätgas sen in i processen. Vad har du svårt att förstå?
Citera
2022-10-28, 00:20
Medlem
Citat:
Nej. Jag får inte en sprillans ny smartphone för 1 kr bara för att det är vad jag vill köpa den för.

Nej. Elpriset sätts på marginalen. Detta är inte unikt för elmarknaden. I en marknadsekonomi prissätts alla varor på marginalen.

Om utbudet och efterfrågan på t.ex. havre är sådant att köpare och säljare kan mötas på 10 kr/kg, så blir detta försäljningspriset för samtliga säljare, oavsett vad det har kostat dem att producera havren.

Men om det kommer havreproducenter som har komparativa fördelar och är billigare kommer dom att sänka priset eftersom det finns mer havre än det finns köpare.
El är inte en sådan vara. El är ett monopol eller rättare sagt flera lokala monopol.
Citera
2022-10-28, 00:25
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Åkessons regering presenterar ett elstöd.

Vad tycker vi om det? (Tjohoo!)
Stödet gäller alla elanvändare med elnätsavtal och förbrukning i elområde 3 eller 4. Modellen gör enligt Svenska kraftnät ingen skillnad på elanvändare utan hanterar alla lika, oavsett om det är en privatperson, företag, förening eller annan organisationsform.

Olika exempel på hur stödet kan falla ut

Storleken på stödet bestäms utifrån två parametrar: om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4 och hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022.

För de med elförbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För elområde 4 ligger stödet på 79 öre per förbrukad kWh.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-elprisstod

(Uppdaterat)

bra indå att inte i norrland ska i pengar ha de har det i för bra ändå fagtiskt och nu kan vi i våra badtunnor fagtiskt ha igång igen tack lol
Citera
2022-10-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Såklart inte om man räknar in alla avgifter. Skulle mest käcka mig. Men mitt elpris ligger på 40öre/kWh så det blir ju ändå en fantastisk affär i sådana fall.

40 öre/kWh är redan en fantastisk affär.
Citera
2022-10-28, 00:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Hur nu det skall fungera har en elräkning på 1200:-/månad och elstödet blir 7900:- kommer ju att dröja till mitten av nästa år innan dom hinner ikapp...

Jag gissar att du får en klumpsumma och sen blir dina pengar innestående tills de är slut.
Jag vet inte säkert im det verkligen kommer fungera så.
Citera
2022-10-28, 00:31
Medlem
MrsEjPKs avatar
Vänta nu.Jag bor i norr och röstade på Sd bland annat för att elen inte skulle bli för dyr .
Vad konkret kommer att hända med elpriset här uppe ??
Vi har ju det mkt kallare oxå.
Citera
2022-10-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Vänta nu.Jag bor i norr och röstade på Sd bland annat för att elen inte skulle bli för dyr .
Vad konkret kommer att hända med elpriset här uppe ??
Vi har ju det mkt kallare oxå.

Ingenting eftersom ni inte får ta del av kompensationen. Men ni får ökade elpriser, livsmedelspriser osv på grund av inflationen och världssituationen.
Men 1kr mindre på drivmedel får ni. spendera den väl.
Citera
2022-10-28, 00:49
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du sparar in 100 % av varje kWh du inte förbrukar så var inte så förbannat avundsjuk. De som får elstöd på 79 öre har betalat 154 öre. Att yra på om att inte haft vett att binda. Du har inte förstått att avtal löper ut tydligen? Jag har haft avtal sedan 2006, men det råkade löpa ut sista augusti. Att teckna nytt avtal om 3 kronor/kWh var inte att tänka på. Även ditt avtal kommer att gå ut någon gång, om du har ett. Då står du också där och inser att dagarna när man kunde teckna förmånligt fast pris är förbi.

15 års avtal? Vad betalde du då per kwh? Då är det väl dags för er som suttit på dessa lyxiga gratisavtal på övrigas bekostnad att hosta upp lite slantar? Mitt avtal går ut om 1 år så jag får väl hoppas att världen brunnit upp tills dess. Jag är inte avundsjuk, jag är sparsam!
Citera
2022-10-28, 00:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Då får du inget elprisstöd i nuläget.

Det vet jag.
Citera
2022-10-28, 00:58
Medlem
Daria.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
för att Sverige är ett land lett av idioter. självklart hade en sådan lösning varit mkt bättre. detta är ju bara sjukt. att man ska kunna tjäna pengar på sin elkonsumtion som de med låga fastprisavtal nu kommer göra ( och som de även gjorde med det tidigare idiotiska elprisstödet)

Ja där säger jag inte emot.
Mitt avtal gick ut när det var svindyrt att binda nytt så ett maxtak hade suttit fint. Har dock fått ner kostnaden rejält med timpris. Dumt att de inte behovsprövar det här bidraget som de väl gör med de flesta andra bidrag, då kunde mer pengar gått till de som verkligen behöver dem.
Citera
2022-10-28, 01:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
15 års avtal? Vad betalde du då per kwh? Då är det väl dags för er som suttit på dessa lyxiga gratisavtal på övrigas bekostnad att hosta upp lite slantar? Mitt avtal går ut om 1 år så jag får väl hoppas att världen brunnit upp tills dess. Jag är inte avundsjuk, jag är sparsam!

Inte hade jag ett 15-års-avtal. Jag har haft olika avtal under den tiden. Tecknat nytt när det gamla gått ut. Nu var det dock inte rimligt och jag har därför rörligt sedan 1/9. Jag har ju betalat mer är rörligt pris med alla mina avtal. Lägligt nog gick priset upp rejält första månaden, från 60 öre på mitt gamla fasta till 1,35 i rörligt. Så jag har inte haft något gratis. Har betalat ungefär 20 % mer än rörligt de senaste 15 åren. Åkte dessutom dit på chockhöjningen när de avreglerade elmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in