Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.
Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!
Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.
Min fråga i tråden:
Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?
Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.
Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
I mitt fall har jag lyckats få upp min inkomst med nästan 9% jämfört med för ett år sedan, och jag har sedan krigsutbrottet skurit ner mina utgifter en bit för att bättra på marginalen. Men de stora utgiftsökningarna kommer för mig precis vid årsskiftet då ett par fasta avtal löper ut, så den verkliga smällen kommer med viss fördröjning. Räknar torrt med att inte ha hela bilden av min nya ekonomi förrän i slutet av Q1 2023, och om ett år lär min nyss tillämpade marginal vara uppäten. Det blir mindre pengar till sparande då, men är jag tillräckligt hård kommer jag iallafall ha pengar kvar varje månad även framåt 2024. Om inget ytterligare skiter sig, förstås.