2022-10-25, 16:33
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Krisen har inte börjat på allvar än.
Det kan dröja upp till ett år innan vi på riktigt sitter i skiten.

Men den kommer!
Var så säkra
Citera
2022-10-25, 16:43
Medlem
Storfetdases avatar
Svenskar är världens mest belånade folk, folket har nästan alla hamnat i fällan med lån och sparar inte. Och vad som händer nu när räntorna går upp och inflationen går i topp är ren panik, men det är inte illa för mig jag kommer att dra in bra mycket stålar på den här krisen.
Citera
2022-10-25, 16:43
Medlem
Haajibs avatar
Nöjeskonsumtionen har halverats. Och när det gäller mat så köpet jag bara om det är erbjudande eller kort datum. Men jag går inte under, och när alla räkningar är betalade så har jag ca 10 000 att spendera på vad jag behöver, eller spara undan.
Citera
2022-10-25, 16:44
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är du medelinkomst tagare?
Japp
Citera
2022-10-25, 16:46
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Många har tyvärr det redan svårt för att få det till att gå ihop av vad jag hört med dom senaste prishöjningarna när dom redan innan låg på smärtgränsen.
Citera
2022-10-25, 16:47
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vore intressant att veta ungefärlig ålder och hur du bor (äger/hyr).

Yngre personer som hyr kommer det nog ta ett lite längre tag innan kostnadökningarna komer ikapp.

Men har man familj, är beroende av bil och har bolån utan att bundit lånen kommer man märka av kostnadsökningarna snabbare då det är svårare att dra ner på kostnaderna.
Runt 30 år. Tjänar runt 30k, netto. Bostadsrätt med sambo.

När jag tänker på det så sparar jag nästan mer, drygt hälften av lönen, varje månad.
Citera
2022-10-25, 16:49
Medlem
Laureths avatar
Soppköken där jag bor är nuförtiden fulla och planerar nu att erbjuda mat varje dag. Känner några sjukskrivna som går hungriga och lånar. Elen är mer än dubbla och äter upp halva matbudgeten. Visst har man råd att äta, men maten man har råd med är inte bra eller nyttig.
Citera
2022-10-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Nej, men blir det ännu lite värre så kommer jag få göra lite livsstilsförändringar. Jag märker det på hur mycket jag kan sätta in på sonens sparande i slutet av varje månad. Det är liksom inte 1500-2000 spänn längre, utan en 500 till en tusing som dessutom är värd mindre än den summan skulle vart för några år sedan.

(pengar att spendera på fel sorts tjejer - konto som han kommer få när han blir 18)
Citera
2022-10-25, 16:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Finns nog många som är överbelånade, som har dyra energikostnader etc.
Har sett att i "mina" mataffärer så är alltid "veckans erbjudande"-hyllorna tomma numera.
Alltså typ falukorv och allt annat som är med i reklambladet. Folk "snor åt sig" extrapriser som pirayor käkar nakenbadare i Amazonfloden.. -Fort som fan!

Så var det inte för kanske ett år sedan.
Har också kollat in folks kundvagnar. Vagnarna är halvtomma idag, och bara med det nödvändigaste.
(Bara mina iakttagelser under senare tid).

Folk går förbi köttdisken ungefär som om det vore sovjetisk statsbegravning och kondolerar de höga priserna..
-Senast jag såg liknande var före EU-inträdet när jag bodde i Stockholm. Alltså folk som "sörjde" i mataffär. Dyster stämning.

Folk har antagligen fått det sämre ställt. Vissa i praktiken, andra kanske drar i nödbromsen för att klara vinterns förmodade ockrade räkningar med mera. Aftonbladet/Expressen har också haft reportage om folk som inte har råd att bo kvar/bor kallt etc. etc.

Men jag känner inte personligen till någon som är drabbad, nej. Är heller inte drabbad.
Citera
2022-10-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det kommer. Ekonomiska konsekvenser kommer inte direkt utan det tar tid. USA printade 1/5 av alla dollar i cirkulation 2020 och det är först nu vi känner av den sjuka inflationen.

Att tidningarna idag skriver om alla elräkningar, inflation, svag krona, högre hyra osv kanske inte känns av just nu, men vänta tills våren/sommaren 2023 så kommer allt detta ha tagit fäste och det kommer inte bli kul för folk.

Vi får se hur många godhets krigare är sugna på att ge bort flera miljarder i bistånd när deras föräldrar blir utslängda på gatan.

Personligen tycker jag att detta är den bästa tiden på väldigt länge. Detta är exakt vad Sverige behöver. Ett jävla wake up call. Nu kommer saker och ting bli jävligt tight för väldigt många i Sverige och det är det enda sättet till förändring. Dvs när folks idioti påverkar dem själva. Lägg sedan på otryggheten, vårdköer osv på det redan spända ekonomiska läget.

Utslängd på gatan + risken att bli förnedringsrånad. Mysig combo

Eh ja fast dom som skulle förtjänat det här mest har ju såna inkomster att levnadskostnader inte är en faktor ens. Eller så skippar dom den ena lyxresan dom brukar ta om året som man ske består av tre-fyra om året så är dom i hamn med budgeten det här året.

Du ska inte tro att dom ens kommer minska på värmen på swimmingpoolen eller golfbanan i "Sommarstugan" i Särö. Många har mer i månaden än vad du får under tio års arbete och då ska du komma ihåg att mycket av levnadsomkostnaderna är 45-80% för väldigt många. För dom är det någon 0.1%. Nä detta tar något fel tyvvär och rikt folk har redan helgarderat sig och sina tillgångar för länge sedan så att dom tjänar på det här. Det är sånt man har rådgivare till. En del av dom är inte ens där och petar på det själva ens, dom sitter där bara och är sjukt jävla rika.

Men ja en del andra som medelklass fy satan jag håller med jag skrattar åt dom.

Själv har jag noll att förlora och klarar mig om jag äter bönor två dagar i veckan, lövbiff eller något annat gott på helgen och en pizza till lunch och blir det värre så får jag väl skippa den där utelunchen så får jag mina 12.000 SEK i FK bidrag att gå ihop.

Skulle det blir riktigt riktigt illa så får jag väl hyra ut ett rum för några tusen till någon extremt skötsam vettigare person som är jävligt tacksam att få bo någonstans.

En kompis som håller på och lånar till allt däremot han är i kris och går back men ändå går han och köper ny tv innan hann ens betalat av dom andra lånen på lika värdelösa ej nödvändiga grejer. Detta trots att vi går in i en kris och ingen vet vart räntor och annan skit hamnar ?
Senast redigerad av Brodrude 2022-10-25 kl. 17:17.
Citera
2022-10-25, 17:04
Medlem
Jag har noterat att jag har markant högre utgifter än tjänsteinkomster för närvarande. 40-45 åker in på kontot och desto mer alltså ut. Det slog mig just för att nu under hösten har jag inte flängt runt i världen och gjort massa dyra saker - jag har levt ett vanligt grått liv. Detta är en stark indikation på att "ett vanligt grått liv" har blivit markant dyrare senaste året, för det har aldrig varit i närheten av den situationen förut.

Det går såklart ingen nöd på mig och jag skulle såklart även kunna minska utgifter rejält om det nu var så, men nog verkar det allt som att livet blivit bra mycket dyrare. Vilket såklart är ett stort problem om man har små marginaler, så jag håller inte alls med om trådstarten.
Citera
2022-10-25, 17:06
Medlem
Jag har det riktigt tufft ekonomiskt pga bor själv, lön ut 22000. Boendekostnaden steg till 17000…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in