Citat:
Ursprungligen postat av
Niggward
Det kommer. Ekonomiska konsekvenser kommer inte direkt utan det tar tid. USA printade 1/5 av alla dollar i cirkulation 2020 och det är först nu vi känner av den sjuka inflationen.
Att tidningarna idag skriver om alla elräkningar, inflation, svag krona, högre hyra osv kanske inte känns av just nu, men vänta tills våren/sommaren 2023 så kommer allt detta ha tagit fäste och det kommer inte bli kul för folk.
Vi får se hur många godhets krigare är sugna på att ge bort flera miljarder i bistånd när deras föräldrar blir utslängda på gatan.
Personligen tycker jag att detta är den bästa tiden på väldigt länge. Detta är exakt vad Sverige behöver. Ett jävla wake up call. Nu kommer saker och ting bli jävligt tight för väldigt många i Sverige och det är det enda sättet till förändring. Dvs när folks idioti påverkar dem själva. Lägg sedan på otryggheten, vårdköer osv på det redan spända ekonomiska läget.
Utslängd på gatan + risken att bli förnedringsrånad. Mysig combo
Eh ja fast dom som skulle förtjänat det här mest har ju såna inkomster att levnadskostnader inte är en faktor ens. Eller så skippar dom den ena lyxresan dom brukar ta om året som man ske består av tre-fyra om året så är dom i hamn med budgeten det här året.
Du ska inte tro att dom ens kommer minska på värmen på swimmingpoolen eller golfbanan i "Sommarstugan" i Särö. Många har mer i månaden än vad du får under tio års arbete och då ska du komma ihåg att mycket av levnadsomkostnaderna är 45-80% för väldigt många. För dom är det någon 0.1%. Nä detta tar något fel tyvvär och rikt folk har redan helgarderat sig och sina tillgångar för länge sedan så att dom tjänar på det här. Det är sånt man har rådgivare till. En del av dom är inte ens där och petar på det själva ens, dom sitter där bara och är sjukt jävla rika.
Men ja en del andra som medelklass fy satan jag håller med jag skrattar åt dom.
Själv har jag noll att förlora och klarar mig om jag äter bönor två dagar i veckan, lövbiff eller något annat gott på helgen och en pizza till lunch och blir det värre så får jag väl skippa den där utelunchen så får jag mina 12.000 SEK i FK bidrag att gå ihop.
Skulle det blir riktigt riktigt illa så får jag väl hyra ut ett rum för några tusen till någon extremt skötsam vettigare person som är jävligt tacksam att få bo någonstans.
En kompis som håller på och lånar till allt däremot han är i kris och går back men ändå går han och köper ny tv innan hann ens betalat av dom andra lånen på lika värdelösa ej nödvändiga grejer. Detta trots att vi går in i en kris och ingen vet vart räntor och annan skit hamnar ?