2022-10-28, 18:11
Medlem
Nu har jag sympati för hushållen, men det är ju en jäkla massa pengar som regeringen ska fixa fram, pengar som behövs i vården, skolan, polisen, sen med tanke på inflationen är en retroaktiv klumpsumma inte det bästa kanske. Egentligen hade det varit bättre att erbjuda ekonomiskt stöd till bara företagen istället, så de inte tvingas slå igen o folk blir arbetslösa, om man nu ska hjälpa överhuvudtaget, det hade varit mer rimligt. Sen är det ju förjävligt att tidigare regeringar försämrat landets elproduktion till denna grad och gått med på ofördelaktiga avtal med EU. Känns som det kanske är dags att gå ur EU, av många anledningar.
Citera
2022-10-28, 18:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Svaret fick vi ju av svenska kraftnät. Det skulle kosta för mycket att administrera det. Jag köper det faktiskt. Optimalt hade ju varit att undanta dessa med bundna låga avtal.

Fast jag köper inte det alls. De är fel på det. För det första är det alltså kompensation från historiska data, där viss delar redan kompenserats i våras. För det andra kan ju elbolagen hålla isär olika avtal för enskilda kunder. Hade varit en bagatell att lägga in en prisuppgift i systemet att endast de med ett faktiskt elpris över ett visst belopp ska ersättas.
Citera
2022-10-28, 18:17
Medlem
Bättre att göra som Norge!
Deras stat och myndighet är bra, en modell för Norden!

Allt över 70 öre betalar staten 90% på!

Dvs kostar elen 245 öre kWh så betalar du bara 70 öre + 10% på resterande dvs (245-70= 175 så 17,5 öre.
Slutsumma kund: 87,5 öre KWH istället för 245 öre kWh

Snyggt Norge 🇳🇴
Heja Norge det ger kontinuerlig trygghet framåt
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2022-10-28 kl. 18:21.
Citera
2022-10-28, 18:20
Medlem
Tycker du att det är rättvist gentemot förra ägaren av din fastighet?
Lätt att ta reda på hur många kilowattimmar förra ägaren förbrukade från Okt-21 till du tog över huset...

Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Jag kommer att ha haft gratis el under denna period alltså i och med att jag flyttade till hus under maj i år.

Förra ägaren förbrukade ca 17.000kwh förra året, jag har hittills sedan slutet av maj förbrukat 3900kwh.

17000 x 0,5 = 8500kr

3900 x 1,6 (snittpris för i år) = 6240kr

Lägg till 200-300kr per månad för elen jag betalade i mitt förra boende, så är det nästan på pricken att det går jämt ut.
Citera
2022-10-28, 18:20
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Din karta är intetsägande... och det bor fortfarande mer rödgrönt slödder i din del utav landet, rent matematiskt då det bor mer människor där... utan era röster så skulle det inte vara rödgrönt förstår du?
Ehhh? Andelen rödgrönt slödder framgår med tydlighet av kartan. I norra Sverige är dessutom inte slöddret importerat. S och V har alltid varit starka i Norrland.
https://politologerna.wordpress.com/2018/10/18/var-i-landet-har-partierna-sina-valjare/

Det borde släppas en atombomb per år där uppe så blev landet bättre. Passa på även när fjällkineserna är samlade.

Men du har som sagt rätt i att det finns inhemskt rödgrönt slödder i södra Sverige också. Jag går även med på en atombomb över Södermalm i Stockholm varje år.
Citera
2022-10-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Dvs kostar elen 245 öre kWh så betalar du bara 70 öre + 10% på resterande dvs (245-70= 175 så 17,5 öre.

Snyggt Norge 🇳🇴
Heja Norge !

Skulle vara intressant om norrmännen också har sänkt sin förbrukning. Nu är ju iofs Norge ett av världens rikaste länder så de har ju råd hur som helst. Måste gå bra för elföretagen i Norge nu.
Citera
2022-10-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast jag köper inte det alls. De är fel på det. För det första är det alltså kompensation från historiska data, där viss delar redan kompenserats i våras. För det andra kan ju elbolagen hålla isär olika avtal för enskilda kunder. Hade varit en bagatell att lägga in en prisuppgift i systemet att endast de med ett faktiskt elpris över ett visst belopp ska ersättas.

Ja det borde ju inte vara svårt tycker man. Den lilla del som faktiskt skulle mygla borde vara försvinnande liten administrativt borde det vara lätt att näthandelsbolagen bara skickar ut listor över detta till nätägarna.
Citera
2022-10-28, 18:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Snyggt Norge 🇳🇴
Heja Norge det ger kontinuerlig trygghet framåt
på vilket sätt stimulerar det minskad elförbrukning det gör väl att det är business as usual och man slår på sin eluppvärmda garageuppfart och pool igen?
Citera
2022-10-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är ju så en försäkring fungerar du betalar extra för att slippa oförutsedda utgifter. Alla har den möjligheten så det är ett val man gör inget du blir påtvingad.
Dessutom har alla som har rörliga avtal olika elpris per kWh och vill man göra det ännu mer komplicerat betalar man förbrukning per timme.

Vart någonstans på vilket elbolag som helst att det att det är en försäkring?

Sen att priser diffar från olika försäljare är självklart.. 10% hit eller dit = inga konstigheter alls. Konkurrenskraftigt

Men nu skiljer det sig 13.000% på elpris i Norr och söder … fundera och smaka på det ett tag.
Tänk dig samma sak i butik: i ena butiken kostar fanta 10:-
En den andra kostar samma fanta: 1300:-

Blir ju lite fel då va..det kan ju till och med förskolebarn förstå.

Sen borde väl skatten vara densamma ..
Någon får betala 10% och en annan 13.000%
Citera
2022-10-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Jag skulle vilja påstå att det skulle lönat sig för dig att använda mindre el än vad du får ut i elstöd med det här förslaget. I vart fall med de siffror jag har på min faktura. Jag skulle kunna ha ett elpris på 0 öre/kWh men ändå inte gått plus på att använda mer el.

Utöver elpriset så är där elöverföringsavgift 24,25 öre/kWh och energiskatt 45 öre /kWh samt 25% moms. Om vi bara tar dessa kostnader så blir det ca: 87 öre vilket man då skulle få kompenserat med 79 öre/kWh i elområde 4.

Ok, du har förmodligen rätt där. Har du räknat in att du fick kompensation för vintermånaderna dubbelt? Räknar jag med mina värden för överföring och skatt och moms blir det 75 öre/kwh.

Men skit samma. Visst skall man försöka dra ner på elkonsumtionen. Om inte annat så kan det dra ner priserna på sikt eftersom det av och till råder elbrist.
Citera
2022-10-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
på vilket sätt stimulerar det minskad elförbrukning det gör väl att det är business as usual och man slår på sin eluppvärmda garageuppfart och pool igen?

Precis exakt på samma sätt som de med bundna avtal i Sverige bidrar med minskad användning!?

Fast du kanske tycker alla bundna tvål i Sverige bör hävas? Ja för de kör ju: buisness as usual … på samma sätt som Norge

Norge är oavsett bäst i Norden
Citera
2022-10-28, 18:42
Medlem
myselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Jag kommer att ha haft gratis el under denna period alltså i och med att jag flyttade till hus under maj i år.

Förra ägaren förbrukade ca 17.000kwh förra året, jag har hittills sedan slutet av maj förbrukat 3900kwh.

17000 x 0,5 = 8500kr

3900 x 1,6 (snittpris för i år) = 6240kr

Lägg till 200-300kr per månad för elen jag betalade i mitt förra boende, så är det nästan på pricken att det går jämt ut.

Du får nog inget för Okt-Maj, det står ju att stödet utgår till dom som har haft ett elnätsavtal och förbrukning mellan Okt-Sep. Och det har du ju inte haft. Så jag tror nog att du bara får för Maj-Sep. Men konstigare saker har hänt, så du får väl hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in