2022-10-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Boendekostnaden steg till 17000…
Grattis till ett lyxigt boende?
Citera
2022-10-25, 17:09
Medlem
Jag lever redan sedan tidigare på små marginaler. Allt jag har över efter hyra, räkningar och enkel billig mat går till mina husdjur, som betyder allt för mig. Sover på golvet, går aldrig till tandläkaren, behöver jag kläder köper jag secondhand. Men det är jag van vid. Oroad nu inför hyreshöjningar.
Citera
2022-10-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De får väl bomma drygt halva huset och bo i ett rum och kök med 18 grader innomhus?
Det GÅR att minska el och värmekostnaderna radikalt om alyernativet är att tvingas sälja huset.

Helt klart! bytte till ledampa på dasset och har börjat att stänga av ytterbelysningen, åtminstone dagtid.

Får se hur mycket billigare det blir nu
Citera
2022-10-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Jag har det riktigt tufft ekonomiskt pga bor själv, lön ut 22000. Boendekostnaden steg till 17000…

Jaha ock? Du har lika mycket som jag har över varje månad men du bor i bostadsrätt eller hur som kommer vara värd mycket om ett par år om du rider ur den här stormen förhoppningsvis.
Citera
2022-10-25, 17:33
Medlem
Ensamstående låginkomsttagare i hyresrätt.
Har slutat käka ute och väljer bort vissa matvaror(eller väljer billigare och äckligare alternativ) i övrigt ungefär samma. Elen och hyreshöjningar är orosmoln men har buffert för överskådlig framtid, hoppas jag.

Är relativt billig i drift annars, köper sällan elektronik och liknande. Blir nog inget resande närmaste åren men i ärlighetens namn så finner jag det ganska skönt att slippa den pressen från närstående. Haft lite planer på att skaffa hund men det får vänta tills man ser vartåt det barkar.
Senast redigerad av Periodic 2022-10-25 kl. 17:36.
Citera
2022-10-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

I mitt fall har jag lyckats få upp min inkomst med nästan 9% jämfört med för ett år sedan, och jag har sedan krigsutbrottet skurit ner mina utgifter en bit för att bättra på marginalen. Men de stora utgiftsökningarna kommer för mig precis vid årsskiftet då ett par fasta avtal löper ut, så den verkliga smällen kommer med viss fördröjning. Räknar torrt med att inte ha hela bilden av min nya ekonomi förrän i slutet av Q1 2023, och om ett år lär min nyss tillämpade marginal vara uppäten. Det blir mindre pengar till sparande då, men är jag tillräckligt hård kommer jag iallafall ha pengar kvar varje månad även framåt 2024. Om inget ytterligare skiter sig, förstås.
Citera
2022-10-25, 17:43
Medlem
Har sjukersättning, dvs har inte speciellt mycket pengar att röra mig med jämfört med en som jobbar.

Kan nog inte säga att jag märker någon direkt skillnad, även om ja, jag ser i butiken att maten är dyrare och att elen varit mer än dubbelt så dyr, men tja, knappast nått man märker av egentligen, inte så man känner att levnadsstandarden sjunkit eller så.
Citera
2022-10-25, 17:50
Medlem
"Svåra" tider kommer vare sig någon vill eller inte.

Vi är inne i en spiral som är svår att bryta och antagligen kommer ta år innan vi vänder.
Många faktorer nationellt som internationellt.

Det kommer inte gå att fuska sig ur denna kris med nytryckta pengar. Det tåget har gått.

Vi är i början, folk har knappt blivit varslade än.

Men vissa tror det är köpläge på bostadsmarknaden redan nu och det hela blåst över.

Den som lever får se.

Må väl!
Citera
2022-10-25, 17:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
Full gas som vanligt, livet levs inte imorgon.
Citera
2022-10-25, 17:56
Medlem
Vi har hållit matkostnaderna på samma nivå än så länge genom att anpassa dels vad vi äter, men även köpt lite billigare alternativ på vissa grejer.

Varit bra på att dra ner på elen, så de kostnaderna är mindre än tidigare just nu.

Så än så länge ingen större fara, och inte märkt av något i bekantskapskretsen heller.

Båda jobbar i offentlig verksamhet inom bristyrken, så ingen risk med att bli arbetslösa heller.

Men planerade resan nästan år (första utlandsresan på typ 10 år) avvaktar vi med, de pengarna får nog gå till annat, typ solceller eller nått...
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-10-25 kl. 17:59.
Citera
2022-10-25, 18:04
Avslutad
Vet de med rätt högavlönade jobb och villor köpta för flera år sedan i Stockholm, som har värme och el på till ett minimum. Så visst har det börjat blåsa upp till storm. När väl arbetslösheten drar i väg så kommer stormen..
Citera
2022-10-25, 18:06
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag lever redan sedan tidigare på små marginaler. Allt jag har över efter hyra, räkningar och enkel billig mat går till mina husdjur, som betyder allt för mig. Sover på golvet, går aldrig till tandläkaren, behöver jag kläder köper jag secondhand. Men det är jag van vid. Oroad nu inför hyreshöjningar.
Samma här, oroar mig för hyreshöjningen som kommer, hade det inte varit för den hade allt varit lugnt.

Är också van att leva på små marginaler och det gör att man är ekonomisk, så inget nytt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in